Středa 17. prosinceSvátek má Venku je 2 °C, Oblačno

Zákaz spalovacích motorů se ruší. Brusel ustoupil, úlevu však nečekejte

CNN Prima News Před 6 hodinami

Evropská komise vyslyšela silnou kritiku odpůrců elektrických aut, technických specialistů i samotných automobilek a po dlouhých spekulacích konečně zmírnila zákaz spalovacích motorů. Ten i nadále hraje do karet zejména elektromobilům, ale dává výrobcům prostor pro další vývoj spalovacích motorů, alternativních paliv i dalších technologií, protože vytváří malou legislativní skulinu, skrze niž mají některá budoucí auta proklouznout.

Z definitivního „zákazu“ je velké omezení

Už v úvodu je nutno připomenout, že Evropská komise nikdy žádný oficiální zákaz spalovacích motorů nevyhlásila. Evropská unie v roce 2023 schválila, že všechna nově vyrobená a zaregistrovaná auta pro silniční provoz v zemích Evropské unie budou muset produkovat nulové emise CO2, čímž původní záměr komplikoval i už rozběhnutý vývoj moderních syntetických paliv. Teď si však uvědomila, jak velkou chybu dělá.

ČTĚTE TAKÉ: Zásadní změna pro řidiče náklaďáků? Nový ministr Bednárik zvažuje zavedení plošného mýta

Evropská komise nepřímo uznala, že výrazně ohrozila evropský automobilový průmysl, který je už po celá desetiletí klíčovým odvětvím zdejší ekonomiky – ve všech členských zemích zajišťuje miliony pracovních míst a je hnacím motorem technologických inovací. Hrozba velkého úpadku jednoho z nejdůležitějších oborů v Evropě byla častým argumentem všech kritizujících subjektů, stejně jako otevírání místního trhu čínským výrobcům.

Kritiku přitom přitahuje i nejnovější návrh zveřejněný 16. prosince 2025, protože podle mnohých názorů je pouze kosmetickou úpravou původní myšlenky. Nový návrh nařizuje snížení emisí CO2 u nových aut od roku 2035 nikoli o 100 procent, jak bylo dříve plánováno, ale „jen“ o 90 procent oproti úrovni z roku 2021. Desetiprocentní emise navíc výrobci musí kompenzovat použitím nízkouhlíkových ocelí z produkce v Evropské unii nebo syntetickými palivy a biopalivy.

Tradičnímu benzínu a motorové naftě tedy stále zvoní hrana, protože při dnešních i nejbližších plánovaných technologiích nezvládnou projít očekávanými emisními limity. Zároveň je nutno připomenout, že většina výrobců byla v posledních letech nucena investovat do vývoje elektromobilů a omezit finance i čas věnovaný klasickým spalovacím motorům.

Evropská komise očekává, že od roku 2035 budou na evropských silnicích jezdit zejména bateriové a vodíkové elektromobily spolu s plug-in hybridy, elektromobily s prodlužovači dojezdu, mild-hybridy nebo čistě spalovacími modely, pokud budou jezdit výhradně na syntetická paliva.

Česku zmírnění nestačí

Nový návrh komise však stále musí schválit Evropský parlament i členské státy unie. Unijní exekutiva kvůli tomu čelila velkému tlaku ze strany Německa, Itálie i celého evropského automobilového sektoru a jde o nejvýznamnější ústupek unie v tzv. zelené politice za posledních pět let. Změnu umožnila klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je cíl dosažitelný, přičemž později bylo rozhodnuto, že k tomu dojde ještě před koncem letošního roku.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak převážet vánoční stromek? Jediný detail může znamenat vysokou pokutu.

K velkým odpůrcům už dlouhodobě patří i Česko, které i nejnovější formu návrhu považuje za nedostatečnou. „Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se proto, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv jej pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ řekl k novince ministr dopravy Ivan Bednárik.

„Evropský automobilový průmysl je už nyní zatížen množstvím regulací a norem. Nepovažuji za přínosné, abychom na něj uvalovali další omezení a zákazy. Ve výsledku by to přineslo více škody než užitku: automobily by se staly méně dostupné, mnoho lidí by si nemohlo dovolit pořídit nový vůz, vozový park by dále stárnul a životnímu prostředí bychom tím prokázali medvědí službu,“ dodal ministr.

Pokračovat na celý článek