Středa 17. záříSvátek má Venku je 12 °C, Jasno

Design od Černého, Fuksa a Strýcová jako tváře. Prestižky nabírají nový dech

Forbes Před 4 hodinami

V osmdesátých letech vznikla ve Zlíně obuv, která se stala synonymem pro odolnost, pohodlí i českou vytrvalost. Prestižky, původně vyráběné ve Svitu a distribuované na příděl, si prošlapaly svou cestu i přes překážky porevoluční éry. Na čas ustoupily pod tlakem levné asijské konkurence, aby se v posledních letech začaly znovu vracet na nohy Čechů a Slováků. Teď jim dodává novou podobu i energii český návrhář Jan Černý.

„Je to přirozený vývoj toho, co spolu už deset let vytváříme,“ říká Černý. „Začali jsme teniskami na moje shows, které se staly úspěšnými svým designem a dařilo se jim i komerčně. Bylo na čase přidat do sbírky nový model –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dostupný a nositelný každý den, ale pořád s mým rukopisem.“

Výrobní tradice Prestižek se přitom od osmdesátých let příliš nezměnila. Boty se dodnes vyrábějí na stejném zařízení, z totožných osvědčených materiálů a od stejných dodavatelů. Změnila se však filozofie produkce.

V osmdesátých letech putovala kvalitní produkce Svitu téměř výhradně k zahraničním odběratelům, zatímco domácím zákazníkům zůstávaly boty nižší kvality, dostupné jen jako „podpultovky“. Po revoluci zájem o české výrobky prakticky zmizel a Prestižky se vyráběly jen tehdy, když nebyla jiná zakázka.

Teprve s nástupem současného výrobce se staly hlavním programem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ firma vsadila na jejich plný potenciál a začala je systematicky vylepšovat tak, aby zákazníkům nabídla co nejlepší poměr kvality a ceny.

Prvotní inspiraci hledal Černý v archivech značky, kde objevil botu s charakteristickým U-dílem na bocích. Z něj vycházel při tvorbě nové siluety, kterou doplnil o chunky tkaničky a temně zelenou etiketu kolem jazyka.

„Spojilo se v nich to nejlepší z obou světů. Jsou celokožené, z italské kůže, mají tvarovanou podrážku, takže jsou nejen pohodlné, ale i zdravé na nošení, což považuji za klíčové.“

Pro samotnou značku Prestige představuje spolupráce s Černým mnohem víc než módní experiment. „Jan k nám přišel ještě jako student zlínské univerzity a hned nás zaujal svým nadšením,“ vzpomíná vedoucí firmy Jaroslav Navrátil.

Jan Černý (vlevo) a Jaroslav Navrátil z Prestige
info Foto Prestige
Jan Černý (vlevo) a Jaroslav Navrátil z Prestige

„Na rozdíl od jiných se nenechal odradit technologickými omezeními. Byl pracovitý, vstřícný, dotahoval věci do konce. Naprosto nás okouzlil, a proto spolupracujeme už deset let.“ Co začalo výrobou unikátních kusů, se postupně přetavilo ve větší kolekce. Dnes, když Prestige denně produkuje kolem šesti set párů obuvi a od roku 2000 jich vyrobila přes tři miliony, přichází čas oslovit novou generaci napřímo.

„Naším byznysem bylo vždy B2B. Ale trh se změnil – firmy šetří, zatímco lidé jsou ochotni za kvalitní obuv zaplatit. Proto je pro nás zásadní testovat B2C segment,“ vysvětluje Navrátil. 

Nová kolekce PRESTIGE X JAN, uvedená poprvé na Černého loňské přehlídce, proto teď míří ve třech barvách do sériové výroby. Prodávat se má za cenu okolo dvou tisíc korun – jen o několik stokorun vyšší než klasické Prestižky.

„Chtěli jsme, aby byly dostupné, ukázat, že má smysl dát přednost tradiční české značce před globální produkcí,“ shodují se Navrátil s Černým.

 Právě cena je výsledkem nejen designového přesahu, ale také nároků, které jsou na českou výrobu kladeny.

„My jako český výrobce musíme dodržovat velmi přísnou legislativu v mnoha ohledech. Na každou botu ve výrobě sáhne několik desítek řemeslníků. Naše obuv splňuje i ta nejpřísnější nařízení na nezávadnost materiálů, na zdravotní hlediska, na kvalitu výroby. Všechny používané komponenty – od nití přes textilní podšívku, kožené materiály až po tkaničky – pravidelně testujeme a certifikujeme. Prestižky jsou doporučovány mnohými lékaři, protože splňují požadavky na zdravé obouvání. Spolupracujeme s nejlepšími znalci a odborníky v republice a také se zlínskou univerzitou,“ vysvětluje Navrátil.

A dodává, že přísné standardy se netýkají jen samotného produktu: „V oblastech péče o zaměstnance, odpadového hospodářství a ochrany životního prostředí splňujeme pravidla, která jsou v jiných částech světa prakticky nemyslitelná. To všechno má přirozeně vliv na výslednou cenu každého evropského výrobku.“

Samotný proces vývoje trval přes dva roky. „Nejtěžší je vždycky začátek – bílý papír a nekonečné možnosti,“ přiznává Černý. „Ale jakmile se zrodila první silueta, pinkali jsme si vzorky sem a tam, ladili detaily a boty sami nosili, abychom otestovali pohodlnost. Vidět, jak se vize rodí před očima, je ten největší adrenalin.“

Tváří kampaně se stal rychlostní kanoista Martin Fuksa, tvář, která má podtrhnout spojení tradice s novou energií. „S Martinem jsme se poznali díky olympiádě v Paříži a od té doby jsme v kontaktu. Je to člověk, kterého si vážím a který dokáže inspirovat generace,“ říká Černý, který měl ve volbě hlavní slovo.

S Navrátilem sdílí přesvědčení, že spolupracovat má smysl s lidmi, kteří jsou jim blízcí nejen profesně, ale i lidsky.

Ambice jsou přitom jasné. „Chceme, aby se z nich staly nové ikony Prestižek,“ říká Černý. Navrátil doplňuje: „Prestižky přežily všechny turbulence doby a jsou pohodlné, zdravé i ikonické. Teď nastal čas, aby si je osvojila další generace,“ říká o botách, které spojují baťovskou tradici, zlínské řemeslo a cit pro současný design.

A které mají šanci stát se nejen nostalgickým symbolem, ale i fresh statementem na nohou mladých. „Kdo ví, třeba se při spolupráci s Janem posuneme i do zahraničí,“ uzavírá Navrátil.

The post Design od Černého, Fuksa a Strýcová jako tváře. Prestižky nabírají nový dech appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek