Byl to jeden z nejsledovanějších a nejočekávanějších designérských projektů v Česku. Ve středu se představil nový vizuální styl pro úřady či ministerstva, který připravilo a v soutěži s ním uspělo Studio Najbrt. „Chtěli jsme, aby nová vizuální identita státní správy byla sjednocená, reprezentativní, moderní a důvěryhodná,“ řekl Forbes Life designér návrhu Jakub Spurný.
V Česku funguje třicet jedna orgánů státní správy, každý s vlastní vizuální identitou. To se nyní změní. „Je to poprvé v historii, kdy bude mít český stát jednu srozumitelnou a rozpoznatelnou ‚tvář‘ – napříč ministerstvy a úřady,“ prohlásil premiér Petr Fiala.
Práce na návrhu trvala tři měsíce, náklady na jeho přípravu a metodiku se vyšplhaly na tři miliony korun. Je to investice, která se podle premiéra Fialy vyplatí, nová vizuální identita má státu ušetřit peníze. „Výrazně zpřehlední situaci,“ prohlásil.
„Současný stav, kdy má každé ministerstvo vlastní logo, je matoucí. Díky sjednocení všech orgánů státu pod jednu vizuální identitu by nyní mělo přirozeně dojít ke zvýšení srozumitelnosti pro veřejnost,“ popsal Spurný ze Studia Najbrt. „Systém navíc počítá se dvěma úrovněmi log – pomocí drobné úpravy, odebráním modrého pruhu a přidáním modré barvy do typografie vzniká vizuální hierarchie.“
Spurného návrh vychází z malého státního znaku: je na něm červený obdélníkový štít, bílý dvouocasý lev ve skoku v horní části a modrý pruh po straně, obsahuje tedy kompletní českou trikoloru.





„Některé prvky, jako koruna, drápy a jazyk, byly zvětšeny, aby zůstaly dobře zřetelné i při zmenšení, zatímco ve větších velikostech bylo dbáno na zachování kresebné bohatosti díky charakteristickým přerušením v kresbě u koruny, pravých končetin a ocasu,“ uvádí Studio Najbrt.
Vizuální identita státní správy musí působit přívětivě, ale i důvěryhodně. „A toho se docílí profesionální prací – precizní typografií, pečlivě nakresleným lvem, logicky nastaveným systémem a celkovou estetickou kvalitou. Přívětivost přináší moderní a nadčasová vizuální estetika, která je srozumitelná a otevřená,“ řekl Spurný.
Sjednocený vizuální styl zemí je v zahraničí běžnou praxí, využívá ho Velká Británie, Německo, Nizozemsko či Švédsko. Usnadňuje to orientaci, ale i komunikaci.




„Představte si, že zahraniční partner komunikuje s pěti českými institucemi a každá z nich má jiné logo. Výsledkem je zmatek a pochybnosti. V moderní diplomacii a zahraničním marketingu je důvěryhodná vizuální identita nezbytnou součástí státní komunikace,“ prohlásil Jan Lipavský, ministr zahraničí.
Návrh však neobsahuje jen logo, ale také systém pravidel pro úřední tiskoviny, elektronické výstupy i digitální prostředí. A rovněž čisté a moderní písmo Czechia Sans. Na vizuální identitě spolupracovalo Studio Najbrt s předním českým typografem Tomášem Brousilem.
„Ohlasy máme zatím převážně pozitivní – a těší nás, že můžeme být součástí projektu, na který se dlouho čekalo a který by nyní mohl významně přispět k efektivnější komunikaci českého státu,“ raduje se Spurný.
The post Stát získá vizuální styl od Studia Najbrt. Současný stav je matoucí, řekl designér appeared first on Forbes.