Pátek 25. červenceSvátek má Venku je 21 °C, Skoro Zataženo

El Primero je náš Rolls-Royce. A každý rok ho vylepšujeme, říká šéf hodinářů Zenith

Forbes Před 1 dnem

Pro uznávanou hodinářskou značku to byl výjimečný rok –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a pro jejího šéfa rovněž. Vyzpovídali jsme Benoîta de Clercka, šéfa společnosti Zenith, u příležitosti 160 let od založení švýcarského hodinářského domu. A ptali se, jak jde dohromady úcta k bohaté historii se snahou udržet značku relevantní i v současnosti.

Zenith není značkou, kterou by znal každý. Není to Rolex nebo Patek Philippe, ale hodinářští fajnšmekři ji cení pro spolehlivost a poctivé řemeslo. Však ji také v roce 1999 koupil konglomerát LVMH za necelých padesát milionů dolarů, aby posílil svou pozici v hodinářském segmentu.

Známá je především díky chronografu El Primero, který vznikl už o třicet let dříve. První sériově vyráběný automatický chronograf s vysokou frekvencí umožňoval měřit čas s do té doby nevídanou přesností a dlouhé roky ho používal i Rolex ve svých hodinkách Daytona.

I na toto dědictví nyní navazuje belgický manažer Benoît de Clerck, který do šéfovské pozice nastoupil loni. A bylo to v turbulentních časech: skupina LVMH zažila v hodinářském segmentu pokles, čelí nižšímu zájmu po luxusních hodinkách, zejména v Asii. A tak tradiční značky musejí přemítat, jak zaujmout v současnosti.

„Jsme tu už 160 let a naším úkolem je zůstat dalších 160 let,“ řekl šéf značky ve videorozhovoru pro Forbes Life, kde reflektoval jubilejní rok, dědictví zakladatele Zenithu i vize, jak v turbulentní době tradiční firmu udržet.

Co pro vás znamenal rok 2025? Byl to rok reflexe, nebo rok nových výzev?

Reflexe se odehrála spíše v minulosti, při přípravě letoška. Teď přišel moment hrdosti, samozřejmě. Je to okamžik, kdy se můžeme radovat z výsledků dlouhého procesu vývoje hodinek a strategie a všeho ostatního. A 160leté výročí nám rozhodně přináší velkou hrdost. Ale zároveň je to příprava na budoucnost. Chceme se ujistit, že tu budeme dalších 160 let. 

Nastoupil jste do Zenithu loni, ale věřím, že značku sledujete už dlouho. Jaký moment z její historie považujete za nejvýznamnější?

Je jich hodně. Ale když se bavíme o výrobě hodinek, tak příběh Charlese Vermota. Hodinář ze sedmdesátých let, kdy se ve velkém rozjížděl quartz, zatímco Zenith tou dobou vyráběl pouze mechanické strojky. Ale pak vedení a majitelé Zenithu řekli: „Víš co, žádné mechanické hodinky, to končí. Přišla nová éra: quartz.“ A tento pán, Charles Vermot, se odmítl zbavit částí potřebných k výrobě mechanických hodinek a všechny je ukryl –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a to jich nebylo málo. Nebyl přesvědčen o quartzových strojcích. 

A historie mu dala za pravdu, mechanické hodinky zažily velký comeback.

Ano, z dnešního pohledu je to vtipné, ale je to součástí vizionářského přístupu. Později se ukázalo, že quartz není tou evolucí. A díky Charlesi Vermotovi jsme mohli otevřít ukryté krabice a vyrábět zase naše strojky. Což byla velká věc, postavil se proti vedení. Šel vlastní cestou. A díky bohu, že to udělal. Díky němu jsme měli všechny nástroje, plány, know-how a informace o El Primero.

Co byla hlavní věc, které jste chtěl v letošním jubilejním roce dosáhnout?

Rozhodně vývoj a zlepšení Calibru 135 (ikonický strojek Zenithu z poloviny dvacátého století, pozn. red.). Tento strojek existoval v šedesátých letech a byl dobrý, nedotčený až dodneška, přitom získal 233 ocenění! My jsme se rozhodli ten strojek vzít a vylepšit ho, udělat ho přesnějším a lepším. Zvýšili jsme například kapacitu rezervy energie. Teď je to nad 72 hodin. Předtím to bylo sotva třicet hodin.

Calibre 135 je dobrým příkladem toho, jak se snažíte zůstat věrní svým kořenům, dědictví a zároveň zůstat relevantní. Co ještě děláte?

Ano, myslím, že to není jen příklad Calibru 135. Dalším příkladem dědictví je spojení inovace, moderny a toho, co máme z minulosti. Krása Zenithu je v jeho odkazu. El Primero, například. Dnes je asi šedesát let starý a každý rok ho zlepšujeme. Máme tým inženýrů, kteří se věnují pouze zlepšování El Primero, který byl vytvořen v roce 1969. 

Významnou součástí dědictví je i osoba zakladatele, Georgese Favre Jacota. Co pro vás osobně znamená?

Nejvíc mě mrzí, že už tady není. Protože pokud je nějaký člověk, kterého bych rád potkal, je to on. Byl to skutečný vizionář, protože to, co udělal s manufakturou a vybudováním této manufaktury ve dvaadvaceti letech –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dvaadvaceti letech! –⁠⁠⁠⁠⁠⁠, co založil, to bylo něco neuvěřitelného v rámci celého průmyslového segmentu.

Vytvořil něco jako impérium. A jeho vizí bylo zajistit, že všechny řemeslné části manufaktury strojků jsou pod jednou střechou, protože chtěl vždy vytvořit dokonalé hodinky. 

Taky hodně cestoval. Ovlivnily ho USA. A přivezl si zpět to, co viděl v USA, do Le Locle (sídlo značky, pozn. red.). A v Le Locle to byla revoluce, skutečná revoluce v tom, jak byly hodinky vyráběny. Zenith v Le Locle byl velmi odlišný od toho, jak se hodinky vyráběly v jiných manufakturách. 

Model G. F. J. jako pocta zakladateli značky
info Foto Zenith
Model G. F. J. jako pocta zakladateli značky

A abyste mohl něco takového udělat, musíte mít byznysové myšlení. Takže pro mě je to vizionář a byznysmen. I na tom staví Zenith svoji pověst. Každý zná Zenith a způsob, jak dělá hodinky. A proto je Zenith pro lidi, kteří rozumějí hodinářskému průmyslu, pro odborníky, pro ty, kteří docení, jak hodinky vznikají. V té době se to dělo velmi zvláštním způsobem.

Šlo o součást vaší vize, když jste přijal roli generálního ředitele Zenithu, zachovat tuto image značky?

Jistě, je velmi důležité, abyste jako generální ředitel respektoval dědictví a historii. A mám velké štěstí, protože naše značka je krásná, má za sebou hodně historie, dědictví a savoir-faire. Naplno jsem to pocítil, když jsem první den dorazil. Bylo to ohromující. A rozhodně je to něco, co chci zachovat, protože dědictví se nedá vymazat. 

Na jakou letošní novinku jste nejvíc hrdý?

To je, jak když máte děti: musíte mít rád všechny stejně. Jsme hrdí na všechny. První tři novinky, které jsme uvedli, jsou v modré keramice. A modrá keramika má silný význam v historii Zenithu. Ale když jsme se rozhodli oživit Calibre 135 a vytvořit model G. F. J., šlo především o poctu našemu zakladateli. Pojí se v něm umění a skvělá řemeslná práce, to je dost jedinečné.

Zenith Blue Ceramic Chronograph Trilogy – 160th Anniversary Edition
info Foto Zenith
Zenith Blue Ceramic Chronograph Trilogy – 160th Anniversary Edition

Vybavíte si vůbec váš první kontakt se značkou Zenith?

Pokud o hodinkách něco víte, Zenith nemůžete minout. Patří k velkým a historickým značkám jako Patek Philippe nebo Vacheron Constantin. Zenith je společnost, která vytvořila první integrovaný chronograf na světě. Takže jsem ho vždycky měl na radaru. 

Pamatuji si, když uvedli pilotní hodinky. A samozřejmě El Primero, to byl pro mě jejich signature kousek. Rolls-Royce mezi strojky a vůbec nejlepší strojek v hodinářském průmyslu. A první setkání? To se vám bude líbit.

Poslouchám.

Dorazil jsem do manufaktury a marketingový tým připravil všechny modely Zenith na stůl. Řekli: „Benoîte, jsi nový generální ředitel, musíš si vybrat jeden model.“ Odvětil jsem: „Nebojte se, vím přesně, co chci. Studoval jsem kolekci a vím, že je jeden model, který si chci vzít hned první den.“ Je to Pilot Automatic Ceramic. Opravdu se mi líbil, líbí se mi keramika, mám rád velkou datumovku. A samozřejmě chronograf. 

Kam byste chtěl značku posunout v dalších letech?

Naše hodinky jsou nadčasové. Každý den potkávám sběratele, kteří nosí hodinky staré třicet, čtyřicet, padesát let. A stále jsou velmi dobře nositelné. Proč? Protože jsme dokázali spojit inovace, design, řemeslnou práci a dědictví. To jsou čtyři hodnoty, kterých se držíme; ne mnoho značek to má stejně. Nebo má, ale nemají 160 let historie. A ve finále jde o emoci, kterou vám koupě takových hodinek přinese.

The post El Primero je náš Rolls-Royce. A každý rok ho vylepšujeme, říká šéf hodinářů Zenith appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek