Pátek 20. červnaSvátek má Venku je 24 °C, Skoro Jasno

Firmy mají v rukou klíč k lepšímu životu svých lidí, tvrdí Martina Machová z Pluxee

Forbes Před 6 hodinami

Pijeme příliš, hýbeme se málo a zdravá strava zůstává spíš v říši plánů než talířů. Přesto máme možnost to změnit – a ne sami. „Zaměstnavatelé mají v rukou víc, než si myslí. Můžeme lidem pomoci žít zdravěji. Jen musíme chtít,“ pronesla Martina Machová, HR ředitelka ve společnosti Pluxee, na Forbes Business Festu. Co ukazují tvrdá data? A jak proměnit statistiky v akci?

Zdraví máme na prvním místě – hlavně, když o něm mluvíme. Ve skutečnosti však podle Martiny Machové mnozí z nás zdravý životní styl spíš odkládají, než žijí.

„Statistiky nelžou, ale my je často ignorujeme, dokud nás nedoženou,“ řekla Machová na největší akci v historii Forbesu a představila publiku v pražských Holešovicích tvrdá čísla ze života českých zaměstnanců. A přidala i otázku, která by měla rezonovat všemi zasedačkami: „Jak můžeme jako firmy reálně pomoci?“

Podle dat, která Machová prezentovala, trpí v Česku šedesát procent populace nadváhou a až 45 procent dospělých žije s chronickým onemocněním, jako je vysoký krevní tlak či cukrovka. K tomu přičtěme třetí místo v evropské spotřebě alkoholu a obrázek je jasný: zdraví Čechů je vážně ohroženo.

A jaký pocit z toho mají zaměstnanci? Jen třetina z nich si podle průzkumu Pluxee myslí, že se stravuje zdravě.

Čtvrtina rovnou přiznává, že rozhodně ne – a čtyřicet procent vlastně ani neví. „Zní to nevinně, ale v praxi to znamená, že skoro každý druhý zaměstnanec nemá ponětí, co jí a jaký to má vliv na jeho zdraví,“ upozornila Martina Machová.

Světová zdravotnická organizace doporučuje hýbat se alespoň mírně třicet minut denně, pětkrát týdně. Data z Pluxee ale ukazují, že to dodržuje jen 36 procent zaměstnanců. Téměř čtvrtina se hýbe méně než jednou týdně.

„To znamená, že někteří se hýbou zhruba dvakrát za měsíc. A to mluvíme o pohybu, jako je chůze, ne maraton,“ dodala Machová.

info Foto Michaela Szkanderová
Martina Machová na Forbes Business Festu

Zdravotní předsevzetí si dává přes osmdesát procent zaměstnanců. Nejčastěji chtějí zhubnout nebo jíst lépe. Jenže realita je tvrdší než lednové diety: 56 procent z nich nikdy nezačne nebo skončí po pár týdnech. Důvody? Nedostatek času a energie.  

Zarážející je i to, že duševní zdraví zůstává téměř mimo zájem – jen dvě procenta zaměstnanců uvažují o psychoterapii, většinou jde o mladší ročníky. Meditaci nebo mindfulness praktikuje pouhých šest procent dotázaných.

„Když se lidí zeptáte, co by jim pomohlo ke zdravějšímu životu, nejčastěji řeknou, že zvýšení platu,“ konstatovala Machová. Vyšší plat by motivoval celkem 72 procent zaměstnanců, 26 procent by ocenilo delší dovolenou a dvacet procent více benefitů pro volný čas.

A právě v benefitech se skrývá obrovský potenciál, který podle Machové české firmy často nevyužívají. „Máme k dispozici přes sedmdesát tisíc korun ročně v benefitech, které můžeme zaměstnancům nabídnout,“ vyzdvihuje.

Ročně mohou zaměstnavatelé zaměstnancům nabídnout až 23 278 korun na volnočasové aktivity, jako je cvičení, kultura nebo nákup knih. A od ledna k tomu přibyla i možnost čerpat více než 46 tisíc korun na oblast zdraví.

Když přidáte peníze do mzdy, lidé si za ně nemusejí nutně koupit zdraví.

Tato částka, odvozená od odvodů na sociální a zdravotní pojištění, může být využita na očkování, rehabilitace, dentální hygienu či vitaminy. V součtu tak firmy mají k dispozici téměř sedmdesát tisíc korun ročně, které mohou cíleně investovat do zdraví svých zaměstnanců.

„Rozdíl je v tom, že když přidáte peníze do mzdy, lidé si za ně nemusejí nutně koupit zdraví. Ale když jim dáte benefity zaměřené na zdraví, máte šanci je nasměrovat a skutečně ovlivnit jejich životní styl,“ myslí si Machová.

Statistiky prozrazují mnohé, ale samy o sobě nestačí. Teprve konkrétní činy, každodenní praxe ve firmách, ukážou, zda bereme zdraví opravdu vážně. Zaměstnavatelé dnes podle Machové mají unikátní možnost ovlivnit kvalitu života svých lidí, nejen v práci, ale i mimo ni.

„Otázkou zůstává, jestli se této šance chopí, nebo ji nechají ležet ladem s výmluvou, že zdraví je jen soukromá záležitost. Jenže pravda je jiná: chceme-li zdravé firmy, musíme začít u zdravých lidí. A ti nevznikají náhodou, ale v prostředí, které je v tom podpoří,“ uzavřela Martina Machová z Pluxee.

The post Firmy mají v rukou klíč k lepšímu životu svých lidí, tvrdí Martina Machová z Pluxee appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek