Středa 15. říjnaSvátek má Venku je 10 °C, Zataženo Déšť

Nejvyšší hora designu. Snøhetta přivezla do Prahy nové pojetí komfortu

Forbes Před 7 hodinami

Norské studio Snøhetta proslulo zejména v architektuře, ale otisk zanechává i ve světě designu. Šéf jeho divize produktového designu Marius Myking přijel spolu s nizozemským designérem Seppem van Heusdenem na Designblok představit modulární pohovku Array, již navrhli pro MDF Italia. Redefinuje obvyklé představy o komfortu a zároveň ukazuje, jak úspěšné studio přistupuje k designu. Designéři se o své vize podělili v rozhovoru s Forbes Life v showroomu Konsepti. 

Norské studio Snøhetta je známé především díky oceňovaným architektonickým realizacím, jako jsou například opery v Oslu nebo v Šanghaji, památník 11. září v New Yorku a různá muzea po celém světě. Studio pojmenované po nejvyšším vrcholu pohoří Dovrefjell v roce 1987 založilo sedm architektů, krajinářských architektů a umělců v čele s Kjetilem Trædalem Thorsenem a Craigem Dykersem.

Globální renomé si dobylo hned svou první velkou realizací – monumentální knihovnou v Alexandrii, která byla dokončena na začátku nového milénia. Už tam byly vidět zárodky vize, že se Snøhetta v budoucnu nebude věnovat „jen“ architektuře, ale také designu.

V roce 2017 se ke Snøhettě přidal Marius Myking a založil její produktovou divizi, již dodnes vede. Ten byl hlavním spíkrem konference Designblok Talks a v pražském showroomu značky Konsepti zároveň představil spolu s dalším členem týmu Snøhetty, nizozemským designérem Seppem van Heusdenem, nejnovější produkt, který vyvinuli pro italskou značku nábytku MDF.

Jeho vznik demonstruje přístup k práci studia, které je dnes se třemi sty zaměstnanci a osmi kancelářemi po celém světě lídrem v oborech architektury i designu. Touto novinkou je sedací souprava Array. 

Firma MDF Italia při jejím vývoji vložila do rukou designérů neobvykle velkou důvěru – ani pár měsíců předtím, než měl jít produkt na trh, totiž neznala jeho finální podobu. To, na čem designéři dva a půl roku pracovali, byl především inovativní mechanismus, který tento modulární produkt řadí mezi světovou designovou špičku.

„Kdybychom pracovali s jiným klientem, mohlo by to trvat i pět nebo šest let,“ tvrdí šéf produktové divize Snøhetty Marius Myking. 

Brief od výrobce podle něj zněl velmi ambiciózně: „Interně jsme se o něm bavili jako o ‚nesplnitelném briefu‘. Obsahoval asi deset požadavků, které se obvykle navzájem vylučují,“ říká Myking, když se setkáváme v pražském showroomu Konsepti.

MDF Italia si od nového produktu slibovala inovativní přístup, extrémní pohodlnost, udržitelnost, schopnost obstát na trhu, nebo dokonce absenci kovových součástek. „A také nám bylo řečeno, že to musí být ikona,“ směje se Marius Myking.

Společně s designérem Seppem van Heusdenem a dalšími kolegy nakonec přišli s originálním řešením, kdy postupovali opačně, než je běžné. Nejdříve vyvíjeli vnitřní systém pohovky a z něj pak vyplynula i její vnější podoba. „Klient už byl trochu nervózní, ale my jsme věděli, že to bude ta jednodušší část, kterou si můžeme nechat až na konec,“ říká Seppe van Heusden.

Na první schůzce podle něj padlo mnoho otázek, přičemž ta hlavní zněla: „Co skutečně znamená komfort?“ Od ní se pak odvinul přístup k vývoji produktu, v němž designéři obvyklou představu o komfortu nahlédli širší perspektivou: „Komfort není jen to, že se posadíte na měkký polštář a pohodlně se opřete. Spočívá i v tom, že berete v potaz plánování, jak a kam produkt umístíte, logistiku – jak snadno jej vynesete do patra, flexibilitu – jak si jej přizpůsobíte svým potřebám, i udržitelnost – jak snadno vyčistíte čalounění nebo nahradíte či opravíte rozbitou část,“ říká nizozemský designér. 

Výsledkem je pohovka složená z malých modulů, jejichž rozložení na míru prostředí uvítají i architekti. Podle Mariuse Mykinga totiž práce produktového designéra nespočívá jen ve vývoji produktu, ale i v kurátorské práci, díky níž může nabídnout řešení nejen klientovi, ale i architektům.

„Když jim dáte příliš mnoho možností, co do interiéru vybrat, obvykle si nakonec nevyberou nic. Modulární přístup k designu toto dilema odbourává, ale přitom nevylučuje kreativitu,“ tvrdí Myking.

Dodává ale, že se setkali už i s opačným přístupem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kdy se architektonický projekt upravoval na míru tomu, aby tam mohla stát jejich pohovka. „Projekt nového japonského hotelu Not A Hotel s naší pohovkou počítal již dopředu a upravil podle ní rádius zaoblení stěn,“ tvrdí Myking.  

Snøhetta se kromě architektury a produktového designu věnuje také interiérovému designu, krajinné architektuře a brand designu. Jednotlivé divize fungují odděleně, ale přirozeně spolupracují.

„Trh produktového designu je trochu jiný než ten architektonický, ale v některých projektech se můžeme podporovat. Sedmdesát procent práce divize produktového designu tvoří samostatné projekty, na nichž spolupracujeme se značkami, výrobci, výzkumníky a dalšími oblastmi průmyslu, a zbylých třicet procent naší pracovní kapacity pak podporuje další projekty Snøhetty,“ říká Myking. Celé studio podle něj v jednom okamžiku pracuje zhruba na třech stovkách projektů v různém stadiu návrhu. 

Jen v norské kanceláři Snøhetty v Oslu sedí asi 140 lidí, globálně je to pak přes tři sta zaměstnanců na osmi místech světa. Jednotlivá oddělení firmy spolu úzce spolupracují i na globální úrovni a scházejí se nejen online, ale i osobně. Jednou za dva roky se všichni zaměstnanci z celého světa sjedou do Norska a společně vystoupají na horu Snøhetta. „Nejdůležitějším projektem je pro nás Snøhetta samotná,“ říká Marius Myking. 

Mezi další objekty, které Snøhetta navrhla, patří například houpací křeslo ke stolu nebo inovativní kolekce svítidel. Studio stojí ale i za méně tradičními produkty, než jsou nábytek či interiérové doplňky; navrhlo například wi-fi routery pro firmu Telenor, které definovaly vizuální jazyk všech jejích následujících produktů, a stojí také za propustným betonovým dlažebním systémem, který lze využít na velkých městských plochách a pomáhá s odváděním vody do půdy. 

Studio se také snaží experimentovat s využitím inovativních materiálů, jako je například mycelium nebo recyklovaný plast z použitých rybářských sítí. „Je to ale jen malá část naší práce, kterou by bylo snadné nechat se unést. Je ale třeba zaměřit se na to, aby tyto věci skutečně měly nějaký dopad a fungovaly i z obchodního hlediska,“ dodává Myking.

V této souvislosti připomíná svůj oblíbený citát od vizionářského amerického designéra Miltona Glasera o tom, jak strategickou roli může design v dnešním světě hrát: „Glaser definuje design jako proces, díky němuž se ze současné pozice můžeme posunout na tu vytouženou. Umožňuje nám dosáhnout toho, co chceme. Tento popis designu vystihuje způsob, kterým se snažíme pracovat i my.“ 

Když se Marius Myking zamýšlí nad tím, jakou roli hraje design v dnešním, rychle se měnícím světě, dochází k tomu, že nemá smysl vymýšlet stále něco nového a produkovat další předměty, které možná skončí někde v muzeu, ale neuspějí na trhu a neposunou společnost dál.

„Na druhou stranu ale nikdy nebylo jednodušší se designu věnovat. Máme k dispozici nástroje, které nám umožňují navrhnout cokoli. Co kdysi trvalo mnoho měsíců, je možné zvládnout za okamžik,“ připouští.

Velkou výzvou dneška je skutečně se spojit a nápady uskutečnit. „Neznamená to, že inovace nebo unikátní jednorázové projekty nemají hodnotu. Ale je pro nás důležité, aby byl každý projekt hned od začátku realistický, měl skutečný dopad a našel své místo na trhu,“ dodává. 

Jako jednu z obvyklých cest, jak se prosadit v oboru designu, vidí Marius Myking to, že děláte stále tutéž věc na nejlepší možné úrovni a držíte si rozpoznatelný styl. A díky tomu se zapíšete do povědomí trhu: „My ale děláme úplný opak. Snažíme se ke každé spolupráci přistupovat nově.“

Nejlepší projekty jsou podle něj ty, které by designéři bez přispění klienta navrhnout nezvládli, a sedací souprava Array je podle něj jedním z takových příkladů. „Kdybychom na ní pracovali s jiným klientem, byl by výsledek úplně jiný,“ doplňuje jej Seppe van Heusden. I proto podle něj nemají projekty Snøhetty žádný jednotný, na první pohled rozeznatelný rukopis nebo styl.

Ke každému projektu sice přistupuje Snøhetta naprosto nově, ale způsob, jakým se nad novými projekty její designéři zamýšlejí, má jasný postup: „Každý projekt začíná tím, co nazýváme sladěním strategie. Během této fáze si pokládáme i takové otázky, zda je vůbec potřeba navrhovat nový produkt,“ říká Myking.

Důležité je se podle něj ubezpečit, že si s klientem vzájemně rozumějí, že mluví o tomtéž a stejnou řečí. „Pokud se toto nenastaví správně hned na začátku, můžete přijít se sebelepším produktem nebo řešením, které ale nakonec nebudou fungovat,“ radí designér. 

Do budoucna nevylučuje Marius Myking spolupráci ani s českými výrobci: „Na Designbloku jsme viděli mnoho kvalitních designérů a firem. V některých oborech máte zvláště výjimečné dovednosti, například ve sklářství,“ říká. 

The post Nejvyšší hora designu. Snøhetta přivezla do Prahy nové pojetí komfortu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek