Sobota 17. květnaSvátek má Venku je 7 °C, Zataženo

Z Prahy do Ostravy autem za 2,5 hodiny. Doprava v Česku se zásadně změní, slibuje Mátl

CNN Prima News Před 2 lety

D35 rychleji, než se čekalo

Přestože se původně nemělo na důležitou spojnici z Čech na Moravu mezi Hradcem Králové a Mohelnicí letos ani sáhnout, změnilo ŘSD plány a letos se rozestaví tři další úseky. V letech 2026 a 2027 by tak měla být dálnice takřka hotová. Zbývat už budou pouze poslední části, které se otevřou v roce 2029.

ČTĚTE TAKÉ: ANKETA: Sdílené koloběžky to mají nahnuté také v Praze. Přáli byste si, aby vymizely z ulic?

„Podle toho, jak je to dnes nastavené, jsem přesvědčen, že do roku 2030 budeme jezdit po celé dálnici D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl v podcastu.

Dálnice pak změní dopravu v celé České republice. „Bude to zásadní odlehčení dálnice D1 a brněnské aglomerace. Na druhou stranu to ale přinese nárůst dopravy do míst, kde dnes není tak silná, jako je dálnice D11, proto už dnes připravujeme zkapacitnění dálnice od Prahy až po Poděbrady na šestipruh,“ sdělil ředitel. Cesta z Prahy do Ostravy by pak podle ŘSD mohla být autem zvládnutelná za dvě a půl hodiny.

Pražský okruh

Jako jednu z priorit má současná vláda dostavbu Pražského okruhu. „To, že pro Prahu není dokončený vnitřní a vnější okruh, způsobuje v životě Pražanů každodenní problémy. Tady nejde jenom o splnění nějakého vládního úkolu. Za touto stavbou stojí reálně zlepšení života pro desítky až stovky tisíc Pražanů,“ řekl Martin Kupka ve svém dřívějším rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Nutnost dostavby potvrdily také výsledky sčítání dopravy.

Právě v přípravě dálnice D0 došlo v posledních dnech k výraznému posunu. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost několika samospráv, které bojovaly proti části plánovaného okruhu v úseku od Ruzyně po Satalice. „Padla jedna z překážek pro stavbu Pražského okruhu, který hlavní město tolik potřebuje. Je to sice jen dílčí krok, ale každý pozitivní posun ke zklidnění dopravy ve vnitřní Praze je dobrá zpráva,“ komentoval odblokování situace pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Středočeská D3

Přestože v jižních Čechách probíhá intenzivní výstavba dálnice D3 a v příštím roce by se mělo zprovoznit 28 kilometrů u Českých Budějovic, tak středočeská část přes Posázaví je stále v nedohlednu. I zde však došlo k zajímavému posunu. Část stavby totiž posvětí pražský magistrát a tím se urychlí proces schvalování kontroverzních úseků.

Díky přesunu pravomocí by se totiž nemusely začít všechny středočeské úseky budovat současně, až se vyřeší všechny problémy. „Proto mě nesmírně těší, že rozhodnutím ministerstva dopravy došlo k přesunu územního řízení pro dva nejjižnější úseky dálnice z Nové Hospody (Mezna) do Václavic ze systémově podjatého středočeského krajského úřadu na pražský magistrát,“ napsal na Facebooku poslanec TOP 09 Jiří Slavík. „Není na co čekat a pokud se na severu nepodaří zpoždění dohnat, neměl bych nejmenší problém zahájit výstavbu právě od jihu,“ dodal.

Dokončení dálniční sítě

Základní dálniční síť v Česku by měla být hotová do roku 2033, jak ve čtvrtek novinářům oznámil ministr dopravy Martin Kupka. Během letošního roku proto chce na vládě projednat výhled výstavby dopravní infrastruktury na příštích deset let, který bude obsahovat plány jednotlivých staveb i jejich financování. V současnosti je v provozu 1 363 kilometrů dálnic, ke kompletní dálniční síti zbývá dostavět ještě zhruba 700 kilometrů.

„Těch deset let by mělo přinést České republice významný skok v dokončení základní dálniční sítě, aby se v roce 2033 motoristé mohli svézt po kompletně dokončené základní dálniční síti,“ řekl ministr. Do tohoto termínu by se podle něj měly dokončit mimo jiné i zmíněné projekty, jako je například středočeská část dálnice D3 nebo Pražský okruh. „To jsou naše zásadní priority,“ zdůraznil ministr.

Pokračovat na celý článek