03. srpnaSvátek má Venku je 16 °C, Skoro Zataženo

Zpět do červených čísel? Tesla má potíže a na vině není jen Muskův spor s Trumpem

Forbes Před 2 týdny

Stačil jeden podpis prezidenta Donalda Trumpa, aby Tesle zmizely miliardové příjmy, které jí pomáhaly udržet se v plusu. Pro výrobce elektromobilů je to další špatná zpráva v poslední době. Miliardář Elon Musk totiž musí najednou hasit hned několik problémů, za které si může většinou sám. Podaří se mu to, nebo Tesla přijde o své postavení ve světě elektromobility?

Velké přátelství je to tam. Veřejný rozchod mezi dvěma mocnými muži – americkým prezidentem Donaldem Trumpem a nejbohatším člověkem planety Elonem Muskem – se dostal do další fáze.

Musk zhruba před týdnem ohlásil založení nové americké strany. Cílem je nabourat současný politický systém v USA tvořený ze dvou bloků: republikánů a demokratů. Vzájemné ostřelování obou mužů však zároveň přehlušilo, do jakých problémů se dostává automobilka Tesla vedená Muskem.

Bezprostředně po ohlášení jeho nové strany se akcie Tesly propadly zhruba o šest procent. Ale to není hlavní důvod jejich potíží. „Tesle se aktuálně nedaří na několika frontách zároveň a pravděpodobně ji čeká těžší období,“ říká Michal Razim, expert na automotive ze společnosti PwC.

Krásný zákon? Jak pro koho

Asi největší ranou byl pro automobilku Trumpův velký krásný zákon (Big Beautiful Bill), který americká hlava státu podepsala 4. července. Ten ostatně zažehl spor mezi miliardářem a prezidentem.

Zákon mimo jiné od října ruší podporu pro elektromobily, tedy dotace a daňové úlevy ve výši 7500 dolarů pro lidi, kteří si elektrovozy kupují. Tím tedy klesne motivace lidí si elektroauta pořizovat. Je to rána jak pro Teslu, tak pro tradiční americké automobilky, jako je Ford či GM.

Vedle toho Trumpův balíček daňových a rozpočtových změn skrývá ještě další ránu pro Teslu. Zákon totiž zrušil také pokuty pro automobilky, které nesplňují federální emisní cíle. Dosud firmám, které stále vyrábějí hlavně auta se spalovacími motory, hrozily pokuty. Aby se jim vyhnuly, musely si od společností vyrábějících elektromobily kupovat takzvané regulační kredity.

Právě to byl přitom v posledních letech jeden z výrazných příjmů Tesly. Od roku 2019 jí to přineslo 10,6 miliardy dolarů. A jen v minulém roce na nich vydělala 2,8 miliardy dolarů, což představuje šestnáct procent z celkového hrubého zisku společnosti.

Kdyby regulační kredity nemohla prodávat už od začátku letošního roku, byla by už firma v červených číslech. Do nich přesto směřuje.

O tesly přestává být zájem

Mašina na Muskovy elektromobily se totiž v posledních letech zadrhává. Prodeje Tesly byly celosvětově už loni za očekáváním a letos tento trend pokračuje. Za letošní první čtvrtletí klesl automobilce meziročně prodej vozů zhruba o třináct procent a ve druhém kvartálu to bylo stejné.

Zatímco před rokem prodala firma za druhé čtvrtletí 444 tisíc elektromobilů, letos to bylo za stejné období jen lehce přes 384 tisíc. „Ukončení federální podpory na koupi elektromobilů v USA pak pravděpodobně pošle prodeje v blízké budoucnosti ještě níže,“ říká Michal Razim.

Důvodů současného ochlazení zájmu je vícero. Kromě zmíněných Trumpových kroků je to i konkurence, která Tesle vyrostla. A to nejen v podobě západních automobilek, ale také ze strany čínských společností.

Například čínská automobilka BYD se letos chystá překonat Teslu v celosvětovém ročním prodeji elektromobilů. A to i přesto, že Tesla je v Číně stále hlavním hráčem na trhu a naopak vozy BYD se ve Spojených státech neprodávají.

Vliv na nižší prodej Tesly má podle analytiků také sám Musk a jeho politická angažovanost. Do politiky se výrazně zapojil v loňských prezidentských volbách, když se dřívější podporovatel demokratů postavil na stranu republikána Donalda Trumpa a stal se největším sponzorem jeho kampaně.

Následně usedl do čela „ministerstva“ pro efektivitu, kde slíbil seškrtat federální výdaje o dva biliony dolarů. Výsledkem je rozvrácení státních institucí a úspory v údajné výši pouhých 190 miliard. Za celé své počínání sklidil minimálně od části potenciálních zákazníků kritiku. 

Musk politikem?

Přesto miliardář nyní rozjíždí vlastní stranu, která v americkém systému dvou stran nemá podle politologů příliš nadějí na úspěch. Nutno dodat, že k nelibosti akcionářů. Podle amerického analytika Dana Ivese ze společnosti Wedbush Securities jsou totiž Muskovo stále hlubší ponořování se do politiky a snaha o nabourání současného establishmentu pravým opakem toho, co by si investoři a akcionáři Tesly přáli.

„Tesla vstupuje do jedné z nejdůležitějších fází svého růstového cyklu, kdy budoucnost založená na autonomii a robotice už klepe na dveře, a nemůže si dovolit, aby Musk trávil stále více času vytvářením politické strany, což si vyžádá nespočet hodin, energie a politického kapitálu,“ napsal Ives na síti X.

Podle něj by mělo představenstvo automobilky stanovit základní pravidla, která by omezila Muskovy politické aktivity. Musk mu na to na síti X vzkázal, ať sklapne. A automobilka Tesla nechce své současné potíže komentovat. 

Musk špatné zprávy bagatelizuje a tvrdí, že budoucnost společnosti závisí na robotech, umělé inteligenci a samořiditelných taxících. Jenže ani v posledním zmíněném odvětví teď nezažívá úplně pohádku.

Tesla taxi je zklamání

Taxi firma zatím zkušebně nasadila jen v texaském Austinu, pro omezený okruh lidí. Navíc za volantem stále pro jistotu sedí šofér, který sleduje výkon a jízdu vozu. Zatím není jasné, kdy už tam nebude třeba, ani to, kdy se služba rozšíří z Austinu do dalších měst. Musk slíbil, že to bude brzy, detaily ale neuvedl.

Rozšíření komplikují i videa na sociálních sítích, která ukazují „mouchy“ Muskova taxi, například jízdu taxi v protisměru či najetí do ostatních vozidel při parkování.

To by se snad dalo přičíst počátečním problémům, kdyby Tesla stála v čele technologického pokroku. Jenže konkurence už dávno není v Muskově zpětném zrcátku. Naopak. Lépe si vede třeba konkurenční Waymo, které spadá pod Alphabet, mateřskou společnost Googlu. Vedle Austinu působí v dalších třech městech: San Franciscu, Los Angeles a Phoenixu. A ve spolupráci s Uberem počítá s rozšířením do dalších amerických velkoměst. 

Přestože Muskova společnost je lídrem v elektromobilitě, její současné potíže by neměly silně dopadnout na celý segment. „Jak říká Elon Musk, Tesla byla v problémech – a to daleko hlubších – za svou existenci již několikrát a nedomníváme se, že by tato potenciální krize měla mít výraznější negativní vliv na globální rozvoj elektromobility. Trh je nyní úplně jiný než před pár lety a vliv Tesly už není natolik zásadní,“ uvádí Razim.

To však podle něj neznamená, že rozvoj elektromobility nemůže mít v blízké době potíže. Zatímco ve Spojených státech jde proti němu Trumpova politika, v Evropě je podle experta vývoj na další roky ovlivněn bezpečnostní situací na Ukrajině a Blízkém východě.

Velkou roli sehraje také rozhodnutí Evropské komise, zda se potvrdí, či oddálí požadavek na konec výroby aut se spalovacími motory v roce 2035. To by mělo padnout na konci letošního roku.

The post Zpět do červených čísel? Tesla má potíže a na vině není jen Muskův spor s Trumpem appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek