Jak dokáže festival o designu a architektuře přetvářet pohled na region skrze architekturu, design a diplomacii? Uprostřed kulturních změn a ekonomické nejistoty buduje vydavatel Miloš Štěpař nové myšlenkové a estetické centrum. Festival Pulse, jehož hlavní část se odehrává v Ostravě, není jen přehlídkou architektury a designu, ale stává se mapou i manifestem středoevropské identity.
Když se Miloš Štěpař poprvé zamýšlel nad tím, že by ke svému magazínu Dolce Vita připojil vlastní designérskou cenu, myšlenku brzy opustil. „Přišlo mi to příliš předvídatelné,“ říká dnes. „Cen je všude dost, a navíc jsem nechtěl vstupovat do přeplněného prostoru českých a mezinárodních ocenění. Hledal jsem formát s větší hloubkou a ambicí.“
Z původního nápadu vznikl Pulse, festival, který už podruhé proměňuje Ostravu, průmyslové město na dohled od polských hranic, v místo setkávání architektů, designérů a myslitelů. S cílem otevřít novou debatu o tom, jak pomocí estetiky a prostoru vyprávět příběh střední Evropy, často opomíjeného a chybně interpretovaného regionu.
„Pořád jsme řazeni do východní Evropy,“ říká Miloš Štěpař. „Jenže kulturně máme blíž k Německu než k Východu. Věřím, že tu existuje společné dědictví, které si zaslouží nejen pečlivý výběr a prezentaci, ale i aktivní podporu.“
Miloš Štěpař, rodák z Nového Města nad Metují, vyrůstal jen pár kilometrů od Polska, a právě prostředí pohraničí formovalo jeho pohled na svět. I dvě desetiletí po vstupu do Evropské unie podle něj přetrvávají výrazné mezery v kulturní výměně. Hlubší porozumění mezi sousedy zůstává ve stínu přeshraničních nákupních výletů.
Jeho odpovědí na neutěšené status quo není jen setkání, co se věnuje designu a architektuře, ale místo, kde se otevírají témata, která hýbou střední Evropou. Festival záměrně upozorňuje na politické a ekonomické napětí, jež tento region dlouhodobě utváří.

Pulse, který proběhne teď podruhé na jaře (15. a 16. května), a pak znovu na podzim, chytře propojuje obsah, byznys a pečlivě vybraný program. Jarní část zakončuje slavnostní večer, kde festival oceňuje nové i zavedené osobnosti. Loni například vzdal poctu česko-britskému architektovi Janu Kaplickému.
V podzimní části jsou oceňovány současné špičky středoevropské architektury a designu. Vrcholem večera je předání Jan Kaplický Award – prestižní ceny nesoucí jméno vizionářského architekta.
Mezi její laureáty patří Daniel Libeskind či Kengo Kuma; letos ji získá sir David Chipperfield, držitel Pritzkerovy ceny a autor budov po celém světě, který patří k nejvlivnějším osobnostem světové architektury.
Štěpař ale rychle dodává, že o slavná jména tu v první řadě nejde. „Festival nemůže fungovat jako továrna na celebrity,“ říká. „Nejsme Cannes ani Karlovy Vary. Někdy spočívá skutečná síla v obyčejné, upřímné konverzaci.“
S rozpočtem šestnáct milionů korun není Pulse ani marnivým výstřelkem, ani marketingovou fasádou. Využívá Štěpařova mediálního domu, který kromě magazínu Dolce Vita vydává také tituly jako Euro nebo Muži v Česku, a využívá stávající redakční i obchodní zázemí. „Pulse není cashcow, ale ani projekt do ztráty. Věřím, že má dlouhodobý smysl,“ říká.

Miloš Štěpař tištěná média nezavrhuje, spíš naopak, věří mu, i když bez iluzí. „Denní tisk možná do pěti let skončí,“ říká. „Ale kvalitní tištěné formáty s pečlivou redakční prací mají šanci dál růst. Knihy přece taky nezmizely. Když chcete, aby s vámi čtenář strávil tři hodiny, musíte si to obhájit. Proto musí být opravdu dobré a musí být i dražší,“ vysvětluje.
Ostrava se pro jeho festival ukázala jako ideální volba. Město s industriální minulostí, které přesně odpovídá duchu Pulse. Je pevně ukotvené v Česku, ale myšlenkově patří celé střední Evropě. Štěpař mluví o kultuře, ale uvažuje v širších souvislostech.
„Když sečteme HDP zemí střední Evropy, nejsme na chvostu, naopak,“ říká. „Jenže pro Západ jsme pořád neviditelní, jen řádek v tabulce, mimo hlavní obraz,“ deklaruje.
Pulse má ambici tuto skutečnost změnit. Nikoliv prázdnými nacionalistickými pokřiky, ale prezentací střední Evropy v její komplexnosti. Místo abychom region vnímali jen podle toho, co jí chybí, Pulse připomíná, co všechno může nabídnout.
Pulse Ostrava, 15.-16. května 2025, program včetně Forbes Life stage najdete zde.
The post Pulse festival je odpovědí na přehlíženou identitu střední Evropy, říká Štěpař appeared first on Forbes.