E-shopy spadající pod bývalou skupinu Mall Group se stále potácejí ve ztrátě. První letošní kvartál zakončily s negativní EBITDA 56,8 milionu polských zlotých (333,3 milionu korun), vyplývá z čerstvě zveřejněných výsledků mateřské společnosti Allegro. Meziročně ztráta klesla o necelých devět procent.
Do konce příštího roku plánuje polský e-commerce gigant dostat Mall do černých čísel. „Jeho transformace je téměř u konce, ztráty se zmenšují,“ řekl Forbesu finanční ředitel Allegra Jon Eastick.
Allegro se s Mallem trápí už několik let. Na konci roku 2021 ho polská skupina koupila za zhruba 23,5 miliardy korun, což byla podle řady expertů přemrštěná částka vycházející z dočasné vzpruhy pro e-commerce v podobě koronavirové pandemie. Od té doby Mall Allegru prodělává přes miliardu korun ročně.
Že šlo o přestřelenou cenu, ukazuje i počínání samotného Allegra, které z hodnoty své investice v letech 2022 a 2023 odepsalo přibližně sedmnáct miliard korun. Další odpisy podle Easticka nehrozí. „Změny, které bylo potřeba provést, jsou hotové,“ tvrdí Eastick.
Mezi změnami bylo drastické osekávání nákladů, hromadné propouštění a nakonec došlo až na úplné vypnutí samostatně fungujících e-shopů. Z Mallu nebo prodejce elektroniky CZC, který pod něj spadal, zbyly dnes pouze záložky na obřím online tržišti od Allegra, které v tuzemsku funguje od května 2023.
Nad podivným postupem polské firmy, která nejdřív vstoupila na český trh akvizicí Mallu a pak zde spustila i vlastní tržiště, se koncem loňského roku pozastavil CEO Slevomatu a veterán tuzemské e-commerce Tomáš Braverman.
„Záměr Allegra vytěžit z Mallu, co se dá, se nepovedl. V e-commerce při akvizicích většinou platí, že 1 + 1 se nerovná 2, ale obyčejně tak 1,5. Avšak v tomto případě to vychází nejvýše na 1,01. Allegro tak Mall v podstatě zavírá, aniž by ho vytěžilo. Totální ztráta pozice ve vyhledávačích, ale i nepochopení uživatelů udělá z Mallu zřejmě irelevantního hráče,“ napsal Braverman v komentáři pro Seznam Zprávy.
„Mall a CZC jsou stále hodnotné značky, kterým čeští spotřebitelé věří. Jejich sortiment, který možná není dostupný u jiných obchodníků, na svém tržišti chceme. Těžíme i z doručování v rámci Česka, které je pochopitelně rychlejší než posílání zboží z Polska,“ líčí Eastick.
Allegro v současnosti rozšiřuje v Česku svou síť výdejních boxů One, prostřednictvím dceřiné logistické firmy We Do, kterou získalo před čtyřmi lety společně s Mallem. Polská skupina zároveň po přesměrování veškerého provozu z platforem Mallu na vlastní tržiště hlásí sjednocení své organizace a procesů napříč českým, slovenským a maďarským trhem.
Kromě nich působí i v Chorvatsku a Slovinsku, tyto trhy by měly být plně integrovány později.
Celá zahraniční operace Allegra zakončila první letošní kvartál s negativní EBITDA 119,1 milionu zlotých (necelých 700 milionů korun). „Investujeme do rozvoje nových tržišť, která využívají software Allegro, jenž je v Polsku tak úspěšný. Nejde založit zcela nové tržiště, aniž byste utrpěli ztráty při zahájení,“ líčí Eastick.
Nutno říct, že Allegro si drahou zahraniční expanzi může bez problémů dovolit díky výkonu na svém hlavním trhu. „Polský Amazon“ hlásí za první kvartál z domácího trhu EBITDA 829,9 milionu zlotých (4,9 miliardy korun). Celkový čistý zisk Allegra za první čtvrtletí 2025 dosáhl 296,5 milionu zlotých (1,7 miliardy korun). Za celý loňský rok skupina vydělala v přepočtu přes šest miliard korun.
Letos firma očekává v Polsku růst objemu prodejů v rozmezí devět až jedenáct procent, růst tržeb o čtrnáct až sedmnáct procent a růst upravené EBITDA o osm až dvanáct procent. Na zahraničních trzích čeká růst objemu prodejů o 40 až 50 procent, růst tržeb o 55 až 65 procent a upravená EBITDA by měla činit minus 350 až 400 milionů polských zlotých.
Firma tak ve čtvrtek potvrdila svůj dřívější celoroční výhled. Chaos spojený s celními válkami nové americké administrativy ji podle finančního ředitele příliš nezasáhne.
„Polsko má obecně s USA velice málo přímého obchodu. Podle řady makroekonomických analýz je jednou ze zemí, které jsou globálnímu obchodnímu chaosu vystaveny nejméně. Byla zde spousta oznámení o clech a pak o jejich zmrazení do doby, než proběhnou vyjednávání. Podle mě se toho ve skutečnosti zatím mnoho nestalo,“ uzavírá Eastick.
The post Allegro chce mít Mall napřesrok v zisku. Další odpisy nehrozí, říká jeho CFO appeared first on Forbes.