Móda na filmových festivalech budí podobnou pozornost jako snímky samotné a Karlovy Vary nejsou výjimkou. Stylistka Lenka Kermes, jež letos stála například za outfitem Oskara Hese či Aleše Najbrta, nechala Forbes Life nakouknout do zákulisí festivalového stylingu. Jaké šaty ji letos nejvíce zaujaly? Jak se liší odívání mužů a žen? A v čem móda filmových přehlídek vybočuje od těch módních?
Kermes, jež posledních patnáct let obléká osobnosti z celého světa, prošla na letošním festivalu pod rukama nejedna hvězda české kultury a showbyznysu.
V jejích outfitech se objevily například herečky Jitka Čvančarová, Denisa Barešová či Klára Issová, herci Oskar Hes nebo Petr Lněnička – ten do povědomí širšího publika vstoupil až v minulém roce v roli rozhlasáka oceňovaných Vln či coby neortodoxní detektiv v televizní sérii Metoda Markovič: Hojer.
Kromě herců a hereček se letos pod dohledem Lenky Kermes oblékli na festival mimo jiné také modelka Andrea Bezděková, slovenský rapper Majk Spirit, ale i grafický designér Aleš Najbrt, jehož vizuál je s karlovarskou přehlídkou úzce spjatý již od roku 1995.


Ti všichni na slavnostní večery filmové přehlídky vynesli šaty – obvykle šité na míru na karlovarské večery – současných českých designérů a designérek. Z dílny Lenky Kermes v tmavém flitrovém topu Borise Krále zazářila divadelní a seriálová herečka Vanda Chaloupková.
„Boris Král nás vůbec všechny překvapil. Věděli jsme, že dělá skvělé věci, ale jeho šaty na herečce Haně Vágnerové mi vyrazily dech,“ vyzdvihla stylistka.
Na přehlídce byly také k vidění například bílé krajkové šaty s velkým rozparkem uprostřed a peříčkovým doplňkem, jejichž autorkou je Zuzana Kubíčková. Na „festivalové červené molo“ se v nich vydala Ester Geislerová.


Zatímco v posledních letech vyrážela stylistka Lenka Kermes do Varů do Elle Beauty Lounge oblékat především slavné ženy, letos se v rámci Esprit Clubu věnovala zejména mužům.
S jejich oblékáním má letité zkušenosti – kdysi oblékala třeba i amerického herce Chucka Norrise. „Dnes už mě odívání slavných osobností nestresuje, ale pamatuji si, že tehdy jsem z toho byla vyklepaná. Norris byl ale moc milý,“ vzpomíná Kermes.
U mužů je outfit červeného koberce předepsaný a víceméně neměnný: black tie. U obleku je zcela zásadní, aby skvěle padnul. „Rozhodně to není nuda! Jen je větší výzvou zohlednit ve výsledném outfitu konkrétní postavu muže – někdo má třeba dlouhé ruce a je nutné ušít delší rukávy,“ doplňuje. „Zato u žen je výběr velmi pestrý.“
Festivalový styling je podle Kermes specifický především v tom, že lidé v módních kouscích nevyrážejí na pár minut na módní molo, ale na pár hodin do sálu, na focení či rozhovory. „Na módní přehlídce jde hlavně o prezentaci oděvu, tady jde o osobnost, která ho má na sobě,“ přemýšlí stylistka. „Jinak obléknete hudebníky jako NobodyListen či Yzomandiase a jinak Marka Ebena,“ konstatuje Kermes.
„Lidé si v těch oděvech nesmí připadat jako ramínka, naopak v nich mají prožít výjimečný večer, kdy se budou cítit skvěle,“ dodává.

Ono večerní „vynesení“ byl ovšem jen jeden z výstupů práce týmu Lenky Kermes. Tím druhým byly monochromatické fotografie a krátká videa.
Jak stylisté přistoupili k zadání obléknout člověka, jenž bude zvěčněn na černobílé fotografii? „Osobně mám černobílé fotografie velmi ráda. Nešlo na nich ani tak o to, jak vypadají šaty, ale jaké jsou ty osobnosti – ty z nebarevných fotek vystupují samy,“ popsala Kermes, která kvůli své práci na festivalu v Karlových Varech dlouhodobě sleduje také módní scénu zahraničních filmových přehlídek.
Finální modely pak byly výsledkem práce širšího týmu. Součástí stylingu totiž nejsou jen šaty předních návrhářů, ale i makeup či vlasový styling. „Na fotografiích skvěle vynikly extravagantní modely mladičkého návrháře Alexe Bella, který stojí za značkou Sure Curated,“ myslí si Kermes.
V ideálním případě se tým s oblékanou osobností setká ještě před festivalem, člověk si vyzkouší šaty, na jejichž základě se ladí líčení a účes.
Ne vždy lze vše ale takto naplánovat. Trojice tak na festivalu nejednou tvořila pod velkým časovým tlakem. Ten přinášel paradoxní situace. „Čím rychleji jsme to stíhali, tím lépe. Na druhou stranu jsme se snažili vytvořit klid, v němž celebrity náš stres nepociťovali,“ sdělila Kermes.
Za úspěch považuje už to, že za celý festival nedostali na výsledné modely jedinou negativní zpětnou vazbu. „Myslím si, že všichni od nás odcházeli spokojení,“ okomentovala stylistka. Vzápětí ale dodala, že kvůli omezenému času i možnostem se jim dle vlastních striktních profesních kritérií ne vždy podařilo dosáhnout kýžené dokonalosti.
Filmové festivaly jsou, co se módy týče, specifickou událostí, vymykající se běžné práci stylisty a stylistky. Pro Lenku Kermes, která letos na jaře oblékala třeba i autorku seriálu Sex ve městě Candace Bushnell při její návštěvě Prahy, jde o srdcovou záležitost.
A i když je festivalový týden extrémně náročný, pokud by nabídku příští rok dostala, neváhala by a vstříc karlovarským premiérám by se vydala znovu.
„Zatím se ale trochu vzpamatovávám,“ přiznává Kermes pár dnů po skončení kinematografické přehlídky. „Jen filmovými festivaly bych se živit nemohla, jednou za rok je to stejně tak náročná jakožto i zajímavá akce,“ shrnuje stylistka s tím, že by v jejím outfitu možná příští rok mohla do Varů přijet také slovensko-maďarská herečka Vica Kerekes.

Kromě nové spolupráce právě s ní je styling Lenky Kermes dlouhodobě spojený například s Janu Plodkovou, kmenovou herečkou Divadla na Zábradlí, tváří rozhlasové stanice Vltava i módní značky Nila. Ta ve Varech letos vynesla bílé asymetrické šaty s odhalenými zády od slovenského návrháře Michala Kováčika. „A vypadala v nich naprosto úchvatně,“ uzavřela stylistka.
The post Úchvatná Plodková a dechberoucí šaty Borise Krále. Jaké byly Vary očima stylistky? appeared first on Forbes.