Pátek 23. květnaSvátek má Venku je 15 °C, Oblačno

Xiaomi je v problémech, i tak má parametry snů a obří kapotu. Kříží Ferrari s BMW

Aktuálně.cz Před 7 hodinami

 Xiaomi

První elektromobil Xiaomi je prodejní hit. Zákazníci od počátku loňského roku, kdy měl sedan SU7 premiéru, dostali už přes čtvrt milionu automobilů. Poslední dobou se nicméně čínský výrobce spotřební elektroniky, chytrých telefonů a teď už i aut musí potýkat s množstvím kritiky a také zpomalením prodejů. Asi nejvíce v médiích rezonovala nehoda z konce března, při níž v Xiaomi SU7 po těžké nehodě uhořely tři studentky. Auto tehdy mělo aktivní autonomní řízení.

Nedávno se zase objevil čínský žebříček kvality aut podle hodnocení zákazníků, kde Xiaomi SU7 úplně propadlo a skončilo mezi elektrickými sedany beznadějně poslední. Kontroverze se točí i kolem vrcholné verze SU7 Ultra, mimo jiné kvůli příplatkové karbonové kapotě. Ta - na rozdíl od slov Xiaomi - není podle zákazníků funkční, ale jen estetická.

Skupina několika desítek lidí tak chce výrobce žalovat, nepomohla ani snaha o refundaci, která nicméně nezahrnovala ani celý příplatek za karbonovou kapotu. Těm, kteří si auto s kapotou objednali, také Xiaomi dává nově 60 dní na to, objednávku potvrdit.

Především ale zmíněná nehoda pak přispěla k tomu, že se premiéra SUV YU7 opozdila zhruba o měsíc, na šanghajském autosalonu jsme auto hledali marně.

Díky mnoha únikům nicméně není ani tak auto, které se objevilo v noci na pátek na velké akci Xiaomi v Pekingu, žádným velkým překvapením. YU7 vypadá trochu jako Ferrari Purosangue, na délku má pět metrů a mezi nápravami rovné tři metry. Tím se prakticky neliší od sedanu SU7, oproti němuž je ale s 1,6 metry samozřejmě vyšší. Připomeňme, že minimálně na designu sedanu SU7 se podílel někdejší návrhář BMW Chris Bangle.

Prvkem, na nějž Xiaomi upozorňuje, je trochu ironicky opět kapota. Není tedy karbonová, ale hliníková, s rozměry 1960 x 1587 mm a plochou 3,11 m2 je to prý největší kapota na jakémkoliv produkčním autě. Pod ní se mimochodem ukrývá 141litrový frunk. Ten doplňuje 678litrový klasický zavazadelník vzadu, který lze rozšířit na 1758 litrů sklopením opěradel.

Xiaomi YU7 pak opět, minimálně na papíře, exceluje v technických parametrech. Hned od startu budou k dispozici tři verze. Nejvíce nadšení jistě vzbudí čtyřkolka Max, která má 508 kW a z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,23 vteřiny. To je na skoro 2,5tunové SUV vynikající hodnota. Slabší čtyřkolka Pro s 365 kW to pořád zvládne za 4,27 vteřiny a základní zadokolka s 235 kW akceleruje za 5,88 vteřiny.

Nejvyšší verze Max má v útrobách 101,7kWh baterii a slibuje dojezd 760 kilometrů, obě slabší verze mají 96,3kWh baterku a dojezd 770 km u čtyřkolky a 835 km u zadokolky. Je dobré dodat, že jde o hodnoty podle čínského testovacího cyklu, který je méně striktní než evropský standard WLTP.

Protože základem YU7 je 800V architektura, může Xiaomi lákat zájemce na 620 kilometrů doplněných za čtvrt hodiny. Z 10 na 80 procent se baterka dostane za dvanáct minut, pokud použijete dostatečně výkonnou nabíječku.

Zatímco zvenku si Xiaomi vzalo za inspiraci Ferrari, uvnitř je jasný odkaz na panoramatický kokpit, který zatím ve formě konceptu představilo loni BMW. YU7 má totiž také panoramatický displej s označením HyperVision. Ten se skládá ze tří menších LED displejů dohromady tvořící 1,1 metru širokou obrazovku přes celou palubní desku.

Na každém displeji se zobrazují jiné informace, celé to pak doplňuje ještě klasickou centrální obrazovku. Další displej je vzadu pro ovládání klimatizace a vlastní obrazovku může mít před sebou i každý ze dvou krajních pasažérů vzadu. Pro ně, stejně jako cestující vpředu, jsou připravená polohovatelná opěradla sedadel.

Cenu zatím Xiaomi komentovat nechce, prodeje auta by měly v Číně začít v červenci. Vzhledem k tomu, jak agresivně ale dokázala automobilka nacenit sedan SU7 - ten je v základní verzi v Číně v přepočtu o asi 60 tisíc levnější než Tesla Model 3 -, lze počítat se zajímavou cenou i u SUV YU7.

Pokračovat na celý článek