Bylo to nečekané. Poté, co PPF letos koupila pražský luxusní hotel, získal v něm třetinu i zbrojař Michal Strnad. Jak nyní uvádí majitelka skupiny PPF Renáta Kellnerová, podobných partnerství hodlá firma nejbohatší Češky uzavírat víc. Není to ale jediná změna ve strategii kolosu.
K seznámení s názory Renáty Kellnerové není moc příležitostí. Nedává médiím rozhovory a tak lze její pohled získat jen skrze ročenku, kterou PPF vydává za každý rok. V ní Kellnerová vysvětluje, že skupina , která působí v pětadvaceti zemích světa, „nemůže při svých investičních aktivitách ignorovat současné ekonomické klima ve světě.“
PPF podle Kellnerové třicet let těžila z globalizace světa. Jenže jeho současné podobě hrozí zánik kvůli geopolitickým změnám. „Ty, zdá se, nevyhnutelně směřují k rozpadu globalizovaného světa na menší ekonomické celky,“ píše miliardářka.
Její skupina ostatně loni definitivně opustila ruský a čínský trh. Například čínskou větev své úvěrové společnosti Home Credit prodala čínskému konsorciu sdruženému kolem skupiny JD.com za 298 milionů eur (7,4 miliardy korun).
Zároveň se PPF stahovala i z dalších asijských trhů. Vietnamský Home Credit prodala za více než dvacet miliard korun. Indický v lednu zase za dvě miliardy korun.
Nové investice naproti tomu směřují do Evropy a částečně do Severní Ameriky. Mění se ale i povaha toho, do čeho skupina investuje. „PPF také prošla transformací z investičního na industriální holding se silnými byznysovými pilíři,“ uvádí Kellnerová. Potvrzuje se tím, že skupina začala v posledních letech k investicím přistupovat konzervativněji.
„Mnohem více než v minulosti také jdeme a půjdeme cestou uzavírání nejrůznějších obchodních partnerství nebo akvizic významných podílů ve firmách, kde vidíme potenciál růstu,“ uvádí Kellnerová.
Příkladem takového partnerství je už zmíněná letošní koupě pražského luxusního hotelu Four Seasons poblíž Karlova mostu. Ve firmě, která nemovitost provozuje, má vedle PPF Real Estate třicetiprocentní podíl i Noble Hospitality podnikatele Michala Strnada, majitele zbrojařské skupiny CSG. Cena hotelu nebyla zveřejněna, podle informací Hospodářských novin činila 2,5 miliardy korun.
Výhoda silného zázemí
Kellnerová obecně shrnuje, že jako rodinná firma si skupina může dovolit investice s velmi dlouhým horizontem, které ji budou chránit před potenciálními propady na trhu. Skupina loni dosáhla zisku ve výši 3,2 miliardy eur, tedy zhruba 81 miliard korun, což je vůbec nejlepší výsledek v její historii.
Velkou měrou k němu přispěl prodej jednapadesáti procent akcií telekomunikační společnosti PPF Telecom Group (PPF Telecom) v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku skupině Emirates Telecommunication Group Company (e&).
Finanční vypořádání transakce se skládá z platby 2,15 miliardy eur, v přepočtu přes 54 miliard korun, a bonusu až do výše 350 milionů eur. „Byl to jeden z nejkomplexnějších a nejnáročnějších obchodů, jaké kdy PPF realizovala,“ zhodnotil v ročence odcházející CEO Jiří Šmejc.
Obchod zároveň vygeneroval nové partnerství – skupina e& ze Spojených arabských emirátů už v tandemu s PPF letos například ovládla druhého největšího poskytovatele pevného internetu v Srbsku.
Kromě jednorázové transakce má podle Šmejce zásadní podíl na rekordních výsledcích i to, že si dobře vedly společnosti v portfoliu PPF. Například telekomunikační skupině PPF vzrostla ziskovost o 6,2 procenta (bez započtení transakce s e&), mediální CME vzrostl provozní zisk OIBDA o 5,5 procenta, Air Bank o více než 23 procent.
„Také skupině Škoda Group se podařilo významně posunout v řešení postcovidových komplikací, když svůj zisk před zdaněním (EBITDA) otočila ze ztráty 19 milionů eur v roce 2023 na zisk 19 milionů eur za rok 2024,“ uvádí Šmejc.
Do dalších let místo něj český rodinný kolos povedou Kateřina Jirásková a Didier Stoessel. Jirásková bude mít na starosti finanční a provozní záležitosti, zatímco Stoessel bude zodpovědný za investice.
The post PPF změnila strategii. Globalizovaný svět směřuje k rozpadu, říká Kellnerová appeared first on Forbes.