Když se vydáte z pražského náměstí Míru ulicí Francouzskou, tento vinný bar nemůžete minout. Okamžitě vás totiž zaujme naprostým minimalismem, který mezi okolními barevnými výlohami paradoxně vyčnívá. Jen sklo, krémová barva, dřevo, železo a neonový nápis the sip.
Vinný bar the sip. otevřeli v půlce ledna letošního roku Jan Ujčík a Ondřej Zapletal. Ani jeden se v gastru nepohybuje nijak dlouho. Ujčík vystudoval komunikaci a masová média, Zapletal se věnuje galerii a prodeji výtvarného umění.
Ujčík, který má provoz vinného baru na starosti, začal objevovat svět vín při svých studiích na brigádě ve vinotéce v Uhříněvsi a vplul do něj natolik, že uhříněvský vinný bar převzal. Po šesti letech se náhodou dostali k prostoru na pražských Vinohradech a téměř bez váhání ho převzali.
„Bylo to trochu jako blesk z čistého nebe, naše zákaznice, která tady provozovala kavárnu, přišla s tím, že prostor opouští. Vinohrady jsme měli vždycky rádi, je to místo, odkud k nám na ves přicházely trendy a vždycky jsme se tady cítili dobře,“ komentuje Ujčík své rozhodnutí.
Do rekonstrukce a rozjezdu investovali kolem dvou milionů, které využili hlavně na rekonstrukci. „Kompletně jsme všechno vybouchali a předělali, bylo to potřeba, neodpovídalo to našim představám a prostor byl už zašlý,“ dodává.
V the sip. jde o minimalismus v pravém slova smyslu, nenajdete tady nic navíc a pozornost přitahují lahve na baru. „Chtěli jsme mít místo, které bude udělané v degustačním stylu, že si budete moci přijít na bar ochutnat, vybrat, popovídat si a nebát se poznávat vína i příběhy vinařů,“ popisuje Ujčík.
Koncept vznikal tak trochu za pochodu. Chtěli hezké místo, které jim dá větší svobodu a bude dělat radost, cíl vybudovat vinný bar zaměřený na naturální vína neměli. Na pěti policích vín zpočátku převládala ta konvenční, naturálních bylo nějakých třicet procent.
„Nechali jsme to žít vlastním životem a hosté nám ukázali směr. Poptávka byla ale tak velká, že jsem se do světa naturálních vín musel sám ještě mnohem víc ponořit. Dnes už je to naopak, konvenční vína ustupují, zůstalo jich jen pár, zájem o naturální je zkrátka mnohem větší a myslím si, že nebude trvat dlouho a budeme mít jen ta,“ mluví Ujčík o tom, jak ho překvapil zájem.




Na the sip. je pozoruhodné, že vám naturální víno nevnucují. Po pár otázkách odhadnou, co by vám mohlo chutnat, a věřte, že ve vaší skleničce to naturální víno stejně skončí. Nemusí to být velký punk a experiment, ale třeba lehký šumivý pét-nat Ryo od Porta Bohemica, skvělé oranžové víno od Karly Olivy z vinařství Monology, které spíš působí jako plné rosé, nebo nějaká větší divočina.
Každý den otevírají deset až patnáct lahví, které můžete ochutnat po skleničce. V nabídce jsou přitom jak česká vína, tak zahraniční, nechybí ani vyhlášené značky jako Nestarec nebo Naboso.
„Vína vybíráme sami, snažíme se překvapovat a objevovat stále nová. Proto otevíráme každý den jiné lahve, aby se hosté nebáli ochutnávat, od lehoučkých až po větší punk. Naturální vína mají hloubku, plno příběhů a je za nimi spousta práce. Někdy vám víno začne chutnat i mnohem víc, když příběhy poznáte,“ vysvětluje Ujčík filozofii podniku.

Zároveň míní, že mimo pražskou bublinu se vlna naturálních vín ještě nedostala. „Jen o patnáct kilometrů dál pozorujeme obrovský rozdíl v poptávce. Na Vinohradech jsou třikrát až čtyřikrát vyšší tržby i z toho důvodu, že si můžeme dovolit nakupovat kvalitnější a dražší vína a hosté to ocení. Jsou to úplné protipóly,“ srovnává Ujčík oba podniky a připravuje se na další roční období.
První rok bere jako poznávací, přesto už teď za měsíc otevřou kolem tisíce lahví a jsou dny, kdy si bez rezervace nesednete.
„Pracujeme na tom, abychom mohli nabídnout i unikátní vína. Nemáme nosy nahoru a ambice stát se nejlepším vinným barem s naturálními víny, daří se nám ale budovat komunitu spolu s dalšími podobnými podniky, jako je Enoteca nebo Alma wines. Užíváme si, že to šlape, chodí hosté, vracejí se a všechny nás to baví, i když je to někdy hodně náročná práce, které věnujeme hodně času a potřebujeme podporu i doma,“ uzavírá Ujčík s plány na další degustace, pop-upy a zapojení dýdžejů.
The post Pét-nat, punk i elegance. Oblíbený wine bar učí objevovat naturální vína appeared first on Forbes.