Jeden z nejbohatších Čechů Tomáš Čupr zveřejnil kompletní výsledky své skupiny Rohlik Group za rok končící letošním 30. dubnem. A upřesnil plány ohledně jejího potenciálního vstupu na burzu.
Čuprovi to dává smysl v roce 2027, poté co se skupina překlopí do zisku. „Ale nechci předvídat, makroekonomická situace se hrozně rychle mění,“ říká tuzemský miliardář.
Přední evropský online supermarket poprvé překročil v tržbách jednu miliardu eur, meziročně je zvedl o třetinu na 1,1 miliardy eur. O více než třetinu stoupl i celkový počet objednávek, který dosáhl sedmnáct a půl milionu.
Skupina zůstává v červených číslech, aktuální ztráta činí 92,6 milionu eur (2,25 miliardy korun). Je lehce nižší než ztráta za předchozí účetní rok (-94,4 milionu eur). Vyplývá to z čerstvě zveřejněné kompletní výroční zprávy Rohlik Group s konsolidovanými čísly. Jeho zakladatel už část auditovaných výsledků za poslední rok zveřejnil na začátku srpna.
První český jednorožec je momentálně v plusu na domovském českém trhu a také v Maďarsku, kde funguje pod značkou Kifli. „V Rumunsku budeme v plusu co nevidět, až přeskočíme pět až šest tisíc objednávek denně,“ dodává Čupr. Celkovou kumulativní ztrátu z minulosti zde ovšem zatím zdaleka nedorovnal.
Kromě toho působí firma v Rakousku (Gurkerl), Rumunsku (Sezamo) a v Německu (Knuspr). V poslední jmenované zemi v posledních letech šlape do nákladné expanze nejvíc. V Německu dnes působí v Berlíně, Mnichově a Frankfurtu. Další na mapě bude podle Čupra Hamburg.
Rohlík si v Německu v roce 2023 upevnil postavení na trhu akvizicí online supermarketu Bringmeister, koncem loňského roku tam navázal významné strategické partnerství s Amazonem.
„Být malý v Německu nedává smysl,“ konstatuje Čupr s tím, že první západní trh Rohlíku znamenal pro firmu značnou výzvu a dotlačil ji k nutnosti zásadního technologického rozvoje a maximální optimalizaci všech nákladů.
„Je potřeba říct, že kdybychom tam nerostli takhle rychle, tak jsme profitabilní dřív. Samozřejmě část toho růstu je ještě s negativní jednotkovou ekonomikou, takže čím rychleji se roste v Německu, tím větší je ztráta, až do doby, než se to na provozní úrovni nepřeklopí do plusu. Což se děje zhruba v těchto měsících, pak už samozřejmě každá další objednávka zvedá i celkový zisk,“ popisuje majitel Rohlíku.

Celá skupina bude podle něj v zisku v příštím účetním roce, který skončí 30. dubnem 2026. „Můžu utnout expanzi v Německu a Rohlík by byl v zisku hned. Ale proč bych to dělal, chceme tady vybudovat něco velkého,“ tvrdí Čupr.
Na setkání s novináři v sídle firmy se miliardář vyjádřil i k dlouhodobé debatě o skutečné hodnotě skupiny Rohlik, která se v různých podobách ve veřejném prostoru pravidelně vrací.
Poslední dostupná valuace je z posledního investičního kola Rohlíku z června 2024 a online supermarket má podle ní hodnotu 1,65 miliardy eur. Někteří analytici však poukazují na zadlužení firmy v řádu stovek milionů eur a velmi nízké marže, které jsou v prodeji potravin obvyklé.
„My si to valuujeme pravidelně každých šest měsíců, kvůli vydaným dluhopisům. Další valuaci od nezávislé firmy budeme mít příští týden, tam to vychází zhruba na dva unicorny (zhruba dvě miliardy dolarů – pozn. red.),“ prozradil Čupr.
Hodnota firmy je klíčový ukazatel pro investory z řad venture kapitálových fondů (Server TechCrunch u posledního investičního kola spočítal, že Rohlík od investorů v průběhu let dostal celkem 800 milionů dolarů), protože představuje vstupní cenu pro případné nové investory, čímž definuje prostor pro jejich potenciální budoucí výnos.
Také proto, že na akcie Rohlíku je navázaná i spousta dluhopisů, které Čupr vydal na své jméno v posledních letech, a nově i investiční fond Rohlík Growth.
„Není tady žádný důvod ke spekulacím o nízké hodnotě Rohlíku. Je tady firma, která roste o pětatřicet procent ročně, redefinuje standardy v prodeji potravin, zrovna spustila svou softwarovou nohu… Nechápu, proč nás stále hodnotí jako standardního retailera, který tu technologickou nohu nemá,“ poukazuje Čupr.
Technologickou nohou je moderní platforma Veloq, kterou Rohlík vyčlenil do samostatné firmy. Tohle komplexní řešení pro online prodejce potravin, které na bázi umělé inteligence řídí celý doručovací proces, už Rohlík nabízí konkurenci jako samostatný produkt.
Čupr věří, že jde o celosvětový technologický unikát, který bude v budoucnu generovat společnosti významný podíl příjmů.
Budoucnost Rohlíku vidí Tomáš Čupr na burze, pokud by se výrazně nezhoršila situace na trhu. V nedávném rozhovoru pro agenturu Reuters nastínil dva možné scénáře příštího vývoje: další investiční kolo a pak primární nabídka akcií, nebo konec raisování dalšího kapitálu, tři roky v zisku a vstup na burzu až pak.
„Konzervativní trhy ve spotřebitelském segmentu chtějí vidět firmu v ještě o trochu lepší kondici, což si myslím, že bude v roce 2026. V roce 2026 zisk a pak v roce 2027 vstup na burzu. Myslím si, že je to reálné. Když bude trh v roce 2027 v kondici. Viděli jsme teď IPO Klarny, ty dobré příběhy se opět začínají objevovat, ale v tomto je strašně těžké něco předvídat. Makro se hrozně rychle mění,“ upřesňuje Čupr.
„Ale je potřeba říct, že se na to připravujeme. Reportingově i co se týče řízení dostáváme tu firmu do burzovní kondice,“ uzavírá.
The post Rohlík zvažuje vstup na burzu. V roce 2027, když bude trh v kondici, říká Čupr appeared first on Forbes.