Slunce krásně svítí, venku je teplo, bavíte se s přáteli… a do toho stále narážíte na tu jednu písničku. Je chytlavá, po čase možná trochu otravná, ale z hlavy ji nemůžete dostat. Letní hit. Přinášíme popis toho, co obnáší jeho vznik a proč má vždy nějaký háček.
Nejdříve si pojďme ujasnit, zda není v dnešní době něco jako letní hit přežitek. I s ohledem na to, že magazín Time letos uvedl, že letní song je mrtvý. Že už žádný nikdy nebude ostatně psal už před sedmi lety také časopis Rolling Stone.
Oba to svádějí na nástup internetu, potažmo streamingových služeb jako je Spotify. Předtím se nové skladby dostávaly k lidem hlavně skrze rádia a televizi, tudíž s nadsázkou všichni poslouchali to samé. To už dnes neplatí, každý si může pustit, co mu vyhovuje.
„Určitě si každý může najít, co chce, ale podle mě letní hit v určitém ohledu pořád existuje. Byť už to není stejné jako před dvaceti nebo třiceti lety,“ říká Jiří Kouba, A&R ředitel vydavatelství Universal Music. Ve své pozici má na starost hledání umělců, spolupráci s nimi a jejich umělecký development.
Co během roku funguje?
Výkyvy v poslechovosti podle sezony už nejsou tak výrazné jako dřív. Stále ale existuje něco jako letní, podzimní a vánoční sezona. A pro každou z nich se skládají hity.
Vánoční nepřekvapivě souvisejí se sváteční tématikou, na podzim v případě popu přichází na scénu melancholické či pomalejší kusy, které se na čas prázdnin nehodí. A letní song by měl dostat posluchače do pohybu, mít pozitivní „vibe“ a nebýt nijak složitý. Je léto – období, kdy se lidé chtějí hlavně bavit.
A teď už se tedy podívejme, jak takový letní hit vzniká. Jen je třeba upozornit na jednu věc: něco jako zaručený recept na hit nikdo nemá. Kdyby ano, už by se jako strýček Skrblík koupal v penězích.
Přesto jsou určitá nepsaná pravidla, která obecně písně, nejen letní, často splňují. Není to ale žádné dogma, hitem se může stát i skladba, která je porušuje.
Roky se říkalo, že píseň má mít nanejvýš 3,5 minuty, aby se dostala do rádií, do zhruba deseti sekund by měla začít první sloka a refrén by měl zaznít ideálně kolem 45 sekundy. Jenže tyhle poučky už dnes úplně neplatí.
„Postupně se všechno zrychluje a zkracuje,“ popisuje Kouba. Souvisí to s nástupem Spotify a spol., ale nepřímo ještě víc s nástupem TikToku v roce 2019. “Když nezaujmete v prvních sekundách, lidi přeskakují na další song.”
Háček je nutnost
Stopáž se zkracuje, někteří umělci proto už vynechávají intro či třeba přechod (bridge), jehož účelem je bourat monotónní střídání sloka-refrén. Důležité je během krátké chvíle chytnout posluchače na hook (háček). Tedy na chytlavou část skladby. Často je součástí refrénu, jindy jde o výraznou frázi, beat nebo riff. Prostě něco, co vás chytne a nepustí, stejně jako háček rybu.
Jsou různé přístupy, jak se potenciální skladba léta zrodí. Jedním z nich je, když si hudebník řekne „teď udělám letní hit“, zavře se do studia a zkouší něco složit. Do této kategorie by šel zařadit asi nejznámější česko-slovenský letní hit Žijeme len raz od slovenského rappera Ega.
Jak sám v minulosti řekl, šlo o kalkul. Píseň, která vyšla v roce 2012, si u něj objednal trnavský party klub Relax, což je i spojení, které je v refrénu.
Druhým způsobem, jak může letní hit vzniknout, je, že umělec napíše píseň a ukáže se, že má v sobě ten správný “vibe” pro letní sezonu. To je zase příklad popové kapely Mirai a písně Dokola, která je už několik týdnů v top desítce nejhranějších písní v českých rádií
„Původní demo už existovalo skoro dva roky, a po vydání posledního alba jsme si řekli, že teď je vhodná doba zkusit s tím jít ven,“ popisuje Kouba, který skupinu Mirai umělecky vede.
Skladba se liší od dosavadní produkce skupiny tím, že je ovlivněna taneční hudbou. „Inspirací byli Coldplay a jejich dřívější spolupráce s tanečním producentem. Tady mě napadlo, že bychom to taky mohli zkusit a zároveň s tím trefit léto. Mirai jedou své vlastní open-air summer festy a song by se tak mohl stát jejich ‚soundtrackem‘. Takže to byl vlastně taky trochu záměr,“ říká Kouba.
„Bylo nicméně potřeba původní demo přeprodukovat. Co je zajímavé, song jsme zrychlili o osm BPM, což opravdu není málo,“ dodává a potvrzuje tak zmiňovaný trend zrychlené doby vlivem Tiktoku.
- Že je dva roky něco v šuplíku a čeká na svůj čas, není v případě popu neobvyklé. „U některých umělců plánujeme vše dva roky dopředu, u těch velkých umělců i v horizontu pěti let,“ říká Jiří Kouba.
- Nejde jen o vydání jedné písně, ale také o to, kdy interpret vyrazí na turné, uspořádá velký koncert nebo vydá celé album.
Když už máte natočenou chytlavou píseň, kterou chcete zbořit letní hitparády, je vhodné ještě před jejím vydáním zaseknout zmíněný háček. Jak popisuje Kouba, třeba týden nebo dva před vydáním singlu se do hudebních knihoven na sociálních sítí umístí krátký úryvek, který má zaujmout veřejnost, ideálně se stát virálním.
Propaguje jej samozřejmě interpret, který má obvykle svou fanouškovskou základnu. Zároveň se pro větší zásah využívají také influenceři. “Snažíme se vybírat vždy ty relevantní k danému umělci, aby k nim song seděl,” říká Kouba.
Buď jsou to influenceři, se kterými se interpret zná, nebo se najímají skrze agentury. Dosah písně se dá zvýšit i tím, že se na ní podílí více hudebníků najednou. Například když v minulosti měl společnou skladbu Karel Gott a rapper Bushido.
Jestli se pak vydaný singl mezi lidmi chytil nebo ne, se ukáže celkem brzy. Na sociálních sítích píseň, pokud zaujme, rychle vyletí. A v řádu dnů až týdnů ji obvykle přebije další skladba, která začala trendovat.
V případě rádií je nájezd pomalejší, ale o to déle trvá. „Životnost silného rádiového singlu je v měsících,“ říká Kouba.
Comeback po letech
I když ale natočíte letní píseň, a místo do čela hitparád jen tak probublá bez většího zásahu, stále ještě máte naději, že to nakonec dobře dopadne. Sociální sítě sice zkrátily životnost skladeb, zároveň jim ale mohou dodat druhý život.
Na základě trendů už se několikrát stalo, že se najednou stala populární píseň, která byla už několik let stará. Známým případem je píseň Running Up That Hill od Kate Bush, která vyšla v osmdesátých letech a na výsluní se dostala opět před třemi lety, když se objevila v seriálu Stranger Things na Netflixu.
Do popředí zájmu se ale dostávají písničky, které ani v žádném seriálu nebo filmu nezazněly. Jen se tématicky hodily k videu, které se stalo na TikToku virálním, a tak si je začnou pouštět davy.
Příkladem může být třeba skladba Love Me Not od americké R&B zpěvačky Ravyn Lenae. Ta vyšla loni v květnu, ale zájem vzbudila až koncem roku díky TikToku.
Comeback díky sociálním sítím navíc není jen záležitostí ciziny, jsou i české případy. “Příkladem je třeba píseň Máma říkala od Adama Mišíka a Bena Cristovaa, která najednou vystřelila ve statistikách nahoru, protože nějaký influencer použil Benovu pasáž,” vzpomíná Kouba.
Další případ je Na ostří nože od Ewy Farné z roku 2016, která letos vyletěla nahoru. A to poté, co jí na svém pražském koncertu zazpívala světově známá zpěvačka Dua Lipa a song se díky tomu stal virálním.
The post Anatomie letního hitu. Jak se tvoří písnička, která má dominovat prázdninám appeared first on Forbes.