Středa 15. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Zataženo

Tichá revoluce. Český lídr sportovní výživy buduje evropské impérium

Forbes Před 8 hodinami

V Česku jsou ve výrobě sportovní výživy jedničkou. Teď se jí chtějí stát i v Evropě. Rodinná společnost Nutrend má ambiciózní plány, které rozhodně nezůstanou jen u výživy. „Covid nám hodně vzal, ale taky hodně dal. Díky tomu se teď celý Nutrend rozrůstá nečekanými směry,“ říká Martina Zedníková, spolumajitelka miliardové olomoucké firmy.

Od posledního rozhovoru, který manželé Richard a Martina Zedníkovi z Nutrendu poskytli magazínu Forbes, uplynulo šest let. Na první pohled se toho příliš nezměnilo – společnost nadále vyrábí sportovní výživu a provozuje wellness hotel s fitness centrem a restaurací. Obrat zůstává na podobných úrovních. Uvnitř firmy se ale odehrála tichá revoluce, která začala přímo u jejích zakladatelů.

„Když jsme před sedmi lety otevřeli Nutrend World, prošli jsme si velmi náročným pracovním obdobím. S provozem restaurace, hotelu a wellness jsme neměli žádné zkušenosti,“ vzpomíná Martina Zedníková na období, kdy měla pocit, že si ukousli až příliš velké sousto.

„Myslela jsem, že mě to položí. Chvílemi jsem přemýšlela, jak by to vypadalo, kdybych z Nutrendu odešla. Pochopila jsem však, že to je svět, kterého se nechci vzdát,“ vypráví. 

S manželem byli dlouhé roky první, kdo do práce přicházel, a poslední, kdo odcházel. „Tehdy jsme začali přemýšlet nad tím, jak rychle nám firma pod rukama vyrostla. Po třiceti letech mi poprvé došlo, že už vlastně nemusím být u všeho,“ říká s úsměvem. 

Pak přišel covid. A s ním i čas přehodnotit fungování celého podniku. „Během pandemie jsme si definitivně řekli, že nastal čas změnit strukturu managementu a předat většinu řízení. Pokud jsme se chtěli dál posouvat, museli jsme udělat důležitý krok – vyměnit část původního top managementu a postavit nový, moderní tým,“ vysvětluje Zedníková.

Zatímco ona se z role šéfky marketingu přesunula k budování vztahů se zaměstnanci i zákazníky a k rozvoji značky, Richard Zedník se soustřeďuje na vizi, strategii a byznys. Společně tak tvoří pevný základ rodinné firmy, který se posunul z každodenní operativy do strategického řízení.

Z Olomouce do Evropy

Nové nastavení se stalo odrazovým můstkem pro systematickou expanzi. „Naší strategií bylo stát se nejdřív lídrem v Česku, což se nám povedlo, a teprve potom pokračovat dál v Evropě,“ říká Zedníková. 

Nutrend dnes vyváží své produkty do více než sedmdesáti zemí světa. Zhruba polovina produkce míří do zahraničí a v posledním roce přibyly nové trhy jako Jordánsko, Kyrgyzstán, Izrael, Vietnam nebo také exotičtější Mauricius a Mongolsko, přičemž klíčovou strategii staví na evropském růstu. V Evropě firma postupně obsazuje přední pozice u distributorů a roste jako jeden z jejich klíčových brandů.

Na domácím trhu má značka dominantní podíl kolem devětačtyřiceti procent a své produkty dodává do potravinových a sportovních řetězců, fitness center, specializovaných prodejen, lékáren i cyklistických obchodů. „Český trh je pro nás pořád srdcem byznysu, ale růst přichází hlavně ze zahraničí. Export je pro Nutrend klíčový,“ potvrzuje Zedníková.

Firma dnes staví na třech hlavních pilířích. Tím prvním je tradiční sportovní a fitness segment – své výrobky dodává do fitness center, sportovních prodejen a řetězců. Druhým je retail, kde Nutrend dodává potravinové produkty do řetězců, jako je Lidl, Tesco, Kaufland a další.

„V retailu je pro nás obrovskou výzvou potravinová divize. Aby řetězce naše zboží přijaly, musíme splňovat různé certifikáty. Naštěstí jsme se na spoustu mezinárodních certifikací připravili už během covidu, čímž jsme si krásně otevřeli cestu do Evropy. Naším cílem je dobýt ji, a to nejen přes sport, ale i přes běžnou výživu,“ prozrazuje podnikatelka.

Třetím pilířem jsou vlastní e-shopy. „Rozšířili jsme je, máme náš nový vlastní e-shop, který spravujeme v Česku, na Slovensku, v Německu, Polsku a chystáme ho i pro Itálii a Rakousko,“ dodává. Tyto trhy firma řídí centrálně z Olomouce, a to od produktové komunikace přes kampaně až po zákaznický servis. Vedle toho firma provozuje třiadvacet vlastních prodejen po celé České republice.

Z původního zaměření výhradně na sportovní výživu se Nutrend posunul mnohem dál. Dnes cílí na všechny, kdo chtějí žít zdravě a aktivně, nejen na vrcholové sportovce. Portfolio rozšířil o funkční potraviny, nápoje a doplňky stravy, čímž se stal synonymem moderního, energického životního stylu.

„Už dávno to není jen o fitness. Chceme být značkou pro všechny, kdo chtějí mít energii do života,“ shrnuje Martina Zedníková.

Období pandemie bylo pro firmu velmi složité. Zatížily ji nejen výrazně omezené podmínky pro vývoz produktů a uzavřený hotelový komplex, ale také růst cen surovin, obalů a energií. I přes to všechno se Nutrend vrátil do zisku a ke stabilnímu růstu. 

V roce 2023 firma zvýšila tržby na 1,2 miliardy korun a po ztrátovém roce 2022 vykázala zisk 6,2 milionu korun. Rok 2024 uzavřel Nutrend s obratem zhruba 1,3 miliardy korun, EBITDA 174 milionů a čistým ziskem 16,6 milionu korun, což je meziroční nárůst o více než deset milionů. Firmě částečně pomohlo zklidnění situace na trzích s energiemi, ale především pevná pozice značky na trhu a zdravý kapitálový základ.

Společnost má dnes jasně nastavené cílové obraty i zisky a vše roste podle plánu. „Sledujeme to často, máme nově i controlling, sedíme nad čísly a hlídáme si efektivitu,“ vysvětluje Zedníková s tím, že si každý rok nastavují několik scénářů, od krizového plánu až po velkolepý plán.

„Každý den vám může odejít zásadní člověk, každý den může přijít covid,“ připouští podnikatelka. Její přístup je ale jasný. „Důležité je nebýt vystrašený, nebát se hrozby, a až přijde, tak ji řešit. Je třeba žít tím okamžikem, který máte teď a tady,“ radí.

Za úspěchem ale podle ní nestojí jen čísla. „Naučili jsme se, že největší hodnotou jsou lidé,“ konstatuje s tím, že se během covidu podařilo udržet počet zaměstnanců a nedošlo k propouštění. Na lidi se dnes hodně zaměřují. Za atmosférou, která ve firmě panuje, stojí zejména aktivní HR tým, který ve spolupráci s marketingovým oddělením pravidelně připravuje akce pro zaměstnance. Mezi oblíbené patří společné běhy nebo nově zavedený Family Day.

„Ačkoli jsme velikostně korporát a mezi námi a zaměstnanci stojí management, zachováváme si principy otevřené rodinné firmy a zaměstnanci mají i nadále možnost nás denně potkávat a popovídat si s námi o pracovních i osobních věcech,“ zmiňuje Zedníková a dodává, že se mimo jiné potkávají i u spousty mimopracovních aktivit.

The post Tichá revoluce. Český lídr sportovní výživy buduje evropské impérium appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek