Středa 23. červenceSvátek má Venku je 26 °C, Oblačno

Je libo patro v mrakodrapu? Investiční platforma Crowdberry šlape do nemovitostí

Forbes Před 22 hodinami

Původem slovenská investiční platforma Crowdberry vznikla v roce 2015 jako digitální tržiště pro podnikatele a soukromé investory, kteří chtěli podpořit růst inovativních českých a slovenských firem. Za poslední dva roky Crowdberry postupně rozšířila portfolio oblastí, do kterých mohou uživatelé investovat, a také zdvojnásobilo počet registrovaných investorů. Aktuálně jich je na platformě asi třináct tisíc a své peníze mohou investovat i do nemovitostí.

„Už jsme překročili dvě miliardy korun, které umožnila platforma investovat do více než čtyřiceti firem,“ shrnuje partner Crowdberry Peter Bečár, který je odpovědný za nemovitostní investice a řízení pobočky v Česku.

info Foto Crowdberry
Peter Bečár

Mezi zainvestovanými firmami je například společnost GymBeam, módní značka Freshlabels, aktuálně mají investoři možnost investovat do prodejce optiky Eyerim nebo technologické firmy 3IPK, která testuje svůj software jako vůbec první komerční řešení na vesmírné stanici ISS.

Teď se Crowdberry zaměřuje také na realitní trh. I ve světle toho, že neustále roste zájem o investování jak do rezidenčního developmentu, tak do nemovitostí obecně.

Aktuálním příkladem z Česka je rezidenční projekt Mrakodrap Ostrava. Ten má vzniknout rekonstrukcí chátrající a nevyužívané výškové budovy v ulici Ostrčilova, a to podle návrhu architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera z ateliéru AI-Design. Vzniknout by v něm mělo 111 moderních bytů, které už jsou v prodeji.

A na realizaci projektu se mohou přes Crowdberry podílet soukromí investoři. Ti poskytnou developerovi, jímž je společnost First Skyscraper, vlastněná firmami Bamika a BBP Stavby, osmdesát ze 120 milionů korun, ze kterých developer bude financovat počáteční projektové a stavební náklady spojené s rekonstrukcí. A stanou se tak spolumajiteli projektu. „Já k tomu říkám, nekupuj si investiční byt, kup si jedno patro v mrakodrapu,“ glosuje Bečár.

info Foto Crowdberry
Plánovaná rekonstrukce mrakodrapu

Výnos pro investory odhaduje Crowdberry na 13,6 procenta ročně a dokončení projektu s tržní cenou přes 950 milionů se očekává za tři roky.

„V Česku je spoluvlastnění výškové rezidenční budovy tohoto charakteru mimořádné. Tyto projekty bývají dostupné jen velkým fondům nebo finančním institucím, jednotlivci se k nim běžně vůbec nedostanou,“ dodává Michael Almásy, investiční ředitel Crowdberry.

Na nemovitostní projekty z různých segmentů se chce Crowdberry zaměřovat i do budoucna, aby měli investoři možnost sestavit si vlastní diverzifikované portfolio. Zapojit se tak mohli třeba do projektu seniorského bydlení u Brna, nebo do projektů rekonstrukcí kanceláří na bydlení na Slovensku.

Dalším aktuálním projektem je spolupráce s developerskou společností Logport, která investorům nabízí možnost stát se spoluvlastníkem plně pronajaté logistické haly Logport Poldi u Kladna s očekávaným výnosem 12,9 procenta ročně.

„Investor si u nás může sestavit vlastní portfolio a zároveň si nastavit investiční horizont. Navíc si může namíchat segmenty, což v klasických FKI fondech většinou není možné. Málokterý fond v sobě kombinuje více typů nemovitostí od rezidencí přes senior housy až po logistiku,“ shrnuje Bečár.

Nadále ale platí, že se Crowdberry primárně zaměřuje na investice do firem. Na konci roku 2023 získala platforma evropskou licenci Národní banky Slovenska, která díky pasportizaci platí i v Česku. A loni do Crowdberry vstoupila Slovenská spořitelna ze skupiny Erste, která nyní drží minoritní podíl.

„Letos jsme spustili také sekundární trh. Investoři tak mají možnost prodávat své stávající investice ostatním na platformě. To zvyšuje likviditu i u dlouhodobějších investic s delším horizontem,“ popisuje Bečár. Do budoucna Crowdberry chystá i mobilní aplikaci pro investory s funkcemi využívajícími AI pro rychlý přístup k nejrůznějším informacím.

The post Je libo patro v mrakodrapu? Investiční platforma Crowdberry šlape do nemovitostí appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek