Sobota 17. květnaSvátek má Venku je 8 °C, Zataženo

Vyhozených 10 miliard? Peníze od státu a EU na stavbu chodníků se daly využít lépe, tvrdí NKÚ

CNN Prima News Před 3 měsíci

Téměř tři čtvrtiny z 23 kontrolovaných projektů vykazovaly podle úřadu vážné nedostatky. Některé chodníky obce neudržovaly, zarůstaly vegetací a parkovala na nich auta. „Množství a závažnost zjištěných nedostatků svědčí o špatném fungování systému podpory,“ uvádí NKÚ.

ČTĚTE TAKÉ: Milionový bonus při vstupu do armády. Zatraktivní se benefity i pro policisty a hasiče?

Ministerstvo dopravy upozornilo, že v Česku je 6 258 obcí, které mají chodníky v naprosté většině případů v izolovaných sítích, a rovněž v rámci obcí se chodníky nechovají jako jednotná síť. „Hlavní odpovědnost tedy musí mít vlastník těchto komunikací, což je obec,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Systém podpory je podle NKÚ navíc administrativně náročný pro obě strany, a proto ho doporučuje změnit. Například podpora od státu a EU představuje 85 až 95 procent a obce pak financují i rekonstrukce komunikací, které to příliš nepotřebují, uvedl člen vedení NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.

„Uváděná míra podpory 85 procent se vztahuje pouze na uznatelné náklady vyčleněné SFDI. Ve skutečnosti tento podíl tvoří asi 50 procent celkových nákladů akce,“ podotkl Jemelka.

Ministerstva dopravy a pro místní rozvoj podle úřadu nevědí, jakých celkových výsledků chtějí podporou dosáhnout, nebo jakých výsledků už bylo dosaženo. Nezajistily ani kontrolu toho, co s podporou státu a EU vzniklo. Úřad jako příklad uvádí, že fond dopravy celkem šestnáctkrát prodloužil příjemci podpory lhůtu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce z let 2014 až 2015. Zprávu předložil až v době kontroly NKÚ v červnu 2024. Fond dopravy ji do ukončení kontroly neschválil.

Ministerstvo ale zdůrazňuje, že realizované akce jsou podrobně evidované. „Ale s ohledem na individuální charakter těchto opatření není smysluplné tvořit celostátní analýzu a vyhodnocovat jejich dopady na území celé České republiky, jak si to představuje NKÚ. Potřebnost jednotlivých opatření je přísně hodnocena a jejich příprava často trvá několik let,“ dodal Jemelka.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nelegální závody kamionů a telefonování za jízdy. Policie ukázala výsledky kontrol na dálnicích

Pokračovat na celý článek