Evropská komise zvažuje, jak podpořit trh s elektromobily. Návrh, podle nějž by od roku 2030 směly jezdit ve firemních flotilách, na operativní leasing a v autopůjčovnách jen vozy s elektrickými motory, ale vyvolal odpor u těch, kterých by se měl týkat. A předem ho začali odmítat i vysoce postavení evropští politici.
Zjištění listu Bild Zeitung rozžhavilo před pár dny kontrolky v autopůjčovnách doruda. Německý bulvární deník upozornil na to, že na stole Evropské komise leží materiál, podle nějž by od roku 2030 směly půjčovny aut a velké leasingové společnosti s vlastními flotilami osobních vozů nakupovat pouze ty na elektrický pohon.
Reakce přišla vzápětí, a to rovnou z nejvyšších míst. Německý kancléř Friedrich Merz návrh tvrdě zkritizoval s tím, že je to cesta, jak likvidovat evropský autoprůmysl. Německá média začala spekulovat o tom, že jde o zákaz spalovacích motorů, ale zadními vrátky.
S kritikou se přidal i český ministr dopravy Martin Kupka. „Jde o nesmyslný návrh a šlo by o další hloupou a škodlivou regulaci,“ uvedl ministr v úterý pro Echo24.
Co na to půjčovny?
Změna by měla být tažena poptávkou, nikoli direktivou, upozorňuje obchodní ředitel české pobočky jedné z největších hráčů v tomto oboru Petr Kosmák ze společnosti Sixt. Součástí jejich byznysu je jak pronájem aut, tak leasingové služby.
Ostatně ani zákazníci podle aktuálních údajů oslovených autopůjčoven po elektrovozech příliš neprahnou. V Sixtu tvoří tyto objednávky zhruba procento a půl, v konkurenční Autopůjčovně Praha je to jedno procento, a stejně tak minimální zájem hlásí Autopůjčovna Taggart.
„V nabídce máme pár elektromobilů, které spíše zákazníci využívají za účelem vyzkoušení, zda jsou připraveni k zakoupení a přechodu na elektromobilitu,“ vysvětluje Aleš Božovský z Autopůjčovny Praha.
Hlavním důvodem ostychu zákazníků bývají obavy z neznámého a také málo dobíjecích míst, zvlášť mimo města. Provozovatelé autopůjčoven zase čelí při pořizování elektromobilů hned několika výzvám, jedním z nich je vysoká pořizovací cena.
„V případě elektromobilů zde vstupuje zásadní neznámá – nepředvídatelnost budoucí prodejní ceny. U klasických spalovacích aut se dá s poměrně vysokou přesností predikovat, že amortizační ztráta bude mezi třemi a šesti procenty ročně. U elektromobilů však máme opakované zkušenosti se ztrátami až minus dvacet procent ročně, což je naprosto neudržitelné,“ říká Petr Kosmák, obchodní ředitel společnosti Sixt.
Podle jeho slov je ale nutné rozlišovat jednotlivé druhy zákazníků. Zatímco u jednorázových výpůjček zájem o elektroauta velký není, v segmentu operativního leasingu vidí v Sixtu větší ochotu firem zařazovat elektromobily do svých flotil.
„Zde tvoří vozy s elektrickým pohonem přibližně sedm až deset procent nových objednávek a zájem se zvyšuje, zejména u firem s předvídatelnými trasami a vlastním dobíjením,“ doplňuje Petr Kosmák.
Hertz to zkusil a narazil
Zákaz dalšího pořizování spalovacích motorů by však pro trh, který na to není připravený, byl devastační, zní jednohlasně z autopůjčoven.
„V situaci, kdy není dostatečná poptávka, chybí infrastruktura a neexistuje funkční sekundární trh, by to znamenalo, že autopůjčovny by byly nuceny nakupovat produkt, který jejich zákazníci nechtějí a který nelze rozumně odprodat,“ uvedl Ilja Larionov, ředitel pražské autopůjčovny Taggart.
Připomíná tak odstrašující příklad autopůjčovny Hertz, která se nejprve rozhodla vybudovat velkou elektroflotilu. Tu pak s velkou ztrátou rozprodávala a zaplatila za to také poklesem hodnoty svých akcií na jaře roku 2024.
Skutečnou změnu zákaznického chování by mohla přinést – víc než kvóty nebo regulace a nařízení – spíše podpora dobíjecí infrastruktury a výhody takové přepravy. Není to totiž tak, že by půjčovny elektromobily vůbec nechtěly. Například velké nadnárodní společnosti jako Sixt nebo Hertz stále disponují velkými elektrovozovými parky.
„Elektromobilita má budoucnost, ale zákazník si ji musí přirozeně zvolit jako lepší alternativu – až bude stejně pohodlná, dostupná a efektivní, jako konvenční mobilita,“ uzavírá Petr Kosmák ze Sixtu.
Vraťme se ale ještě k Bildu a jeho zjištěním zevnitř Evropské komise. Deník odhadl, že rozhodnutí zakázat nákup vozů se spalovacími motory by ovlivnilo šedesát procent trhu s novými automobily. Soukromí zákazníci totiž tvoří zhruba čtyřicet procent trhu. Oficiálně tak zatím platí pouze evropský plán na konec prodeje vozů s pohonem na fosilní paliva od roku 2035.
The post Elektromobily teď nechce ani zákazník, ani my. Půjčovny reagují na nápad Bruselu appeared first on Forbes.