V práci šlapou do pedálů českého byznysu, mimo ni do pedálů kol. Úspěšní podnikatelé a vysocí manažeři si zamilovali cyklistiku, která je pro ně nejen oddychem, ale i možností poznat ty nejvlivnější lidi Česka. Už dávno totiž neplatí, že bohaté a vlivné najdete jen na greenu a tenisovém kurtu.
Pro generálního ředitele Sazky Aleše Veselého je cyklistika hlavně čističem hlavy. „Pomáhá mi vypnout a mentálně si odpočinout. Mám výhodu, že mohu jezdit do práce na kole – většinu trasy mám cyklostezky,“ říká ředitel společnosti patřící do impéria třetího nejbohatšího Čecha Karla Komárka.
Podle Veselého není nic krásnějšího než nastartovat pracovní den na kole. „Ráno tak vyrážím v klidu, vyhnu se věčně ucpané pražské dopravě a občas se pousměji při pohledu na kolony před vjezdem do tunelu Blanka. Já mezitím bez problému pokračuji dál,“ dodává Veselý.


„Člověk se srovná, vyčistí si hlavu a často přijdou i nové nápady,“ souhlasí Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko. Podle něj je to také spojením těla s technikou, a kolo proto považuje za skvělý prostředek, jak se před pracovním dnem dostat do „flow“, tedy duševního stavu plného soustředění.
Není však překvapivé, že cyklistika přitahuje tolik lidí z prostředí byznysu – na rozdíl od některých jiných sportů rozvíjí přesně ty hodnoty, které si musejí nejúspěšnější podnikatelé osvojit při cestě na vrchol.
Podle Jiřího Macka, generální ředitele prodejce kol a lyží M1 Project Sport, jsou vyšší pozice na společenském žebříčku většinou spojené s výkonem, vnitřní motivací, ale i schopností nastavit a dodržovat návyky. Přesně to podle něj zvláště silniční cyklistika kopíruje a naplňuje.
„S cyklistikou je spojena rovněž cílevědomost, objevování, vytrvalost, svoboda a také týmovost,“ podotýká Marek Tesař, zakladatel sportovně marketingové agentury Raul.
Pro Jana Kotka, člena představenstva J&T Banky, je na ní přitažlivá námaha, boj sám se sebou i možnost měřit a počítat ujeté kilometry, ale také radost z jízdy a společnosti dalších jezdců nebo i naopak o samotě.
Tam pozitiva vyjmenovávaná oslovenými podnikateli a manažery nekončí. „Líbí se mi možnost na kole vidět kus světa. Mám rád i tu kulturu – na kole vám to musí slušet, když už vám to nejede,“ zamýšlí se David Musil, šéf Penta Real Estate v Česku.
Snad tím nejlepším na celém sportu je ale podle několika oslovených podnikatelů až to, co přichází po jízdě – vychlazené pivo. To si po výkonu rád dá Jan Kotek i Aleš Veselý, šéf Českých Radiokomunikací Miloš Mastník považuje za pozitivum i samotnou žízeň, která po dlouhé jízdě přichází.
Pro jednoho z nejaktivnějších jezdců z řad podnikatelů, zakladatele Ovečkárny a OlaOla Martina Bernátka, ale nebyla cesta za řídítka tak samozřejmá. K cyklistice se dostal náhodou, když se snažil se sebou něco dělat, ale pak ho jeho ctižádost dohnala k téměř každodenním jízdám.
„V den, kdy jsem sedl na kolo, se mi život zejména profesně změnil. Do té doby jsem jen pracoval nebo přežíval, následně jsem začal poznávat nová místa a posouvat své limity. K tomu jsem zjistil, že jsem na kole začal mentálně odpočívat, a pak už mělo vše rychlý spád. Nové obzory, lepší fyzický stav, no prostě pohádka,“ pochvaluje si podnikatel.


A není jediný, komu jízda v podnikání pomáhá. Jelikož si právě lidé jako on cyklistiku oblíbili, pod každou helmou, která okolo vás projede, se může skrývat zakladatel jednorožce či ředitel věhlasné společnosti.
„Já poznal nejvlivnější lidi Česka jenom na kole, jinde bych je asi ani nepotkal,“ domnívá se Bernátek. „Rád jezdím s lidmi na ,pracovní‘ projížďky a řeším třeba organizační nastavení naší firmy,“ zmiňuje zase Musil.
Na to, jak moc se o práci při sportu bavit, se ale názory různí. „Obecně si myslím, že sport není nástroj byznysu a neměl by se s ním násilně spojovat. Sportovní akce dávají možnost se seznámit. Pak třeba později, nejlépe už mimo sport, řešit byznys,“ myslí si Mastník.
Podobný názor má i Jaroslav Horváth, vedoucí strategie, výzkumu a vývoje v Raiffeisenbank. „Sem tam si rád zajezdím s kolegy nebo s lidmi z jiných firem, ale není to primární účel jízdy,“ objasňuje Horváth.
Tak však k cyklistice přistupují některé velké společnosti, které mají interní cyklotýmy a organizují cyklistické výlety se svými obchodními partnery. Podle Tesaře proto často vidíme, že se cyklistické akce stávají byznysovou platformou.
To Macek popisuje na příkladu amatérských závodů jako Kolo pro Život, L’Etape nebo Road Classics, které cyklistiku výrazně popularizují a v jejichž zázemích vznikají VIP hospitality zóny, kde podobně jako v golfových klubech vzniká prostředí pro networking.

Golf i jiné aktivity typicky spojované s bohatstvím přitom jízda na kole – alespoň podle některých – nahrazuje. „Cyklistika je sport pro všechny a zejména silniční cyklistika přitahuje stále více lidí. Naopak popularita golfu a tenisu se mi zdá, že klesá,“ soudí Kotek.
„U golfu zůstávají lidé, co ho začali hrát na přelomu milénia, ale nových moc nepřibývá a podobně je na tom i tenis. Vidím to u firem, které dříve pro své obchodní partnery dělaly golfové turnaje, že postupně hledají nové příležitosti,“ udává Tesař.
Podle Mastníka však není vhodné stereotypně vnímat golf jako aktivitu pouze pro bohaté. „Třeba lyže i cyklistika mohou být finančně výrazně náročnější, takže bych neškatulkoval. Spíš je důležité, koho co baví,“ domnívá se generální ředitel Českých Radiokomunikací.
Cyklistika má ale podle Tesaře výhodu v tom, že není složitá a je možné s ní začít bez velkého tréninku. Podnikatelé za její výhodu považují také to, že ji lze provozovat poměrně levně, ale i s ní jít pořádně do financí. Kolo totiž může sloužit i jako ukazatel statusu.
„Krása cyklistiky ale spočívá v tom, že vám stačí levné kolo z Decathlonu a dokážete bez problémů udržet tempo, a dokonce porazit ,korporátní nafrněnce‘ na karbonových kolech,“ míní Horváth.
Atraktivní je však i pocit, že jste součástí velké události. „Nepamatuji, že by se na sociálních sítích byznysmeni chlubili, že byli na nějakém golfovém turnaji, naopak LinkedIn i X je po velkých cyklozávodech zaplaven statusy z nich,“ říká Tesař, který za jedním takovým závodem stojí.

Seriál Road Classics se podle něj snaží být prémiový, mít vysoce kvalitní servis i prestižní partnery, což kolem akce buduje zajímavou byznysově-společenskou komunitu. Typickým účastníkem závodu tak bývá čtyřicetiletý muž s vyšším příjmem i vzděláním a kolem nad sto tisíc korun.
Seriál nově podporují jako hlavní partner České Radiokomunikace. „Nebereme to primárně jako záležitost byznysu, ale chceme podpořit projekt, který nám dává smysl,“ přibližuje Mastník.
Jízdu na kole podporuje i Sazka, která stojí za největším silničním etapovým závodem v Česku Czech Tour. Ten už za dva měsíce odstartuje v Praze na Vítězném náměstí.
„Letos bude na závodě poprvé viditelná i naše mateřská společnost Allwyn. Díky přímým přenosům do zahraničí dává smysl, aby i Allwyn byl u této mezinárodní sportovní události vidět, vzhledem ke svému působení v Evropě a ve Spojených státech,“ vysvětluje Veselý.

„Cyklistika Čechy baví a my pro ni chceme nadchnout co nejvíce lidí. Patříme mezi její velké podporovatele už několik let,“ dodává ředitel Sazky a doplňuje, že jím vedená společnost spolupracuje také s Českým svazem cyklistiky.
Kromě toho podporuje i ženskou cyklistiku skrze ženské závody, podcast Ženy v cyklistice a nově závod Tour de Feminin.
Jízda na kole přitom není ve světě podnikatelů a manažerů žádným momentálním trendem, který za několik měsíců zmizí. Mastník jezdí už deset let, Musil patnáct let a Horváth s Gajdošem dokonce v mladí na kolech závodili.
Většina z byznysmenů přitom ujede kolem tří tisíc kilometrů ročně, což ale označují za „celkem málo“ či „amatérské výkony“, a za hlavní překážku lepšího výkonu považují nedostatek času.
Jednoznačnou výjimkou je v tomto Bernátek, který za šest let dokázal odjet přes padesát závodů a v průměru najezdit kolem osmi tisíc kilometrů ročně.

Nepřekvapí tedy, že jeho rada, jak začít jezdit na kole, zní jednoduše: „Vezměte kolo a jděte jezdit!“ Jako u každé aktivity, i tady se podle něj člověk zlepšuje děláním, a jakýkoli pohyb – i na elektrokole – je dobrý, hlavní je, aby „srdce klepalo rychleji“.
Sám nejraději jezdí v přírodě, doporučuje však plánovat výlety tak, abyste nejezdili po cyklostezkách. Opravdu dobré silniční i horské kolo podle něj začíná na 170 tisících a z českých značek doporučuje Superior nebo Posedla.
„Pokud plánujete jezdit na kole a máte rozpočet, kupte střední třídu, otestujte, co vás baví, a pak si kupte to nejlepší. Střední kolo bych následně neprodával, ale přesunul třeba na chatu a měl kola všude, aby člověk neměl bariéry s převážením,“ doporučuje Bernátek.
Upozorňuje také na důležitost dobrého nastavení sedla. „Při dobrém posedu vás na kole nemá nic bolet, jen nohy, když jedete do kopce,“ usmívá se podnikatel. Nutností je podle něj také helma, respekt a pro řidiče odstup jeden a půl metru od cyklisty.
A kde se byznysmenům jezdí nejlépe? Horváth doporučuje okolí Prahy a Lužické hory či Itálii nebo Mallorku, Mastník si oblíbil Jizerky, Kotek Šumavu či západ od hlavního města a Gajdoš oblast mezi Průhonicemi a Jílovým u Prahy.
The post Pojízdný networking. Cyklistika se pro podnikatele stává novým golfem appeared first on Forbes.