Preference značky hraje při výběru ojetého vozu důležitou roli – Toyoty mají pověst velké spolehlivosti, Škoda se v Česku dobře prodá vždy a třeba BMW pravidelně volí řidiči se zájmem o sportovní jízdu. Co však značka automobilů může vypovědět o dalších důležitých faktorech při výběru, jako je historie dopravních nehod nebo jiných škodních událostí? I to vám může napovědět, jak obezřetněji postupovat při výběru konkrétní ojetiny.
Každé třetí auto je po bouračce
Prověřování ojetých aut před nákupem je v Česku stále populárnější a česká společnost Cebia pravidelně zveřejňuje také informace ze svých statistik. Uvádí, že nejčastějším i nejvýnosnějším podvodem při prodeji aut z druhé ruky bývá zatajování menších i větších havárií, protože v konkurenčním prostředí na trhu to představuje nevýhodu. Kupci totiž chtějí nebouraná auta, což prodejce vede k tomu, aby pravou minulost těch havarovaných prostě zamlčeli.
ČTĚTE TAKÉ: Pes v rozpáleném autě? Majitel může dostat vysokou pokutu. Za týrání zvířat hrozí i vězení
Cebia odhaluje, že během letošního července bylo ze všech kontrolovaných aut prostřednictvím jejího systému téměř 60 % po havárii. „Jsou to tři vozidla z pěti. U těchto aut navíc často evidujeme i více škodních událostí,“ upozorňuje ředitel společnosti Martin Pajer. V inzerci přitom prodejci v minulosti prodělanou havárii prakticky neuvádějí a přiznanou ji má pouze 0,43 % prodávaných ojetých aut. Přibližně to je každý 232. vůz.
Nejčastěji bourá Audi, škodovky jsou v těsném závěsu
Na základě nejnovějších statistik společnost zveřejnila i přehled deseti nejčastěji bourajících značek na českém trhu s ojetinami. Největší podíl havárií zaznamenává u značky Audi (69,69 % vozů ze všech kontrolovaných je po havárii). Na druhé pozici se během července umístilo BMW (68,82 %) a na třetím místě následovala nejprodávanější značka vozidel na českém trhu – Škoda (64,37 %).
Čtvrté místo obsadila celosvětově nejprodávanější značka Toyota (63,87 %) a pětici uzavřel Mercedes-Benz (62,27 %). Šestý je Hyundai (61,95 %), sedmé Volvo (58,59 %), osmý Volkswagen (56,02 %) devátý Seat (55,02 %), a celou desítku uzavírá Mazda (54,78 %).
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zmáčknutí tlačítka ruční brzdy ve 120kilometrové rychlosti? Auto stabilně zastaví, ukázal test
U prémiových a luxusních aut přitom Cebia zaznamenává větší průměr počtu škodních událostí na jedno vozidlo. „U vozidel Audi a BMW se jednalo v průměru téměř o dvě škodní události, u vozů Mercedes-Benz dosahoval průměr hodnoty 1,6 škodní události na vozidlo,“ upřesňuje ředitel společnosti Martin Pajer.
To však neznamená, že u jiných výrobců nemusíte být při nákupu obezřetní. Na trhu s ojetinami platí, že se v nabídkách objevují spíše vozidla s „bourací historií“ než ta pečlivě servisovaná, zachovalá a nikdy nehavarovaná. Taková auta si většina lidí ponechává, protože mají výrazně větší hodnotu, jsou spolehlivá a ještě mohou dobře sloužit.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT? Nebezpečné žně. Pro motorkáře je obilí na cestě jako led, po smyku museli do nemocnice tři lidé