Co kdyby… Tak končila nedávná zpráva automobilky Porsche o téměř zapomenutém dobrodružství, které občas ožívá na jihu Francie. Právě tam lze totiž nepravidelně potkat auto, které šokovalo už před padesáti lety. Teď mu přibyl stejně jedinečný příbuzný.
Bylo to odvážné dobrodružství poháněné vášní soukromého majitele a odhodláním malého týmu v Porsche, který byl v polovině sedmdesátých let minulého století připravený splnit přání zákazníka bez ohledu na to, jak bizarní bylo.
Tím dobrodružstvím byl plán na vypuštění závodního vozu Porsche 917. Supersportovního monstra, které kromě jiných míst bojovalo a vítězilo na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Z továrny v Zuffenhausenu se ale nevypouštělo na závodní dráhu. Místo toho vyjelo vůbec poprvé na veřejné komunikace.
Povedlo se to 18. dubna roku 1975 a první testovací jízda vedla do stovky kilometrů vzdálené Paříže.
Za jeho volantem seděl nový majitel: nadšený fanoušek automobilky Porsche, italský dědic značky Martini Gregorio Rossi di Montelery. Aby se na takovou cestu mohl vydat, vůz musel projít několika úpravami.

Vůz v barvě Martini Silver se tak neobešel bez dodatečných tlumičů výfuku, zpětných zrcátek, bočních směrovek, klaksonu a rezervní pneumatiky ukryté pod zadním krytem karoserie. Syrové závodní auto pak potřebovalo i úpravy v interiéru vybaveného dvěma sedadly, což nebyl rozmar, ale požadavek té doby pro vozy účastnící se vytrvalostních závodů.
Hrabě Rossi tak usedal do skořepin, které předtím specialisté v Hermès potáhli hnědou kůží. Strop, dveře a palubní desku pak doplnil semiš. Jedinečné auto v hodnotě vyšších stovek milionů korun dostalo registrační značky pro pohyb v USA, ale dnes už s novým vlastníkem jezdí právě na jihu Francie, kde ho lze na silnicích občas zahlédnout.




Ale vraťme se k onomu „co kdyby“. Porsche si tím komunikačně otevřelo dveře k tomu, že i zdánlivě nesplnitelné sny se dají plnit dvakrát. Je přitom jedno, že mezitím uběhne půl století. Civilní Porsche 917 totiž nedalo desítky let spát těm, kteří by chtěli vlastnit něco podobného.
Jedním z takových lidí byl evidentně i osmaosmdesátiletý americký podnikatel Roger Searle Penske, jehož jmění americký Forbes odhaduje na 5,8 miliardy dolarů. Penske je ale také bývalý úspěšný automobilový závodník, majitel závodní stáje a vlastník slavného amerického okruhu v Indianapolis.
A Penskeho přání se nyní naplnilo. Má podobu Porsche 963, jehož označení ještě doplnila písmena RSP odkazující na jeho majitele. Inspirací pro tým lidí, kteří se na projektu podíleli, bylo samozřejmě Porsche 917. I proto vůz dostal historickou barvu „Martini Silver“, která odpovídá záznamům z muzea Porsche ve Stuttgartu. Několik detailů je pak vyvedených v černé barvě.
Zatímco logo Porsche je na závodních speciálech 963 vyvedené pouze graficky, civilní Penskeho verze má smaltovaný znak Porsche, což je detail sdílený s modelem 917. Ze stejného důvodu pak na boky pneumatik přibyla i loga Michelin vyvedená v grafice ze 70. let. Vyřešit se muselo i umístění držáků pro registrační značku nebo instalace klaksonu.
Stejně jako před padesáti lety, i tentokrát došlo na větší komfort v interiéru. Prostor pro nohy, strop a sloupky jsou pokryté světlou Alcantarou, zatímco volant – kde se nachází většina funkcí vozu – je potažen kůží. Kůží je potažené i lehké karbonové sedadlo. Novým doplňkem je pak odnímatelný držák na nápoje vyrobený na 3D tiskárně, do kterého se vejde cestovní hrnek Porsche.



Aby se s autem dalo jezdit i jinde než na okruhu, mírně se zvedla jeho světlá výška a měkčí nastavení dostaly i tlumiče. O pohon se stará hybridní ústrojí se 4,6litrovým motorem V8 s dvojitým přeplňováním a výkonem přibližně 680 koní. Řídicí jednotka pak musela být upravena tak, aby umožňovala ovládání směrových světel a ovládání světel při jízdě na silnici.
Vůbec poprvé na silnici se Porsche 963 RSP představilo v ulicích Le Mans poblíž slavného závodního okruhu. Společnost mu přitom dělalo padesátileté Porsche 917. „Byl to zážitek, který mi zůstane na celý život. Jízda po běžné silnici s modelem 917 vedle byl neskutečný pocit. Auto se chovalo perfektně – působilo o něco přátelštěji a tolerantněji než běžná 963,“ řekl automobilový závodník, vítěz 24 hodin v Le Mans Timo Bernhard, který během prvních kilometrů seděl za volantem 963 RSP.

„Only one“ auto teď nějakou dobu stráví v Evropě. K vidění bude o víkendu na okruhu Circuit de la Sarthe během 24hodinového závodu v Le Mans. Poté poputuje do muzea Porsche ve Stuttgartu a v červenci po boku modelu 917 zamíří na Festival rychlosti v Goodwoodu. Teprve pak se zřejmě na dlouhou dobu přesune do nového domova v USA.

The post Dva splněné sny za padesát let. Porsche na silnici pustilo další okruhovou bestii appeared first on Forbes.