Pondělí 15. záříSvátek má Venku je 19 °C, Skoro Zataženo

Fronty na věrnost. České fotbalové kluby hlásí desítky tisíc čekatelů na permice

Forbes Před 5 hodinami

V Anglii je běžné čekat na permanentku roky. Například fanoušci Arsenalu musejí mít trpělivost v průměru pět až deset let, u Liverpoolu je čekací listina tak dlouhá, že klub nové registrace úplně uzavřel. V některých případech se na Ostrovech permanentky dokonce dědí v rodinách. V Česku to dlouho působilo jako sci-fi, situace se ale změnila. Některé tuzemské kluby mají vyprodáno a na jejich permice čekají desetitisíce fanoušků. Chytá český fotbal anglické móresy?

Nejvíce se to projevuje na Spartě. Klub má v současnosti deset tisíc permanentkářů, což je maximum, které stadion na Letné umožňuje. „Trend je rostoucí a od sezony 2023/2024 jsme přistoupili k zastropování maximálního počtu prodaných permanentek i přes enormní zájem,“ říká Tomáš Kraka z marketingového oddělení Sparty. V posledních dvou sezonách nastavili hranici právě na deseti tisících kusů, které se jim podařilo vyprodat.

Přetlak fanoušků je ohromný, na čekací listině má Sparta více než 29 tisíc lidí. A není to jen pasivní pořadník. Klub nastavil pravidla tak, aby se k permanentce dostali ti nejaktivnější. „Pokud bude fanoušek chodit v sezoně pravidelně na každý zápas, přeskočí v tabulce ty, kteří se zapsali dříve, ale na zápasy nechodí,“ vysvětluje Kraka. Cílem je odměňovat věrné, kteří chodí na stadion pravidelně i bez permanentky.

Podobný obrázek se naskýtá v Edenu. Slavia prodala téměř dvanáct tisíc permanentek, což odpovídá zhruba jednašedesáti procentům kapacity stadionu. „Počty permanentkářů a příznivců Slavie rostou. Trend vnímáme už zhruba osm let a teď jsme na maximu našich kapacit,“ říká tiskový mluvčí klubu Michal Býček.

Jenže i tady se lidé musejí smířit s pořadníkem. „Na čekací listině máme dvanáct tisíc fanoušků a průměrná doba se určit přesně nedá – klidně to mohou být i roky.“

Šanci mají třeba ti, kdo se dostanou ke vstupence díky systému „dvakrát a dost“. Pokud stávající permanentkář dvakrát nepřijde, o své místo přijde a uvolní ho dalšímu.

Hlad po fotbale

Plzeň si drží pověst klubu s pevnou regionální základnou. Jenže i tam už delší dobu platí, že poptávka po permanentkách převyšuje to, co stadion dokáže pojmout. V aktuální sezoně má Viktoria přes 6300 permanentkářů, což je více než šedesát procent stadionu (po odečtení hostů a VIP).

„V posledních letech zaznamenáváme nárůst v počtu prodaných permanentek. Po covidových sezonách, které logicky znamenaly stagnaci, se tato čísla pravidelně navyšují a dostáváme se na počty, na jaké jsme byli zvyklí před rokem 2020, a dokonce je navyšujeme,“ vysvětluje Václav Hanzlík.

Za rostoucím zájmem stojí podle klubu především celkový boom fotbalu. FC Viktoria se snaží nabídnout zážitek, který přesahuje samotný zápas – od fanzón a soutěží přes předzápasové programy s kapelami až po světelné či laserové show. K tomu přidává i sportovní kvalitu a atraktivní duely evropských pohárů.

Baník Ostrava registruje obdobný vzestup zájmu. Jen oproti loňsku přidal klub 1800 permanentek, což je historicky jeden z největších skoků. „Pro aktuální sezonu máme vydaných 9500 permanentek,“ říká Tereza Šarmanová. Podle ní za poslední rok Baník nabral obrovskou energii – od atraktivních ligových i evropských zápasů přes spuštění nové aplikace až po pozitivní zprávy o výstavbě nových Bazalů.

„Zápasy už nejsou jen o fotbale. Fanoušci si užívají předzápasové programy, food zónu a celkovou atmosféru. Je to komplexní zážitek, a to táhne lidi zpátky na stadion,“ vysvětluje.

Ceny, benefity a technologie

Vedle počtu prodaných míst hrají svou roli i ceny. Západočeský klub je nastavuje spíše střídmě a fanouškům k nim přidává balíček benefitů. „V posledních sezonách došlo jen ke kosmetickému navýšení ceny, nikoli skokovému,“ říká Hanzlík.

Sparta má základní cenu mezi 4300 a 6400 korunami, ale klíčovým faktorem se stal věrnostní systém spuštěný v roce 2022. Pokud fanoušci chodí pravidelně, získávají slevy. Pokud ne, hrozí jim ztráta místa.

Důležitou roli hrají také benefity. Plzeň nabízí permanentkářům například MHD v den zápasu zdarma, slevy ve fanshopu a restauraci Klubovka, vstup na přípravná utkání nebo rezervaci míst na evropské poháry. Baník přidal akce jako „5:10 sraz na Baníku“, Slavia i Sparta posílily digitalizaci.

„Posledním krokem digitalizace v ticketingu byl přechod na systém bez PDF vstupenek, kdy se fanoušek nedostane na stadion bez lístku v mobilní aplikaci a jejího QR kódu. Ten se zobrazuje vždy až dvě hodiny před začátkem utkání, což výrazně omezuje možnost prodávat podvodníkům duplicitní nebo falešné vstupenky,“ popisuje Kraka ze Sparty.

Vzhledem k vyprodání většiny zápasů online již zpravidla není možné si koupit ani papírové vstupenky na pokladnách před zápasem jako kdysi.

Zájem o přední české kluby sice roste, naráží ale na jeden jasný limit – kapacitu stadionů. Sparta se dál posune až s novým stánkem, Slavia už dosáhla maxima možností Edenu a Baník též spoléhá na projekt nových Bazalů.

Nikoho zasvěceného asi nepřekvapí, že tenhle „příjemný“ problém řeší v tuzemsku jen pár vyvolených. Průměrná návštěvnost v české lize se letos pohybuje kolem 8700 diváků na utkání, tedy hluboko pod evropským standardem. Nicméně i tak v českém fotbale vznikl zajímavý paradox: zatímco většina klubů dál svádí boj o každou duši v hledišti, ti největší zatím marně řeší, kam ji usadit.

The post Fronty na věrnost. České fotbalové kluby hlásí desítky tisíc čekatelů na permice appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek