Letošní září bylo na českých silnicích tragické. „Z předběžných dat vyplývá, že zemřelo 60 lidí. To je o 20 více než loni. Potřebujeme na našich silnicích po zbytek roku jezdit bezpečněji. Říjen a snížená viditelnost nám to ale nebude ulehčovat,“ řekl Neřold.
ČTĚTE TAKÉ: Rizikový podzim na silnicích začíná. Expert vyjmenoval tři věci, na které si dát pozor
Jedním z častých nešvarů řidičů podle Neřolda je, že správně nepoužívají světla. „Nechávají to na automatickém zapínání, které ale ne všechna vozidla mají dostatečně kvalitní. Většina řidičů se o to vůbec nestará. Pak dochází k tomu, že v situaci, kdy je vyloženě šero nebo snížená viditelnost, není vozidlo zezadu vůbec vidět, protože má pouze denní osvětlení. Chtěl bych tímto připomenout, že je vždy odpovědný řidič, který by měl během šera, deště nebo rozbřesku zapínat plnohodnotné osvětlení,“ sdělil.
Dalším problémem bývá správné užívání mlhovek. „Jejich užití je povinné, když je hustá mlha, silné sněžení, případně silný déšť, když viditelnost klesá třeba na 50 metrů. Chrání tím sebe. Stává se ale, že ji řidiči buď nezapnou vůbec, nebo ji zase nechají svítit i po tom, co z mlhy vyjedou, čímž oslňují ostatní řidiče. Pokud se třeba na dálnici situace rychle mění, je potřeba osvětlení přizpůsobovat,“ upozornil expert.
Bezpečnost chodců
Dbát zvýšené opatrnosti při snížené viditelnosti by měli chodci. „Důležité jsou reflexní prvky, které průběžně připomínáme. Dnes je výhodou, že většina batohů a oblečení, které děti nosí, už bývá tím prvkem vybavena. I přesto by si to ale rodič měl zkontrolovat,“ uvedl Neřold.
Chodci by se ale vždy měli ujistit, že jdou vidět ze všech stran. „Nestačí si dát přívěšek na kabelku nebo sportovní tašku a tím si myslet, že je všechno vyřešeno,“ dodal šéf BESIPu.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Mladí sedají k opilým řidičům a hecují je, řekl expert. I spolujezdci hrozí pokuta, upozornil