Čtvrtek 22. květnaSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo Déšť

TEST: Elektroskútr jako ideální vozidlo do města. Jezevčík od BMW je revoluční a drahý

CNN Prima News Před 1 rokem

Když se řekne motorka od BMW, velká většina lidí si představí monstrózní enduro řady GS, případně oblíbený policejní stroj typu R. Počínaje vcelku úspěšným projektem krytého skútru C1 z přelomu milénia bavorský výrobce jasně naznačil, že se chce ubírat trochu jinými cestami než konkurence. Dnes má značka v nabídce dvojici komfortních čtyřstovek do města i za ně, budoucnost ale představuje především elektrický stroj CE 02, který jsem měl možnost vyzkoušet v rámci berlínských oslav 100 let značky s modrobílou vrtulí v erbu.

Středem pozornosti

Kdo ví, co to byl trojmístný předválečný československý motocykl Čechie/Böhmerland, má představu o tom, co to je dlouhá motorka. Tuto charakteristiku skútru CE 04 ještě umocňuje nízká stavba zadní části stroje. BMW CE 04 každopádně vypadá, jako by buď uteklo z výstavy konceptů budoucnosti, nebo přijelo z nějakého sci-fi filmu.

ČTĚTE TAKÉ: Na vlastní kůži v pokusném BMW bez řidiče: Zážitek z jiné galaxie, který zraje k dokonalosti

Ukazuje velkou výhodu elektrického pohonu pro designéry jednostopých strojů – mohou si prakticky dělat, co chtějí, pokud se jim někam podaří vměstnat baterii. Skútr má stylovou kapotáž, která vyniká v šedivém i bílém provedení doplněném o nejrůznější nálepky s nápisy a logy. Přímo retro-futuristický nádech dodává stroji masivní kryt předního kola, který je v přímém kontrastu se zcela odhaleným zadním kolem – tedy z jedné strany, z druhé můžeme obdivovat odkrytý pohon.

Příď trochu připomíná rychlé maxiskútry, ale jen trochu, protože nepůsobí zdaleka tak monstrózně. Malé oranžově zbarvené plexi vypadá spíše jako na ozdobu, funguje ale poměrně dobře. Největší šok ovšem přichází při pohledu z boku. Sedlo díky své délce a plochosti dotváří dojem velmi dlouhého stroje. Většině lidí to proto nedá a otočí se za vámi nebo si zaparkovanou mašinu přijdou prohlédnout.

Praktičnost u elektroskútrů obvykle pokulhává, protože zavazadlový prostor zabere kabeláž. To je zčásti i případ testovaného kousku, konstruktéři si ale uměli poradit. Místo na přilbu je ve schráně na pravém boku, pro další zavazadla má BMW řešení v podobě nepromokavého vaku, který lze umístit dozadu nad zadní kolo. Nechybí ani malá přihrádka na mobil s nabíjecí zdířkou, která je uzamykatelná centrálně stejně jako kufr pod sedlem.

Raketa se zpátečkou

Pokud jde o dynamické parametry, BMW nenechalo oproti Achillově patě rovněž revolučního typu C 125 nic náhodě. Elektromotor totiž dosahuje na 31 kW a k tomu 62 Nm točivého momentu. Ten je regulovaný tak, aby nepřišel ihned, ale až v 1 500 otáčkách. Je to proto, aby skútr jezdce při akceleraci nenechal za sebou. Bez přehánění. I tak je ale způsob, kterým BMW CE 04 vystřelí kupředu, šokující.

V městském provozu se mu daří zrychlit z nuly na 50 km/h za 2,6 sekundy. To doprovodí typickým bzučivým zvukem elektromotoru. „Vžžžuuuu!“ Zatímco se řidiči teprve rozkoukávají, motorkáři řadí jedničku a skútristé se pomalu rozjíždí, vy už stojíte u dalšího semaforu. Okamžitý nástup výkon je i přes omezení tak drtivý, že ještě ve čtyřicítce se zadní kolo na dlažbě či jiném kluzčím povrchu rádo protočí. Skútr přitom váží nemalých 231 kilogramů, tedy podobně jako rozložité cestovní stroje s litrovým motorem.

Jízdní styl lze do určité míry ovlivnit přepínáním trojice jízdních režimů (Eco, Rain či Road), které v nějaké míře regulují reakci na první pootočení plynem. Pokud ale otočíte „heftem“ do polohy naplno, stejně dojde ke zběsilé jízdě. Maximální rychlost je omezena na tachometrových 129 km/h, což jsem na berlínském městském okruhu vyzkoušel opravdu jen krátce. Skútr s tím ale zjevně neměl žádný problém a ostatní řidiči si mohli oči vykoukat.

