07. záříSvátek má Venku je 21 °C, Polojasno

Vidí Česko v televizi, tak letí. Praha a Český Krumlov opět vyhlíží turisty z Číny

Forbes Před 1 dnem

Už brzy se nejspíš v ulicích hlavního města setkáte s větším počtem turistů z Číny. Důvodem je právě vysílaná sedmá řada čínského seriálu Divas Hit the Road, ve které se ukáže také Český Krumlov.

Počet asijských návštěvníků v tuzemsku zvýšil už jen trailer k pořadu, překvapivé to ale není – Číňané se do Česka zamilují téměř pokaždé, když se objeví u nich v televizi.

Českému cestovnímu ruchu, dosud se zotavujícímu z pandemických omezení, přichází na pomoc skupina „sester“ a „bratrů“ složená ze slavných čínských herců a moderátorů, kteří v rámci známé reality show cestují po celém světě. Seriál Divas Hit the Road (v originále známý jako 花儿与少年), letos zavítal na Madagaskar, do Norska, ale i do tuzemska.

„Díly odehrávající se v Praze by se měly podle dostupných informací vysílat až v druhé polovině září, už nyní je ale podle dat Google Trends patrný nárůst počtu vyhledávání informací o Česku a Praze mezi čínskými uživateli internetu,“ říká tisková mluvčí Prague City Tourism Klára Janderová.

Počet turistů přitom rostl už předtím – v první polovině letošního roku do Prahy přijelo více než šedesát tisíc cestovatelů z Číny. Jedná se tak o 27procentní nárůst oproti loňskému roku, což podle Janderové souvisí i s loňským obnovením leteckého spojení mezi Prahou a Pekingem.

Na potenciální turisty se těší také Český Krumlov, druhé české město, které herci navštívili. „Natáčení proběhlo v půli července, takže případný efekt – pokud nějaký nastane – se patrně teprve projeví,“ vysvětluje Ludmila Claussová z Destinačního managementu oblasti Český Krumlov.

V hlavním městě však vidí možný růst zájmu cestovatelů optimističtěji. „Chápeme, že takto populární reality show s obrovským diváckým zásahem určitě ovlivní počty čínských turistů v Praze,“ domnívá se Janderová.

Upoutávka na seriál Divas Hit the Road

V Českém Krumlově jsou tak v očekáváních opatrnější než v Praze, a to i proto, že tam zatím výrazný nárůst počtu turistů nepřišel. „Nevnímáme město jako přeplněné, turisté k nám samozřejmě jezdí, ale žádné davy, alespoň v porovnání s tím, jak město vypadalo před covidem, se tu netlačí,“ zmiňuje Claussová.

Dá se podle ní tak říct, že Krumlov žije velmi příjemně a mísí se tam domácí návštěvníci s turisty z Evropy, Spojených států i Asie. Město, které je mezi Číňany tak oblíbené, že si na jihu země postavili jeho kopii, tak společně s Prahou v minulosti vnímalo počty turistů i vyšší.

K předcovidovým dobrým číslům pomohla před deseti lety i premiéra romantického celovečernímu filmu Jen my víme kde, pro jehož natáčení si čínští filmaři vybrali právě české hlavní město a v Praze se i odehrává.

„Praha se opět na chvíli stala top destinací pro předsvatební fotocesty mladých asijských párů z vyšší střední třídy, což do značné míry trvá dodnes. Není to ale zdaleka sázka na jistotu,“ podotýká sinolog Martin Kříž.

Jako v případě protagonisty tohoto filmu může u kteréhokoli filmu dojít ke skandálu a následným represím ze strany vlády. Čínskou filmovou superhvězdu Krise Wu zadržela v červenci roku 2021 policie a následně ho v listopadu 2022 poslal soud na třináct let do vězení za znásilnění a další trestné činy.

„Všechny jeho filmové role se rázem ocitly na oficiálním blacklistu a nad populárními televizními show a filmovými projekcemi se zavřela voda,“ dodává Kříž.

Panorama Pražského hradu
info Foto Azamat Esmurziyev / Unsplash
Asijští turisté raději cestují do západní Evropy, Praha je v tomto ohledu výjimkou.

„Číňané, stejně jako ostatní Asiaté, přesto čerpají inspiraci z různých komerčních zdrojů, filmů, seriálů, travelogů, ale – a to možná ještě více – od vlastních blogerů na čínských sociálních sítích Weibo, Xiaohongshu či Douyin,“ přibližuje Klára Štiplová, manažerka zájezdů do Asie ze společnosti Adventura.

Tak to vidí i Kříž a tvrdí, že i když to nechceme slyšet, i zde jsou ve většině Číňané „modernější“ než průměrný Evropan – televize, stejně jako noviny nebo časopisy, jsou pro něj stále okrajovějším zdrojem informací.

„Čínská tradiční média se vzhledem ke všudypřítomné cenzuře netěší příliš velké důvěře. Mnohem větší vliv na spotřebitelské chování mají doporučení přátel, kolegů a známých. Velký vliv mají obdivované osobnosti a influenceři, případně sociální sítě jako celek,“ shrnuje Kříž.

Pokud se ale podaří do nekonečných telenovel, nejčastěji sledovaných v kombinaci televize a sociálních sítí, propašovat vzorce chování, včetně cestovatelských doporučení, pak to podle sinologa hraje důležitou roli při rozhodování.

„Toho jsme byli svědkem i u nás. Díky v Čínĕ velice populárnímu seriálu Milenci v Praze z jihokorejské produkce se Praha na chvíli stala prioritní destinací mladých lidí z celé východní Asie,“ vysvětluje Kříž.

Že by ale Číňané milovali Česko jako takové, tak tomu podle Kříže není. „Tohle my jako národ hrdý na svoji krásnou českou zemi moc neradi slyšíme, ale ve skutečnosti je Česko pod rozlišovací schopnosti většiny asijských turistických agentur,“ říká sinolog.

Východní Evropa je spíše turistickou popelkou.

Primární destinací jsou pro ně spíše tradiční západoevropská velkoměsta a střední a východní Evropa je podle Kříže spíše „turistickou popelkou“. Zvlášť protože v tuzemsku oblíbená cykloturistika, vodáctví nebo turistika po horách a památkách jsou pro Asiaty podle něj něčím nesrozumitelným. 

„Do jisté míry je výjimkou Praha, kterou významná část Asiatů vnímá velice romanticky, ale zcela odděleně od destinace zvané Česká republika. Pronikat do, pro Asiaty subtilního, rozdílu mezi architektonickými slohy románským, gotickým nebo barokním? Tak to je pro opravdové asijské fajnšmekry, které lze spočítat na prstech jedné ruky,“ dále vysvětluje Kříž.

Některé české destinace tak sice turisty z Číny lákají, o výraznější vábení tamních filmařů se však Češi nesnaží.

„Žádnou iniciativu ve smyslu aktivních pobídek směrem k nim nevyvíjíme. Nicméně v případě, že nás osloví, spolupracujeme s nimi ve všech směrech, kde můžeme být nápomocni – tak jako se štáby z kterékoli jiné země,“ říká Claussová z Českého Krumlova.

„Na reality show Divas Hit the Road jsme se zásadně nepodíleli. Před časem jsme však například v metropoli přivítali dva čínské influencery v rámci kampaně Evropské komise pro cestovní ruch do zemí visegrádské čtyřky. Influencer trip se zaměřil na udržitelnost a gastronomii,“ zmiňuje Janderová z Prahy.

„V červenci jsme také ve spolupráci s čínským zastoupením CzechTourism podpořili press trip pro zástupce vybraných médií Family, National Geographic a Travel+Leisure. Letos v únoru jsme pak podpořili novinářskou cestu redaktora hongkongského média South China Morning Post,“ dodává Janderová.

Podle Štiplové z cestovní kanceláře Adventura by lákání asijských filmařů mělo význam, ale pouze v případě, že se zlepší geopolitické vztahy mezi Čínou a Českem, což se však podle jejího názoru v dohledné době nestane.

The post Vidí Česko v televizi, tak letí. Praha a Český Krumlov opět vyhlíží turisty z Číny appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek