Vánoční výzdoba v obchodech po celém Česku dává tušit, že svátky jsou blízko. Vánoce jsou na jedné straně spojené s klidem, rozjímáním a rodinnou atmosférou, ale také se shonem a velkým tlakem na rodinný rozpočet. Právě nákladnost Vánoc je pro mnoho Čechů problém.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dárky, které potěší nejen vaše blízké. Jak na Vánoce věnovat dvojí radost?
Za dárky nejvíce utrácejí mladí, čím je člověk starší, tím se snaží sváteční rozpočet krotit. Loni průměrná domácnost utratila za Vánoce v průměru 12 500 korun. V roce 2023 to bylo 12 000 a v podobném rozmezí se budou útraty Čechů pohybovat i letos.
Z průzkumu České bankovní asociace vyplývá, že největší část vánočního rozpočtu spolknou právě dárky. Nejčastěji jde o částku pět až deset tisíc korun. Dále Češi utrácejí za jídlo a pití a zhruba tisíc korun si vyhradí na výzdobu.
Zadlužit se na Vánoce?
Ne každý Čech si ale může dovolit utratit za Vánoce tisíce až desetitisíce korun z vlastní kapsy. Řada lidí si přesto vánoční veselí nechce odepřít, a tak sáhne po půjčce. Vánoční úvěry se týkají přibližně dvou až tří procent Čechů. Polovina z těch, kteří sáhnou po půjčce, se zadluží zpravidla pro částku do výše deseti tisíc korun.
I tak bude mít zhruba třetina Čechů potíže s tím včas půjčku splácet. Lidé si na dárky nejčastěji půjčují od bank. Pokud se svěří do rukou nebankovní organizace, může je překvapit vysoký úrok, a to zvláště u malých částek.
Finanční gramotnost Čechů se však v tomto ohledu zlepšuje. Ve vypjatých covidových letech byly půjčky na Vánoce mnohem častější.
„Pouze tři procenta Čechů si myslí, že je dobrý nápad si vzít půjčku kvůli Vánocům. Já jsem velmi rád, že se tento podíl lidí daří držet na takto nízké úrovni, a to už několik let v řadě. Například v roce 2021 to byl každý desátý, kdo zvažoval, anebo přímo považoval půjčku na vánoční dárky za dobrý nápad. Doufám, že se tento trend podaří udržet, protože to je velmi racionální přístup,“ komentoval situaci před loňskými Vánoci Filip Hanzlík z České bankovní asociace.
Kde Češi kupují dárky?
Česko je e-shopová velmoc a Vánoce tuto skutečnost ilustrují v plném rozsahu. Z průzkumu Provident Financial vyplynulo, že až 88 procent Čechů nakupuje alespoň jeden dárek přes české internetové obchody.
Boom však v posledních letech zažívají čínská on-line tržiště, což chování spotřebitelů mění. Dárek z Číny letos zřejmě objedná přes 40 procent lidí.
Vánoce jsou pak nadále žněmi pro kamenné prodejny i obchodní centra. V nich budou vánoční dárek vyhlížet až tři čtvrtiny Čechů. Zhruba třetina lidí pak počítá s tím, že drobnost pro příbuzného vybere na vánočních trzích.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Lidé se koupali a české obchody již nabízely vánoční zboží. Bláznovství, žasnou zákazníci











