Středa 10. záříSvátek má Venku je 15 °C, Skoro Zataženo Déšť

TEST: Volkswagen Tayron s naftovým motorem je rodinným ideálem. V mnohém je lepší než Kodiaq

CNN Prima News Před 6 hodinami

Volkswagen Tayron je poměrně horkou novinkou, na kterou se těšili zejména příznivci Tiguanu Allspace, tedy prodloužené verze klasického Tiguanu. On Tayron je totiž jeho jakýmsi nástupcem, ovšem ještě o poznání větším, stylovějším a lépe vybaveným. Své přednosti čerpá zejména z koncernové platformy MQB evo, na které vedle současného Tiguanu stojí také Škoda Kodiaq - dvojče, ale zároveň i úhlavní konkurent testovaného vozu.

K TÉMATU: Škoda Octavia se základními motory překvapila. Je lepší ten naftový nebo benzinový?

Tayron měří na délku 4792 milimetrů, čímž je o 64 milimetrů delší než původní Tiguan Allspace a zároveň o 34 milimetrů než největší mladoboleslavské SUV. Uvnitř je však Kodiaq prostornější, má více místa na kolena v první a druhé řadě sedadel a má i výrazně objemnější kufr. Ten v případě Tayronu pobere 850 litrů, zatímco u Kodiaqu dokonce 910 litrů. Rozdíl pak lehce eliminuje sklopení zadní řady sedadel - 2090 vs. 2105 litrů.

SUV od Volkswagenu se však může pochlubit o něco širší a vyšší kabinou, zde je rozdíl na zadních sedadlech dokonce šest centimetrů. Díky tomu si do druhé řady pohodlně sednou i cestující s výškou přesahující dva metry a přitom nebudou ani tlačit koleny na sedačky před nimi. A pokud náhodou ano, je možné i s těmi zadními sedadly libovolně šoupat dopředu a dozadu, čímž se buď zvětší prostor pro kolena, nebo naopak se nafoukne objem zavazadelníku.

Komu by zároveň nestačilo pět míst k sezení, může si v konfigurátoru zaškrtnout, že chce sedmimístné provedení. Cena včetně DPH činí 23 800 Kč, což je více než rozumné. Spíše než o plnohodnotná sedadla jde však o nouzové sezení určené ke kratšímu převozu. Nicméně pro děti nebo pasažéry menšího vzrůstu vlastně mohou být i plnohodnotná. Sedadla samotná jsou totiž poměrně komfortní.

Auto, za kterým se kolemjdoucí otáčí

Zatímco u nového Kodiaqu stále bojuji s tím, že se mi více líbí ten původní, u Tayronu jsem ani chvíli nepřemýšlel nad tím, že Tiguan Allspace byl stylovější. Především pak u mnou testované verze R-Line People, která z mainstreamového SUV dělá prémiovku, za niž se nejeden člověk na ulici otočí. Vedle výrazné fialové metalízy a 20palcových litých kol ho totiž zdobí i mohutnější nárazníky, zatmavená okna, střešní panoramatické okno nebo nejvyspělejší IQ.LIGHT HD LED Matrix světlomety.

Ty byly v mém případě za příplatek 13 300 Kč, ovšem pyšní se 19 000 LED mikrodiodami v každém světlometu a přizpůsobují své funkce na základě multifunkční kamery, rychlosti vozidla, asistenčních systémů a údajů o trase/GPS. Díky tomu dokáží ještě lépe nasvítit silnici před vámi a lépe reagují na protijedoucí auta. Vzadu navíc mají 3D efekt a jdou ruku v ruce s dynamickými směrovkami. Z výše zmíněného je vám asi jasné, že pokud v noci svítíte dálkovými, máte pocit, že jedete ve dne.

Ani interiér vrcholné výbavy nezůstal ve srovnání s exteriérem pozadu. Jsou tu například sportovní sedadla, volant obšitý perforovanou kůží, strop čalouněný v černé barvě, ambientní osvětlení s volbou až třiceti různých barev a spoustu log s písmenem "R" odkazujících na vrcholné modely Volkswagenu. Samotné rozložení přístrojové desky je vlastně úplně jednoduché - jeden displej před řidičem, jeden obří uprostřed a pár zajímavých dekorů.

Připlatit si dokonce můžete i za prvky z pravého dřeva. Nicméně rád bych se vrátil ještě k displejům, konkrétně k tomu středovému, který je na můj vkus už příliš velký. Má totiž úhlopříčku patnáct palců a nebudu lhát, periferně jsem ho neustále viděl, i když jsem zrovna koukal dopředu. Na druhou stranu kvalitnější obrazovku byste v dané automobilové kategorii hledali jen stěží. Grafika je špičková, menu přehledné a reakce na dotyk okamžitá.

Kdo navíc chce, ten si může připlatit Paket Navigace Discover Pro Max, v mém případě za 33 tisíc korun, ke kterému vedle samotného displeje dostane také navigaci, hlasový asistent, zesilovač hlasu, head-up displej, indukční nabíjení pro dvě zařízení a dva USB-C porty na středové konzoli vzadu s nabíjecím výkonem až 45 W.

Vyplatí se připlatit za lepší podvozek

Mnou testovaná výbava R-Line People je pak jednou z celkem šesti nabízených výbav, to je opravdu široká nabídka. A jinak tomu není ani u motorizací, vybírat můžete mezi základní benzinovou patnáctistovkou s výkonem 110 kW nebo dvoulitrem o výkonu 150 či 195 kW, slabším naftovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, silnějším zkoušeným dieselem o výkonu 142 kW nebo plug-in hybridem se systémovým výkonem 110 nebo 130 kW.

Vždy je součástí automatická převodovka DSG a často se tu objevuje také pohon všech čtyř kol 4Motion. Ten jsem měl možnost vyzkoušet mimo jiné i u testovaného vozu, jelikož pod jeho kapotou dřímal nejvýkonnější naftový čtyřválec s výkonem 142 kW. Ten umí nabídnout solidní dynamiku i spotřebu. Je sice pravda, že při rozjezdu působí reakce na plyn trochu vlažně, jako by si auto chtělo vzít chvíli na rozmyšlenou.

Jakmile se ale Tayron rozjede, projeví se výkon motoru naplno a auto zrychluje svižně, s dostatečnou rezervou i na rychlé předjíždění. Přitom je ale i úsporné, během testu jsem se držel kolem 7,3 litru na sto kilometrů, což je u čtyřkolky této velikosti velmi příjemná hodnota. Velkou výhodou testované verze byl potom podvozek s adaptivním systémem DCC Pro, který je u čtyřkolky vždy standardem. A je to znát.

V komfortním režimu Tayron dokáže žehlit i horší silnice, takže ani české okresky mu neuberou na pohodlí. Pokud ale přepnete do sportovního nastavení, auto výrazně ztuhne, v zatáčkách drží stopu a působí jistě i při rychlejší jízdě. Řízení je přesné, ale trochu odtažité, takže řidiče příliš nezatěžuje informacemi od předních kol. To je v rodinném SUV spíš výhoda, auto řidiče nenutí k neustálým korekcím a při dálničních přesunech navozuje příjemný pocit jistoty.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Čínská auta zaplavují trh navzdory vysokým clům. V Česku se objevilo několik nových značek

Ve městě se Tayron díky dobrému posazu a solidnímu výhledu ovládá snadno a nepůsobí větším dojmem, než ve skutečnosti je. Ve spojení s adaptivním podvozkem jde tedy o vůz, který se příjemně řídí v každodenním provozu a neunavuje ani na delších trasách. V kombinaci se stylovým designem, prostornou kabinou i kufrem, až sedmi místy k sezení, úsporným, přesto dynamickým naftovým motorem a pohonem všech čtyř kol, je tedy přesně tím autem, které zastane pozici jediného auta v rodině a všichni přitom budou spokojení.

Kompletní ceník vozu a podrobné technické parametry naleznete pod tímto odkazem.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Riskantní manévry na Moravě: Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry

Pokračovat na celý článek