Nestává se často, aby měl hollywoodský blockbuster na propagačních plakátech pražskou Náplavku. Stalo se to však u akční Baleríny, která se z velké části v Česku natáčela. Jak vznikal spin-off Johna Wicka s Anou de Armas a Keanu Reevesem, který čerstvě vstoupil do kin?
Koncem roku 2022 se na Instagramu Pražanů začal objevovat vzácný úlovek: fotka s hollywoodskou superstar Keanu Reevesem. Populární herec si zašel třeba do žižkovské restaurace Taiko Ramen, k zahlédnutí byl také v centru.
Zdržel se jen krátce, měl jasný úkol: natočit scény do filmu Balerína, odbočce jeho populární akční série John Wick, která se dočkala už čtyř dílů. Ve spin-offu se hlavní role zhostila Ana de Armas, Reeves se ve filmu jen mihne.
Pro Česko šlo o významnou událost, takhle velké hollywoodské produkce sem nejezdí často. Filmaři tady během let 2022 a 2023 strávili 56 natáčecích dnů a utratili 1 267 588 771 korun. Projekt vznikal i v dalších zemích, česká část natáčení ale byla hlavní. Zajišťovala ji společnost Czech Anglo Productions.
„Studio Lionsgate mě požádalo, abych našel domov pro Balerínu, protože ji chtěli točit ve východní Evropě. A v předchozím roce jsem přinesl do Prahy jiný film Lionsgate, kde to všechno dobře klaplo,“ vysvětluje Kevan Thompson z Czech Anglo Productions.
Hlavní hvězda filmu Ana de Armas strávila v Česku asi dva měsíce. Dorazila na tréninkový kemp, aby její akční scény působily přesvědčivě.
„Pracovala extrémně tvrdě. Chtěla se ujistit, že všechno, co bude dělat, bude vypadat uvěřitelně, trénovala každý den několik hodin, aby se dostala do skvělé formy,“ řekl Thompson. „Je to opravdová profesionálka. Nikdy nepřišla pozdě, vždycky měla perfektně naučený text a pohyby.“
Kubánsko-španělská herečka, která mimo jiné ztvárnila bondgirl v poslední bondovce Není čas zemřít, dorazila i se svými dvěma psy.
„Patřilo k jejím prioritám zajistit, aby o ně bylo dobře postaráno. Ale všichni tu byli kvůli práci, takže hlavním zájmem bylo zařídit jim opravdu kvalitní stravu pro veškerý trénink a dobrý přístup k tréninkovým zařízením,“ popisuje Thompson a zmiňuje i potřebu postarat se o dobrou zdravotní péči, masáže či fyzioterapie.
U Keanu Reevese pak potvrzuje jeho pověst jednoho z nejskromnějších a nejpokornějších herců z Hollywoodu. „Je přesně takový, jak bych si to přál u každého herce. Nechová se jako velká hvězda. Jeho příprava – i když měl málo času – byla bezchybná. Byl vždy zdvořilý a vnímavý ke všemu, co se kolem něj dělo,“ řekl Thompson.
Mezi největší výzvy patřilo vytvořit scénu ve sněhu, kterou si režisér Len Wiseman a jeho tým naplánovali. Jenže tou dobou, kdy se měla točit, nebylo v Česku po sněhu ani stopy. „Chtělo to hodně umu, aby se vytvořil sníh a led tak, aby vypadaly realisticky,“ prohlásil Thompson.
Jak vybrat lokace
Na filmu pracovaly zhruba tři stovky lidí z Česka. Jednou z klíčových postav byl Jan Adler, který u Baleríny sloužil jako location manager. Právě před ním stál zapeklitý úkol nalézt v tuzemsku lokace, které by sedly do univerza Johna Wicka a odpovídaly požadavkům scénáře.
„Svět Johna Wicka jsem znal z minulých dílů série a bylo nutné se zaměřit na ikonické stavby, které by zapadaly do konceptu,“ přibližuje Adler. „Interiéry, kde se natáčely akční sekvence, se musely nejprve představit jako reálné prostředí a současně postavit ve studiu kvůli náročnosti scén a možným škodám.“
A přidává konkrétní příklad: třeba interiér filmového hotelu Continental Prague se natáčel ve foyer Nové scény Národního divadla. Samotná akční scéna ale vznikala v barrandovském studiu.
V Praze se natáčelo ještě na zmiňované Náplavce, ve Starém Městě (ulice Divadelní například ztvárnila New York), na Masarykově nádraží nebo v Desfourském paláci. Filmaři vyrazili také do Brd, Chrášťan, Kladna, Králova Dvoru, Březnice nebo Štramberku.





„Lokace jsou nákladnou složkou tvůrčího procesu, a jelikož u akčního filmu chceme u diváka udržet pozornost, na lokacích se moc neohřejeme a je nutné je v dějové lince rychle střídat,“ líčí Adler.
A tak na každé lokaci natáčeli zhruba jeden až tři dny. „Ale našly se i výjimky. Například interiér restaurace, který jsme natáčeli v Březnici – tam jsme strávili zhruba týden. Déle se natáčelo také na letišti v Brdech,“ dodává.
K nejnáročnějším momentům patřilo natáčení na vrchu u obce Vysoká u Kutné Hory v ruinách letohrádku Belvedere. „Museli jsme tam dostat štáb, techniku a velké jeřáby kvůli osvětlení místa,“ vypráví Adler. „Lokace je dostupná po nezpevněných cestách a v zimním období je terén podmáčený. Bojovali jsme s dostupností. Natáčelo se v noci a za použití umělého sněhu.“
Ale povedlo se, včetně důležité podmínky: předat lokaci ve stavu, v jakém ji od majitele převzali.
A jak to tedy bylo s tou Náplavkou? Inu, nejlepší věci někdy vznikají pod tlakem a stejně to bylo i tady. „Trochu nám časově teklo do bot. A tak nápad na vstup do hotelu ‚Continental Prague‘ přišel spontánně během obhlídek. Nakonec jsem ukázal tvůrcům ikonická okna na Náplavce a bylo rozhodnuto.“

The post Opečovat psy Any de Armas a sehnat sníh. Balerína v Česku utratila přes miliardu appeared first on Forbes.