Čtvrtek 07. srpnaSvátek má Venku je 25 °C, Oblačno

Mají oblíbené bistro, a přece ho zavírají. Kam směřuje značka Goodlok?

Forbes Před 5 hodinami

Dělají zeleninové a ovocné freshe, dochucovadla, kefíry, kombuchy… a celé své portfolio nabízeli v bistru Goodlok na Jungmannově náměstí, kde bylo takřka pořád plno. Teď se ale bude zavírat. Proč?

Stalo se z toho vyhledávané místo na zastávku v pražském centru. Na kávu. Na svačinu. Na pracovní schůzku. Na zdravý fresh nebo jiný nealko drink.

Ale už dlouho nebude. Bistro Goodlok, označované podle lokality jako „Jungmaňák“, ohlásilo konec – 14. srpna rozlučková party, 22. srpna zavření. Proč, když o zákazníky zdaleka nemělo nouzi?

„Od začátku to ani tak neměla být kavárna nebo bistro, spíš showroom našich produktů. A do naší strategie už teď tolik nezapadá, neumím si představit, že by dál jelo deset let v podobných kolejích,“ říká zakladatel značky Pavel Fuchs.

Nešlo o náhlý impulz. O zavření bistra přemýšlel už rok, teď se k němu s kolegy ve značce odhodlal. Hlavní důvod je ten výše zmíněný, ale není jediný.

„Ekonomika podniku v centru na poměrně prémiovém místě je také složitá. Viděl jsem, že asi nebude dobrý nápad to udržovat dalších pět let, když nám jiné nohy podnikání hezky rostou a tahle je ekonomicky nezajímavá.“

Ne snad, že by to bylo úplně chladnokrevné rozhodnutí. I Fuchs moc dobře ví, že mělo bistro své kouzlo. „Byla to hezká věc, pořád plná, hodně komunitní a tvoření komunit mě hodně baví.“

Ale zmíněné „další nohy“, tedy především jejich e-shop a dodávání produktů do firem, na eventy či do restaurací, se ukázaly jako důležitější. Loni prodali 200 tisíc lahví, letos míří na 300 tisíc.

„Když chce podnik někam růst, nemusí to být cesta bistra. Stáli jsme před rozhodnutím, jestli mít raději produkty na všech možných místech, nebo v jednom drahém showroomu,“ říká Fuchs. 

Jak dopadlo, to už nyní víme. A tak se chce značka nyní soustředit na „pitíčka“, jak mluví Fuchs o freshích, a na dochucovadla a fermentované produkty. „Pitíčka rozvážíme do kaváren, do firem, teď přidáme i další kanály jako Wolt, ať jsou snadno dostupné,“ popisuje.

Druhá hlavní větev jejich produkce jsou zmiňovaná dochucovadla, což je téma, které Fuchse dlouhodobě baví. Podobně jako freshe vyšlo z jeho osobní potřeby, když po lékařském zákroku, kdy mu odstranili střeva, hledal produkty, které by prospěly jeho mikroflóře.

„Mám pro to vášeň. Máme na to super kuchaře Erika Cehlára, jezdím do Nomy a dalších míst, kde s tím mají velké zkušenosti. Chci tyto věci posouvat,“ říká odhodlaně.

Svoje produkty nabízí i do zahraničí, v sousedních zemích je odebírá pár desítek restaurací, jednotky podniků s nimi spolupracují i ve vzdálenějších krajinách. Fuchs ale připomíná, že sales jde ruku v ruce s edukací. „Když řeknu garum průměrnému francouzskému kuchaři, tak netuší, o co jde,“ říká Fuchs.

Na to se chce nyní soustředit –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a to nejen v zahraničí, ale i v Česku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠, zároveň rozjel další projekt KiloMayo, v němž vidí velký potenciál. Jde o provozní software, který funguje nejen jako pokladna, ale i e-shop, systém na plánování směn či loyalty programy, to vše za bohatého zapojení umělé inteligence.

Nikola Pantovič a Pavel Fuchs z KiloMayo
info Foto KiloMayo
Nikola Pantovič (vlevo) a Pavel Fuchs z KiloMayo

„Už s tím pracuje asi stovka prvních gastropodniků. Byli jsme i v Rohlík stanu na karlovarském filmovém festivalu, kde létaly objednávky každých deset vteřin, a taky jsme to ustáli. Je to zajímavý startup s globální ambicí,“ pochvaluje si Fuchs.

A nevylučuje, že se ke kamenné prodejně znovu vrátí. Ať už s Goodlok, nebo s KiloMayo. Lákalo by ho otevřít něco menšího a více trendy. “Reaguju vždy na zajímavé lidi a zajímavé prostory. Může to přijít klidně za měsíc. A nebo tři roky nic,” říká.

The post Mají oblíbené bistro, a přece ho zavírají. Kam směřuje značka Goodlok? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek