Spekulace o tom, že by do čela Ministerstva životního prostředí (MŽP) mohl usednout právě Macinka, se naplno rozvířily po volbách. Na dvacet ekologických organizací následně vyzvalo předsedu vítězného hnutí ANO Andreje Babiše, aby na post ministra životního prostředí nikoho z Motoristů nejmenoval.
ČTĚTE TAKÉ: Rozpočet? Vláda vyjedla krám, řekl Babiš. Turek má na rozdíl od Lipavského vzdělání řídit zahraničí.
Podobný otevřený dopis pravděpodobnému příštímu premiérovi adresovalo přes pět desítek profesorů a čtyři stovky vědců. Kritický pohled na případný Macinkův nástup na MŽP vyjádřil také Jiří Koželouh z ekologické organizace Hnutí DUHA.
„Ze strany Andreje Babiše by to byla špatná volba. Program Motoristů v oblasti životního prostředí je v přímém rozporu s programem hnutí ANO. Babiš by tak riskoval, že program ANO nebude plněn a budou dělány opačné kroky,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Macinka slíbil „zelenou krev“.
Zrušení by podle Koželuha hrozilo programům, jako je Nová zelená úsporám či takzvané „kotlíkové dotace“. „Motoristé a Petr Macinka také avizují, že chtějí ochranu životního prostředí v zásadě destruovat. Chtějí odstranit překážky průmyslovému rozvoji, což znamená, že vůbec nepochopili smysl a fungování ministerstva životního prostředí,“ dodal Jiří Koželouh.
Macinka během kampaně provokoval mimo jiné svým prohlášením, že pokud bude resortu šéfovat, „poteče zelená krev“. Samotné ministerstvo pak šéf Motoristů označil za „zelenou žábu na prameni, která se utrhla z řetězu“, kritický je také k údajnému vlivu ekologických organizací.
„V oblasti ochrany přírody prosazujeme zdravý rozum místo zeleného extremismu,“ stojí v programu partaje, která ve sněmovních volbách získala 6,77 procenta hlasů. V souvislosti s MŽP mluvil Macinka o nutnosti provést „kontrarevoluci“. „Odideologizovat ministerstvo životního prostředí by pro nás určitě bylo zajímavým projektem,“ pronesl v rozhovoru pro web iDnes.cz.
Kriticky se k případnému jmenování Macinky na post ministra životního prostředí staví také současný náměstek na resortu František Talíř (KDU-ČSL). „Narovinu doufám, že to nebude pan Macinka nebo nějaký zástupce Motoristů. Jejich vyjadřování k přírodě, třeba že jde o nějakou zelenou ideologii, není něco, co nám v ochraně přírody a krajiny zrovna prospěje,“ uvedl ve vyjádření pro CNN Prima NEWS.
Negativní postoj k možnému Macinkově působení na MŽP vyjádřila v rozhovoru pro CNN Prima NEWS také nově zvolená poslankyně Irena Ferčíková Konečná (Zelení). „Vycházíme z toho, že Motoristé prosazují v ochraně životního prostředí zejména zájmy byznysu a oligarchů. Konsekvence by byly velmi výrazné i co se týká používání pesticidů či legislativy, která má zachovávat chráněné oblasti,“ popsala.
Je to ideologický střet, míní politolog.
Koželouh z Hnutí DUHA se navíc obává i možného dopadu Macinkova úřadování na MŽP na národní parky. „Motoristé avizují, že by chtěli opustit princip bezzásahovosti – pokud by to udělali, museli by zrušit národní parky. Neříkám, že to udělají, ale to riziko tam je,“ upozorňuje.
„To by muselo vadit hnutí ANO, protože to byl jejich ministr životního prostředí Richard Brabec, který prosadil novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která zachránila národní parky v České republice a princip bezzásahovosti zavedla,“ doplnil Koželouh.
Jiný pohled na věc nabídl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS politolog Lukáš Valeš. „Nechápu, proč by měl Petr Macinka být hrozbou či nebezpečím pro ochranu životního prostředí. Motoristé mají kapitolu o životním prostředí ve svém programu docela hezky propracovanou,“ podotýká.
Konflikt mezi motoristy a ekologickými organizacemi pak označil za „ideologický střet“. „To nemá věcnou podstatu. Zatímco tito zelení jsou ochotni – podobně jako některé autoritářské režimy – zakazovat, přikazovat a zdaňovat, Macinka a spol. jsou příkladem strany, která hájí svobodu člověka i proti státu,“ uvedl Valeš.
Macinkův střet zájmů kvůli Tykačovi?
V souvislosti s Macinkovým možným působením na resortu životního prostředí Koželouh z Hnutí DUHA upozorňuje ještě na jeden konkrétní a podle jeho názoru problematický aspekt celé věci.
Ministerstvo v tuto chvíli vyjednává se společností Sev.en Pavla Tykače, která těžila uhlí v Lomu Československé armády (zkráceně Lom ČSA) na Mostecku. Těžba v lokalitě skončila v roce 2024, místo nakonec neprojde technickou rekultivací a stane se národní přírodní památkou.
Zhruba miliarda korun, kterou Tykač na rekultivaci ušetřil, měla jeho společnost vyplatit okolním obcím. Jak však informoval Deník N, miliardářův holding místo toho navrhl městům Most a Horní Jiřetín a obcím Vysoká Pec a Vrskmaň vyplatit pouze 460 milionů korun.
„Macinka by o tom jako ministr musel vyjednávat. Ale je známo, že tam jsou silné vazby – už jen proto, že byl Macinka do čtvrtka součástí Institutu Václava Klause, který má Tykače jako hlavního sponzora. Bál bych se, aby stát a obce nepřišly o peníze, které mají dostat tím, že se Macinka bude ostýchat oponovat Tykačovi,“ upozornil Koželouh s tím, že se obává možného střetu zájmů.
Valeš tuto možnost nevyloučil. „To podezření se nabízí. Toto budou ty klíčové momenty, kdy se ukáže, jestli ti ekologové měli pravdu, nebo ne. Pro Petra Macinku to bude zatěžkávací zkouška, protože Tykač Institut Václava Klause skutečně spolufinancuje. Šéf Motoristů tak ve střetu zájmů být může,“ připustil politolog.
„Vidím tam obrovské střety zájmů a opravdu se nedomnívám, že běžný člověk z toho bude profitovat. Spíš hrozí, že prostředky, které budeme získávat na ochranu krajiny a životního prostředí, nasměřuje pan Macinka velmi efektivně byznysu či špinavému byznysu,“ dodala Ferčíková Konečná.
Autor tohoto článku se s prosbou o vyjádření obrátil také na samotného předsedu Motoristů Petra Macinku. Ani opakované pokusy však nebyly úspěšné.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Do takové vlády bych s Babišem nešel. Motoristy čeká neřešitelný úkol, varuje Klaus