Sobota 17. květnaSvátek má Venku je 16 °C, Skoro Zataženo

Hooters jsou v krizi. Bikiny už netáhnou, restaurace sází na rodinný rebranding

Forbes Před 4 hodinami

Možná to byl nezájem mladých o polonahou obsluhu, spíše však řetězec Hooters dostala do finančních problémů neschopnost se přizpůsobit novým požadavkům zákazníků. Zatímco jeho pivo a křidélka zůstaly stejné, trh s rychlým občerstvením se změnil – a kromě Hooters to nepřežily ani podniky se štědřeji oděnými číšníky.

Když se minulý měsíc objevila zpráva, že síť restaurací Hooters vyhlásila bankrot a požádala o soudní ochranu před věřiteli, překvapením to nebylo. Že je něco špatně, bylo jasné už loni v červnu, kdy společnost oznámila uzavření desítek poboček z důvodu „nedostatečných výsledků“.

Nyní pracuje na prodání všech poboček ve vlastnictví společnosti dvěma skupinám franšízantů, které provozují třetinu poboček řetězce ve Spojených státech.

Navzdory obrovským dluhům, které se v posledních letech vyšplhaly na 376 milionů dolarů, tedy necelých 8,4 miliardy korun, tak značka nezanikne.

info Ronnie Macdonald / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Jak však situaci zachránit a vyhrát zpět přízeň zákazníků? Re-hooterizací. Alespoň tak popsal snahu o posun k rodinnější atmosféře Neil Kiefer, generální ředitel mateřské společnosti řetězce HMC Hospitality Group.

Ta si proto dala za cíl změnit reputaci značky, která přitom 41 let stála na vykreslování restaurací jako místa, kde se mohou muži dívat na sport a nechat se obsluhovat krásnými mladými ženami.

Více nahoty nepomohlo

Když se tedy finanční problémy zhoršovaly, Hooters v této strategii přitvrdil a v roce 2021 nařídil servírkám nosit ještě více odhalující krátké „kalhoty“. Zaměstnankyním, které si stěžovaly na to, že při podpisu smlouvy souhlasily nosit uniformy jiné, bylo řečeno, že mohou rezignovat.

Ani větší sexualizace servírek ale restaurace nezachránila, a proto nyní ruší třeba tradiční večery, při kterých zaměstnankyně chodily v bikinách. „Když přijedete do některých částí země, lidé říkají: ‚Já bych nikdy nemohl jít do Hooters, moje žena by mě zabila,‘“ vysvětloval Kiefer pro Bloomberg motivaci ke změně.

Přestože se však společnost nyní snaží o rebranding, je otázkou, zda je sexuální zaměření značky jejím největším problémem – dobře na tom totiž nejsou ani její konkurenti.

Zvlášť silně se úpadek posledních let dotkl řetězců, které sice mají stovky poboček, ale nepatří k těm nejoblíbenějším podnikům. Loni proto vyhlásila bankrot společnost Applebee’s provozující necelých 1800 poboček i Red Lobster a TGI Fridays, které měly každá více než šest set poboček.

Největší podíl na tom měla pandemie a jí způsobená změna stravovacích návyků Američanů, kteří začali více nakupovat jídlo z obchodních řetězců nebo restaurací, které nabízejí rozvoz. Začali také vyhledávat jiné druhy spíše zdravějších jídel.

Většina restaurací proto ve snaze získat zpět zákazníky změnila jídelní lístek nebo se více zaměřila na doručování. To Hooters sice nabízel už od roku 2018 a menu rozšířil o větší nabídku piva, ani jedné z oblastí ale nedával prioritu.

K tomu se připojila i nejistota související s několika změnami ve vedení společnosti a léta trvajícím poklesem zákazníků, který někteří připisovali nezájmu mladých lidí o polonahé ženy.

Mezitím přitom řetězci vyrostla konkurence v podobě sportovních barů Twin Peaks fungujících na téměř stejném principu. Ty nezájem o spoře oděné servírky nevnímají a daří se jim natolik, že chtějí do nejméně tří let dostat tržby na miliardu dolarů a otevřít dalších až šedesát poboček.

info Osajus Photography / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Na rozdíl od jiných řetězců navíc finance Hooters dlouhodobě poškozovaly neustálé soudní spory. Jen minulý měsíc se společnost dohodla na zaplacení devíti set tisíc dolarů automobilovému týmu Hendrick Motorsports, kterému i přes podepsanou smlouvu z roku 2021 neplatila sponzorské příspěvky.

Minulý a předminulý rok pak musely pobočky řetězce v Louisianě a Severní Karolíně zaplatit dalších devět set tisíc dolarů kvůli diskriminaci černošských zaměstnanců. Ti nejenže museli nejméně od roku 2017 poslouchat rasistické poznámky, ale po jejich propuštění restaurace v obou státech najaly pouze zaměstnance jiných ras.

Z diskriminace obvinila minulý rok restaurace i transgender žena, kterou ani po třech pokusech nepřijali na místo servírky. Hooters ovšem tvrdí, že za tím mělo být její nevhodné chování a obtěžování zaměstnanců.

Takových sporů – které přitom společnost mnohdy prohrála – je však mnohem více. V roce 2015 musela například zaplatit 250 tisíc dolarů afroamerické servírce, kterou propustila za to, že si nechala udělat blond melír, přestože to jejím bílým spolupracovnicím povolila.

info Michael Rivera / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Zavřená pobočka Hooters

V letech 2017 a 2019 zase obvinili společnost ze sexuálního obtěžování dva muži a jedna žena, snad nejvíce probíraným ale byl případ z roku 2004, kdy manažer kalifornské pobočky natočil nejméně 82 uchazeček o práci při převlékání.

Kromě soudních sporů finance společnosti potrápilo i několik téměř nahodile se jevících projektů. V letech 2003 až 2006 například provozovala vlastní leteckou společnost Hooters Air, která ji podle odhadů připravila o čtyřicet milionů dolarů, či kasino s hotelem v Las Vegas, které prodala novému majiteli v roce 2019.

Další novinkou byly restaurace Hoots. Ty od roku 2017 nabízely část tradičního jídelníčku podniku, zákazníky ale obsluhovali ženy i muži v tričkách a khaki kalhotách. Ačkoli se dnes tímto směrem zřejmě vydávají i ostatní pobočky, Hoots to před zavřením letos v únoru nezachránilo.

The post Hooters jsou v krizi. Bikiny už netáhnou, restaurace sází na rodinný rebranding appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek