Pondělí 04. srpnaSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Jasno

Když je houbička na nádobí lovebrand. Příběh smajlíka, který si získává Česko

Forbes Před 7 hodinami

Měl pořád černé ruce a na špínu nic příliš nefungovalo. A tak si Aaron Krause navrhl vlastní houbičku, která později učarovala Americe. Nyní si značka Scrub Daddy získává i Česko. Stačilo přitom málo a univerzální prostředek, který mění tvrdost podle teploty vody, skončil navždy zahrabaný v haraburdí.

„Je to nejroztomilejší a technologicky nejvyspělejší houbička na světě,“ přesvědčoval před dvanácti lety Aaron Krause pětici investorů v televizním pořadu Shark Tank. Mezi nimi hledal toho, kdo by mu pomohl ve velkém rozjet jeho byznys.

Zaujal natolik, že se o něj nakonec strhla přebíjená a on si tak vybral nabídku dvousettisícové investice za pětinový podíl ve firmě. Po odvysílání epizody překročila jeho firma Scrub Daddy v tržbách jeden milion dolarů během čtyřiadvaceti hodin a dodnes je jeho houbička považována za jeden z nejúspěšnějších projektů pořadu.

Pro Krauseho podnikavého ducha bylo zlomové, když si coby desetiletý chlapec vytvořil svůj první vynález. Byl jím systém lan a kladek, díky němuž si mohl z pohodlí postele zhasnout v ložnici.

„Tehdy jsem si poprvé uvědomil, že můžu přijít s bláznivým nápadem, něco postavit a změnit tím svůj svět,“ řekl před lety magazínu Fortune. „Od té doby jsem se doslova začal na svět dívat úplně jinak.“

Poté, co na konci osmdesátých let vystudoval psychologii, vrhl se navzdory vůli rodičů do rozjetí vlastního podniku na mytí aut. Matku tehdy rozplakal a babička volala, aby se ho rodina zřekla. „Táta mi sdělil: Synu, máš čas do konce léta, abys z toho udělal opravdový byznys a dostal to z mé garáže.“

A povedlo se. Firma začala růst a její chod Krauseho inspiroval k vytvoření lešticího kotouče na auta, který nepoškrábe lak. V roce 1995 svůj podnik prodal a vrhl se do výroby lešticích kotoučů.

Právě tehdy se zrodila jeho dnes populární houbička. „Pořád se mi při práci se stroji na výrobu kotoučů špinily ruce. Když jsem se vrátil do kanceláře, nemohl jsem s takovýma rukama pracovat na počítači,“ vzpomínal v minulosti pro SJ Magazine.

Mýdla a gely, které na čištění používal, mu nestačily, a tak hledal vhodnou alternativu. Pro ni nemusel chodit daleko. „Lešticí kotouče jsme vyráběli z různých druhů uretanové pěny, z nichž některé byly hrubší než jiné. Tušil jsem, že by ten koncept mohl fungovat.“

Nakonec našel ten správný typ a vznikl tehdy i první design jeho houbičky – kulatý tvar se dvěma dírami. Proč zrovna taková podoba? Obdélník se podle Krauseho hůř drží v ruce. Dírkami pak jdou prostrčit prsty pro rychlejší čištění. Případně lze jimi i houbičku držet, když se houbičkou čistí vnitřek sklenice.

Později získala jeho houbička současný vzhled smajlíka, když do ní ještě prořízl pusu. Protáhlá díra je ideální na oboustranné čištění příborů.

Vedle unikátního designu měla houbička ještě jednu přednost. Mění svou tvrdost podle toho, do jak teplé vody ji lidé ponoří. Ve studené vodě ztvrdne pro lepší drhnutí zažrané špíny, v teplé naopak měkne. Zároveň se tak snadno zbavuje nasbírané špíny.

Svůj objev si nechal patentovat a chystal se jej začít prodávat. Byl rok 2008 a on dostal od nadnárodního konglomerátu 3M nabídku na koupi firmy na kotouče. Do obchodu se tehdy pokusil zahrnout i svou houbičku, ale globální společnost o ni neměla zájem.

„Z dohody ji vyřadili a nechali mi ji, protože jim připadala naprosto bezcenná.“ Krause ve firmě zůstal jako vývojář a konzultant. Houbičku se snažil nabídnout autodílnám, ale i ony ji považovaly za zbytečnou. A tak kulatou houbičku odhodil do krabice s nápisem odpad a uklidil ji mezi ostatní haraburdí.

info Foto Instagram Scrub Daddy
Aaron Krause, zakladatel společnosti Scrub Daddy

Na svět se podívala až o tři roky později. Psal se rok 2011 a Aarona Krauseho požádala manželka, aby vyčistil jejich plesnivý zahradní nábytek. Tehdy Krause narazil na krabici s houbičkou a byl ohromen, jak dokonale dokázal očistit špinavé židle.

„Okamžitě jsem věděl, že tohle je předurčeno stát se nejlepším nástrojem na mytí nádobí na světě.“

Jenže kolegové v práci byli k jeho objevu skeptičtí. Získal si je, když každému dal jednu houbičku domů a oni si ji sami vyzkoušeli. Poté začal svého smajlíka prodávat v obchodním řetězci svého přítele.

„Po pár dnech za mnou přišel a řekl: Něco takového jsem ještě neviděl. Normálně prodáme dvě nebo tři houbičky denně, ty jich prodáváš dvě až tři stovky v jediném obchodě. Musíš to dělat ve všech mých prodejnách.“

Vrhl se i na prodej online a v roce 2013 zamířil do pořadu Shark Tank, kde získal investici nutnou pro růst. Od premiéry epizody vydělal Scrub Daddy přes 670 milionů dolarů a firma se rozrostla na zhruba tři stovky zaměstnanců a 160 produktů.

Zároveň se stala virálním hitem na sociálních sítích a lidé ve Spojených státech jsou schopní rychle vyprodávat limitované série k Valentýnu nebo k Halloweenu.

V roce 2023 společnost dosáhla tržeb 220 milionů dolarů a zároveň expandovala. Při té příležitosti se populární houbičky ve Spojených státech dostaly i do Česka. Od loňska jsou k dostání v síti drogerií Rossmann a od letoška také v Lidlu. Zároveň se usměvavá houbička sdílí i mezi influencery.

Zda se tu houbička za necelou stovku stane stejným lovebrandem jako v Americe, se však teprve uvidí.

The post Když je houbička na nádobí lovebrand. Příběh smajlíka, který si získává Česko appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek