Úterý 20. květnaSvátek má Venku je 18 °C, Skoro Zataženo

Zrušený odlet, problémy v hotelu, chybějící pas. Co dělat, aby se zájezd nezměnil v peklo?

CNN Prima News Před 1 rokem

Ověřte si, s kým cestujete

Než se pustíte do nákupu lákavých zájezdů, není od věci si nejdříve ověřit, kdo vám je vůbec nabízí. Každý rok vznikne (a vzápětí i zanikne) celá řada nelegálních či podvodných cestovních kanceláří, které rády nechávají své klienty na holičkách – zpravidla v momentě, kdy na povrch vytanou první problémy. Mohou například vábit na řádově lepší hotel nebo lokalitu, než jaký cestující ve skutečnosti dostanou, a to je ještě ten lepší případ. V těch nejhorších scénářích si zákazníci koupí zájezd, který se ani neuskuteční, a zůstanou trčet na letišti.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Cestování po pandemii: Češi se více koukají na ceny, z letadel se přesouvají do vlaků

„Když přijdete do cestovní kanceláře nebo na internet, tak se hlavně ptejte. Čím víc otázek máte, tím snáz poznáte, jestli na ně cestovní kancelář zná odpovědi a jestli je opravdu odborníkem,“ doporučuje například místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Dovolenkářům může posloužit také oficiální seznam pojištěných a koncesovaných cestovek na webu ministerstva pro místní rozvoj. Na stránkách jednotlivých kanceláří není rovněž na škodu pročíst storno podmínky.

Hlavně pozor na doklady

Po evropských státech v rámci Schengenu mohou Češi cestovat jen s občanským průkazem. Mimo něj je potřeba cestovní pas, některé destinace si říkají i o vízum. Přesto se stává více než často, že cestující jednoduše nemají žádný doklad u sebe. Jakmile taková situace nastane, mají smůlu – neodletí a nikdo jim s řešením nepomůže. Cestovní kanceláře proto vždy apelují na své klienty, aby na svůj pas či občanku mysleli a měli své doklady vždy u sebe.

„V zemích jako Turecko mají navíc pravidlo, že pro vstup do země musí mít pasažéři cestovní pas s platností nejméně 150 dnů,“ upozornil za cestovní kancelář Fischer mluvčí Jan Bezděk. „Každý klient při zakoupení zájezdu dostává podrobné odbavení, kde má přesně napsáno, co si má vzít, na co by neměl zapomenout či jak dlouho má být před odletem na letišti,“ dodal Petr Kostka, mluvčí cestovky Exim Tours.

Problémy s dopravou? Neřešte to svépomocí

Loňská prázdninová sezóna ukázala, jak rychle se může plánovaná dovolená změnit v chaos. Zpožděné nebo zcela zrušené lety nebyly po covidové pauze žádnou vzácností, nejednou tak cestující museli čekat až do druhého dne, než se na obzoru objevila náprava. Co tedy dělat, když se let v rámci zaplaceného zájezdu dostane do problémů?

Z pohledu cestovních kanceláří je odpověď jasná – neřešte to po vlastní ose a ozvěte se vždy delegátovi zájezdu. „Pokud už během cesty vznikne problém, například porucha letadla nebo zpoždění kvůli počasí, v takové chvíli je k dispozici delegát, často přímo s klienty na letišti. Ten pak v koordinaci s aerolinkami bude hledat řešení. Pokud je to nutné, své zákazníky odvezeme do hotelu, kde mohou počkat na další let. Reálně je řešení problému v rukou leteckých společností, delegát cestovní kanceláře je nicméně člověk, s nímž se komunikuje především a který má o situaci přehled,“ řekl Bezděk redakci CNN Prima NEWS.

K úplnému zrušení letů nicméně dochází podle Kostky velice zřídka. Pakliže by k takové události přece jen došlo, mají se klienti obrátit na nonstop zákaznickou linku cestovky, pakliže není přímo na místě delegát zájezdu. „Pokud se to třeba stane už více dní nebo týdnů před odletem, opět je to cestovní kancelář, která se danou věc snaží vyřešit a najít jiné alternativy,“ doplnil mluvčí Exim Tours.

Horší hotel? Nenechejte si to pro sebe

K nepříjemnostem může dojít i přímo v místě destinace. Pakliže zákazníci cestovních kanceláří narazí v ubytování na pochybení (se kterým nepomůže ani hotelový personál na recepci), opět je na místě kontaktovat delegáta zájezdu. Ten by se měl pokusit o nápravu.

Ve vzácných případech, kdy musí dojít k úplné změně hotelu (ať už z technických či bezpečnostních důvodů), má klient nárok na ubytování stejné nebo vyšší kvality – ne naopak. „Nemělo by se stávat, že zákazník dostane horší hotel, pokud nenastane mimořádná událost. Vždy se snažíme vyjít vstříc,“ potvrdil Kostka.

Za všech okolností je potřeba jakýkoliv problém oznámit co nejdříve – v dnešní době klidně i přes WhatsApp nebo jiný komunikační kanál, na kterém zájezdový delegát funguje. Naopak se nehodí veškeré komplikace „dusit“. „Většina nepříjemností se dá vyřešit v horizontu několika hodin, případně ještě ve stejný den. Občas je škoda, že si to někteří cestující nechají pro sebe a pak napíšou po zájezdu stížnost na věc, s níž by si delegát poradil,“ konstatoval Bezděk.

Pokračovat na celý článek