Silničáři začali s ražbou průzkumné štoly z šachty u křižovatky Věstonické a Křtinské ulice v květnu. „Používáme tzv. novou rakouskou tunelovací metodu, tedy rozpojování. Odstřelovali jsme pouze na začátku. Nyní pracuje stroj, který je konstruován tak, aby nevznikaly vibrace. Obyvatelé nad námi o tom, co se děje pod jejich nohama, nic netuší,“ uvedl Rýdl. Hloubka šachty je zhruba 24 metrů. Štola bude úpatní, bude se tedy svažovat a výška nadloží se bude pohybovat mezi 16 a 42 metry.
ČTĚTE TAKÉ: Čistě bílé mládě klokana ukradl zloděj z farmy na Znojemsku. Majitel nabízí vysokou odměnu.
Dělníci podle Rýdla pracují nepřetržitě, snahou ale není, aby práce byly hotovy v co nejkratším čase. „Nejsme orientováni na čas, ale na kvalitu, sběr vzorků a jejich dokumentaci,“ poznamenal. Štola poslouží pro podrobný průzkum geologických, hydrogeologických a geotechnických parametrů, aby bylo možné zvolit nejvhodnější postup pro stavbu 1,5 kilometru dlouhého tunelu. „Nyní mohu ujistit, že jsme nenarazili na něco, co by zásadně komplikovalo zahájení jeho stavby v roce 2028,“ dodal mluvčí.
Tunel naváže na loni zprovozněný úsek velkého městského okruhu u Tomkova náměstí a Rokytovy a přispěje k plynulejší dopravě východní části města a ke snížení dopravní zátěže v částech Židenice a Vinohrady.
Využívání průzkumných štol nebylo podle Rýdla v minulosti časté, ŘSD je však považuje za projev zodpovědnosti vůči budoucí stavbě. Vybudování tunelu je totiž finančně i technologicky náročné, v Brně navíc povede pod sídlištěm. Silničáři nyní razí průzkumnou štolu třeba i pro tunel Kamenná Vrata na budoucí středočeské části dálnice D3.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Autobus s pasažéry pobořil dům na Blanensku. Rozjel se samovolně, i když v něm byl řidič.











