Hity jako Wonderwall nebo Live Forever jsou sice třicet let staré, ale letos znovu ožívají i s charakteristickým módním stylem skupiny Oasis — bratři Gallagherové totiž po dlouhé pauze vyrážejí na koncertní turné. Noel Gallagher při této příležitosti spojil síly se slovenským výrobcem kultovních tenisek Novesta a navrhl vlastní kolekci Lone Star. Jak se malé továrně z Partizánského podařilo získat jednu z největších ikon britské hudby? A kolik si Gallagher za spolupráci řekl?
„Bratři Gallagherovi nosí Novestu už několik let. Objevili nás, dá se říct, spontánně, v jednom z obchodů v londýnském Soho,“ vysvětluje Igor Grosaft, spolumajitel značky Novesta.
K samotné spolupráci prý došlo velmi spontánně. Obchodní zástupce značky v USA prý zná Noela Gallaghera osobně, a když se zmínil, zda by náhodou nebyl ochotný se slovenským výrobcem spolupracovat, hudebník okamžitě souhlasil. Práce na kolekci jim pak trvala celkem čtyři měsíce.
„Noel si vybral naši klasickou podrážku Star. Barevné kombinace, materiál a střih tenisek jsou jeho vlastní,” popisuje Grosaft, jak vznikla řada Lone Star. Tu tvoří šest barevných variant v odstínech černé, hnědé a modré.
Podrážka je typicky z přírodního kaučuku, kotníkový svršek je semišový. Stélku každé boty přitom zdobí Noelův podpis. Černá hvězda na jazyku je připomínkou Gallagherova studia Lone Star a jeho singlu Black Star Dancing.
Bez nároku na honorář
„Spolupráce byla naprosto přirozená, vlastně nejzajímavější na tom bylo, že všechno proběhlo úplně bez problémů a plynule,“ pochvaluje si Igor Grosaft. „Jedinou ‚komplikací‘ bylo, že jsme Noelovi poslali vzorky na osobní vyzkoušení o jedno číslo menší. Zdály se mu trochu těsné, a tak jsme po kontrole dalších tenisek Novesta v jeho sbírce zjistili, že se tam vloudila chybička.“
Kolekce britského hudebníka se vyráběla na Slovensku v počtu čtyř tisíc párů. Distribuovaná je po celém světě, neboť Novesta má celkem 250 prodejních míst po celém světě – od Evropy přes USA, Kanadu, Austrálii až po Asii a Jižní Afriku.



Zvláštní popularitě se Novesta těší v Japonsku díky dřívější spolupráci s oděvním domem Comme des Garçons. Dnes tvoří export 95 procent tržeb společnosti Novesta.
Noel Gallagher přitom na své vlastní kolekci pracoval bez nároku na honorář. Celou svou standardní autorskou odměnu, tedy patnáct procent z ceny, přesměroval na charitu Teenage Cancer Trust. Ta působí ve Velké Británii a Skotsku, kde pomáhá mladým pacientům v boji proti rakovině.
Módní spolupráce jako marketingový nástroj
Noel Gallagher odhalil svou kolekci Novesta asi dva měsíce poté, co jeho bratr Liam vytvořil vlastní manšestrovou botu Desert Rain pro britského výrobce Clarks. „Já to vnímám pozitivně,“ směje se Igor Grosaft. „Liam navíc na platformě X napsal, že se chystá si Noelův collab koupit.“

Ke značce Clarks a Novesta bratři v posledních dnech přidali ještě spolupráci s gigantem Adidas. S ním Gallagherovi vytvořili kolekci oblečení – dresů, tepláků, bund i bot – vše ve stylu britpopu devadesátých let.
Bratři tak marketingově živí svou koncertní šňůru Oasis Live ’25 Reunion Tour. Po dlouhé odmlce a období napjatých osobních vztahů (skupina se rozpadla v roce 2009) se Noel a Liam znovu chystají na pódia. Na začátku července zahrají sérii koncertů ve Velké Británii a následně potěší své fanoušky v Severní i Jižní Americe, Austrálii i Asii.
The post S hvězdou na jazyku. Jak objevil Noel z Oasis slovenskou Novestu? appeared first on Forbes.