Chování stroje můžete sledovat na obrovském barevném displeji s úhlopříčkou 12,25 palce, který BMW jednoduše vzalo ze svých aut. Palubní počítač se už tradičně ovládá otočným a klikacím voličem a dalším dvojitým tlačítkem. Lze připojit chytrý telefon a nechat se třeba navigovat, s head-setem můžete i telefonovat nebo poslouchat hudbu.

Důležité je ale na hlavním displeji sledovat, jak se chová rekuperace. Ta totiž přichází hned po stáhnutí plynu. Můžete si tak hrát a ladit, kdy skútr bude brzdit rekuperací méně a kdy bude plachtit. Vyžaduje to ale poměrně přesnou práci s pravým zápěstím, a tak se na to asi po čase vykašlete. Mnohem lepší by bylo, kdyby BMW umožnilo rekuperaci vypnout, pokud by někomu její poměrně silné brzdné účinky nevyhovovaly. Podobně to ale bývá i u elektromobilů.

Je tu pak ještě jedna zajímavá funkce – skútr je vybaven zpátečkou, což při jeho vysoké hmotnosti občas přijde vhod. Třeba když zaparkujete „čumákem“ šikmo k chodníku, ke kterému se vozovka svažuje. Stačí stisknout tlačítko R, přidat plyn a skútr začne couvat. Jakmile jej pustíte, jede zase normálně dopředu.

Dojezd je závislý na točení plynem

Ožehavým tématem číslo jedna je u všech elektrických vozidel jejich dojezd na jedno nabití. Baterie BMW CE 04 má kapacitu 8,9 kWh a výrobce udává dojezd 130 kilometrů. To je ale hodnota, které dosáhnete jedině v klidném provozu, což se v hustém městském provozu může podařit. Dynamický potenciál stroje však tam, kde to jde, láká k jeho využívání, což má pro akční rádius nemilé důsledky.

Já jsem jízdu uzavíral se spotřebou 8,7 kWh na 100 kilometrů, z čehož je nad slunce je jasné, že bych na jedno nabití jen taktak ujel pouze tuto vzdálenost. I to ale může ve městě stačit, zejména pokud máte možnost „píchnout“ motorku přes noc na nabíječku a potom třeba přes den v práci nebo v místě schůzky.  Z normální domácí zásuvky se z nuly na 80 procent baterie dobije za 3,5 hodin. Pak je tu ale ještě možnost pořídit si verzi s rychlým dobíjením, to má palubní nabíječka výkon 6,9 kW. Dobijete ji z nuly na 80 procent za hodinu a pět minut k tomu.

„Sportovní“ sezení

Na delší výlety není BMW CE 04 stavěné jen kapacitou baterie. Má sice velmi pohodlné stupačky, na které můžete lehce natáhnout nohy, na dlouhém sedle se posunete dle libosti, a tím se vyvarujete jakýchkoliv bolestí, pro pozadí to už ale rozhodně neplatí. Sedlo, které vypadá jako pryčna, je také podobně „pohodlné“. Pozadí se brzy otlačí, a tak je člověk po půlhodině rád, že dorazí do místa určení. Také podvozek hraje spíše na sportovní notu, což je na druhou stranu skvělé. O tlumení se vzadu stará tlumič Showa (není nastavitelný), který se musí vypořádat s vysokou hmotností, ale daří se mu to dobře. Skútr sice větší nerovnosti vyloženě nežehlí, ale stabilní je více než dost. Navíc je dostatečně tuhý, aby vám dodal sebevědomí i v zatáčkách.

Drahý stroj, do kterého má smysl investovat

Podobně jako elektromobily má bateriový skútr od BMW díky nízké spotřebě velmi malé provozní náklady, není ale rozhodně strojem pro každého a už vůbec ne pro někoho, kdo by chtěl ušetřit. CE 04 je nanenejvýš stylové a imidžové náčiní pro fajnšmekry, kteří hledají něco unikátního a chtějí ukázat a užívat si to nejlepší, co alternativní technologie nabízejí – podobně jako majitelé elektromobilu BMW i4. Tomu samozřejmě odpovídá cena, se kterou patří mezi nejdražší skútry na trhu. Začíná na 315 tisících korunách, za což už jsou skoro dvě Hondy ADV350 nebo tři Aprilie SR GT 125. Žádný z těchto skútrů vám ale neposkytne takový pocit jedinečnosti, a to z části platí i o konvenčně poháněných strojích od BMW – špičkový typ C 400 GT je o více než 100 tisíc korun levnější.

Pokračovat na celý článek