Pondělí 11. srpnaSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Jasno

Turbulence házejí letadly stále častěji a hůř. Které trasy jsou nejbouřlivější na světě?

CNN Prima News Před 6 hodinami

Na konci července došlo v letadle společnosti Delta na trase ze Salt Lake City do Amsterdamu k prudkým turbulencím. Někteří cestující se dokonce obávali, že stroj havaruje. Servisní vozíky létaly po kabině a lidé byli vymrštěni ze sedadel až ke stropu. Podle jednoho z cestujících to připomínalo zemětřesení. Letadlo nakonec nouzově přistálo v Minneapolis a 25 lidí muselo být převezeno do nemocnice, píše CNN.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Drama na pražském letišti: Letadlo muselo nouzově přistát, členovi posádky bylo špatně

Šlo o jeden z řady nedávných incidentů, kdy došlo k turbulencím, které vedly ke zraněním, hospitalizacím, a dokonce k úmrtí – minulý rok zemřel 73letý muž na infarkt během silné turbulence při letu z Londýna do Singapuru.

Turbulence, způsobené poruchami v atmosféře, jsou pro piloty jedním z nejméně předvídatelných meteorologických jevů. Proudění vzduchu lze srovnat s vodou v řece – pokud proud není ničím narušen, teče plynule, ale pokud narazí na překážku, jako je kámen, stane se turbulentním. A hory nebo bouře fungují jako balvany v řece a mění způsob, jakým se vzduch pohybuje.

Turbulence se vyskytují po celém světě, zaznamenány jsou desítky tisíc případů ročně. Většina cestujících je pocítí jako několik nárazů, v závažných případech ale mohou způsobit poškození letadla, dočasnou ztrátu kontroly nad strojem nebo zranění cestujících. Podle údajů amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (National Transportation Safety Board) způsobily turbulence v letech 2009 až 2024 jen v USA více než 200 vážných zranění.

Úmrtí jsou naštěstí velmi vzácná. Bezpečnostní pásy navíc téměř vždy zabrání vážným zraněním. Zdá se ale, že turbulencí přibývá, a to zejména na některých nejfrekventovanějších trasách. S oteplováním planety se navíc bude situace zhoršovat, píše CNN.

Kde jsou lety nejbouřlivější?

Webová stránka Turbli, která předpovídá turbulence, analyzovala více než 10 tisíc letových tras pomocí údajů z různých zdrojů, včetně Národního úřadu pro oceány a atmosféru (NOAA) a Britské meteorologické služby (UK Met Office), a sestavila žebříček nejbouřlivějších tras na planetě. Cílem je „ukázat lidem, že i když jsou turbulence chaotické, řídí se určitými vzory“, řekl Ignacio Gallego Marcos, zakladatel Turbli a odborník na výpočetní dynamiku tekutin.

Trasa dlouhá 120 mil (téměř 200 kilometrů) mezi Mendozou v Argentině a Santiagem v Chile nabízí dechberoucí výhledy na vrcholky And. Podle údajů Turbli je to také nejturbulentnější trasa na světě. „Horské hřebeny jsou velké, nehybné překážky, které mění proudění vzduchu. Mohou vytvářet vzdušné vlny, které se šíří stovky mil. Když se tyto vlny lámou, způsobují silné turbulence,“ vydvětlil Gallego Marcos.

Většina z 10 nejturbulentnějších tras na světě zahrnuje hory. Ve Spojených státech jsou nejturbulentnější trasy převážně lety křižující Skalisté hory, které míří do Denveru či Salt Lake City, popřípadě obráceným směrem. Stejná situace je i v Evropě, kde mnoho z nejturbulentnějších tras vede nad Alpami.

Piloti si jsou dobře vědomi, že je horám potřeba věnovat zvláštní pozornost. Turbulence ale nejsou vždy předvídatelné.

Některé formy turbulencí se totiž mohou zdánlivě objevit bez zjevných signálů, které by piloty varovaly. Jde o turbulence v čistém vzduchu, které jsou způsobeny čímsi, co by šlo nazvat „větrný smyk“ – náhlou změnou rychlosti nebo směru větru. „Tento typ turbulence je nebezpečný, protože je těžké jej detekovat a předpovědět,“ upozornil Piers Buchanan, manažer vědeckých aplikací v letectví v britské meteorologické službě Met Office.

„Trasa dlouhá 320 mil (necelých 520 kilometrů) mezi japonskými městy Natori a Tokoname je kvůli tomuto jevu jednou z nejturbulentnějších v Asii,“ uvedl Gallego Marcos. Dodal, že v Japonsku se vyskytuje  „obzvláště silné proudění“, což Američané zjistili během druhé světové války, když bomby, které shazovali na Japonsko, byly často silným větrem odneseny mimo zamýšlený cíl. Síla proudění závisí na teplotních rozdílech. V Japonsku se mrazivý vzduch ze Sibiře setkává s teplým vzduchem ohřívaným proudy Tichého oceánu, což po celý rok vytváří velmi silné, ale relativně stabilní proudění.

Podobný jev se vyskytuje na východním pobřeží USA, kde se teplý vzduch z Golfského proudu setkává se studeným vzduchem z Kanady. „Severoatlantický koridor, zejména mezi Severní Amerikou a Evropou, je místem, kde jsou proudění nejvýraznější,“ popsal následky Buchanan.

Vliv mají klimatické změny

Podle nejnovějších výzkumů se s oteplováním planety vzdušné turbulence zesilují. Klimatická změna totiž zvyšuje teplotní rozdíly v horních vrstvách atmosféry, což způsobuje větší kolísání rychlosti větru a vede k častějším turbulencím.

Podle studie z roku 2023 byly v roce 2020 nad severním Atlantikem – jednou z nejfrekventovanějších leteckých tras na planetě – o 55 procent častější silné turbulence než tomu bylo v roce 1979. A situace se pravděpodobně bude zhoršovat. Podle studie z roku 2017 se předpokládá, že výskyt turbulencí, které budou dostatečně silné na to, aby způsobily zranění, se do konce století celosvětově zdvojnásobí nebo dokonce ztrojnásobí.

Nepřesné předpovědi bouřek

Dalším klíčovým faktorem pro vznik turbulencí jsou bouřky. Těm se letadla snaží vyhýbat. „Pilot bude kolem bouřkových mraků tak trochu kličkovat,“ uvedl Gallego Marcos. Bouře však stále představují nebezpečí, protože předpovědi nejsou vždy dostatečně přesné.

Odborníci nehledě na to tvrdí, že létání je stále nejbezpečnější formou dopravy. Letadla jsou totiž konstruována tak, aby odolala i silným turbulencím. „Zapnutí bezpečnostního pásu je nejjistějším způsobem, jak se vyhnout zranění,“ zdůraznil Gallego Marcos. Výzkumnice v oboru meteorologie na Reading University Joana Medeirosová podotkla, že porozumění tomuto jevu se zlepšuje. „Nyní můžeme přesně předpovědět asi 75 procent turbulencí,“ uvedla.

Vzhledem k tomu, že globální oteplování způsobené člověkem vyvolává neviditelné změny v naší atmosféře a letecký průmysl – který sám o sobě znečišťuje klima – stále vzkvétá, lze odhadnout, že některé z nejrušnějších tras na planetě budou v budoucnu mnohem turbulentnější.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Celý rok bez smrtelných nehod, jásá evropská metropole. Experti vysvětlili tajemství úspěchu

Pokračovat na celý článek