Čtvrtek 03. červenceSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Zataženo

Recept na úspěch v USA? Když máte obtíže, nesmíte se sesypat, říká šéfka Albaformu

Forbes Před 8 hodinami

Česká podnikatelka Monika Vintrlíková zažila několik krizí v autoprůmyslu. To ji zocelilo natolik, že se dnes nezalekne ani amerických cel, která se neustále mění. Se svou firmou Albaform se před časem prosadila ve Spojených státech. Teď navíc pomáhá v zámoří rozjet byznys dalším českým podnikatelům, třeba společnosti Brano Pavla Juříčka nebo firmě Sopo.

Tenhle příběh začal ve vsi Ladná u Břeclavi a pokračoval v americkém Dallasu a Atlantě. Firma Albaform patřící Monice Vintrlíkové se zrodila na Moravě, ale nyní vyrábí většinu produkce ve Spojených státech.

Podnik nyní generuje obrat téměř půl miliardy korun a dodává součástky automobilkám, jako jsou BMW, Mercedes-Benz, Tesla či Ford. Klíčovými produkty jsou výztuže do sedadel aut, které tvoří až osmdesát procent celkového obratu firmy.

Aktuální vývoj ve Spojených státech a celní politika Donalda Trumpa znamenají pro firmu obtíže. „Teď máme více starostí. Někdy se změny dějí doslova ze dne na den. Je těžké předtím vyjednávat cokoli se zákazníky,“ říká Vintrlíková.

Celní pravidla se mění nepředvídatelně, často bez předchozího oznámení, a firmy tak musejí reagovat extrémně rychle. „Ráno něco platí, odpoledne už ne. Každá taková změna znamená nejen zvýšené náklady, ale také nejistotu ve vztahu k zákazníkům i dodavatelům,“ vysvětluje výhradní majitelka a generální ředitelka společnosti Albaform.

Firma nyní musí týdně řešit několik dodávek z Mexika a České republiky s celníky, což ji zatěžuje jak finančně, tak administrativně. „V automobilovém průmyslu jsem však zažila několik krizí a naučily nás vždy si umět poradit,“ říká Vintrlíková.

Jdeme za byznysem

Když má česká podnikatelka prozradit recept na úspěch, vidí vše jasně. „Musíte mít hodně úpornou povahu. V případě těžkostí se nesmíte sesypat,“ shrnuje Vintrlíková. Firma Albaform se pod jejím vedením stala důležitým hráčem nejen v Evropě, ale především ve Spojených státech, kde jen v oblasti mezi Tennessee a Texasem automobilky ročně vyrobí kolem 4,5 milionu vozů. Výztuže do sedaček od Albaformu jsou až v 1,2 milionu z nich.

„V minulých letech jsme těžili z úspěchu automobilek, které ve Spojených státech rozšiřovaly produkci SUV,“ připomíná Vintrlíková. „Trh v Georgii přitom stále roste. Nyní tady například otevřela svůj megazávod automobilka Hyundai,“ dodává.

Kvůli blízkosti k zákazníkům přesunula firma výrobu nejprve z Česka do USA a teď ze stejného důvodu expanduje i do Mexika. Některé automobilky tam stěhují výrobu a Albaform se rozhodl je následovat. „Jdeme za byznysem, nechceme ho přenechávat někomu jinému,“ vysvětluje Vintrlíková. V Mexiku staví novou halu a očekává další růst. Dnes tak Albaform působí ve třech zemích a dodává součástky pro přední světové výrobce sedadel.

Ve Spojených státech firma zaměstnává 150 lidí, ať už ve výrobě, nebo v managementu, v Mexiku čtyřicet a v Česku třicet lidí. Tam se podnik soustředí na výrobky, jež by bylo drahé dělat v USA, ale zároveň jsou drobnější a dobře se přepravují.

„Navíc tam máme technology a konstruktéry, kteří pro americkou a mexickou pobočku připravují nové projekty,“ říká Vintrlíková. Klíč k úspěchu podle ní spočívá v tom, že firma umí chytře kombinovat vývoj a výrobu mezi třemi zeměmi. „Každá má své silné stránky,“ podotýká.

Vysoké náklady na pracovní sílu v USA nutí firmu k maximální automatizaci výrobních procesů. „Lidská práce je zde extrémně drahá, a tak musíme vše optimalizovat – od robotických ramen až po sofistikované pásové linky,“ říká.

Zároveň Vintrlíková upozorňuje, že ačkoli Spojené státy působí na první pohled jako velmi otevřená a svobodná země, v některých ohledech jsou výrazně konzervativní. „Například pracovní a rodinné role jsou tu stále silně tradiční. Mnoho věcí, které by v Evropě prošly jako inovativní nebo progresivní, se zde setkává s nedůvěrou či opatrností,“ vysvětluje Vintrlíková.

„Kdo se zaměří jen na odlišnosti a to, co je horší, může si k téhle zemi zbytečně vytvořit odpor. Je důležité hledat cesty, jak v ní žít a pracovat,“ dodává šéfka české firmy.

Zpočátku Albaform využíval ve Spojených státech zejména české zaměstnance. V cizině pracovali rok, dva nebo třeba tři, pak se vraceli do Česka. Nejprve byli většinou nadšení, ale u mnohých přišlo časem vystřízlivění. „V Americe potřebujete mít ostré lokty, rozhodujete sám o sobě, musíte si za rozhodnutím stát. Ne každému to vyhovuje,“ říká Monika Vintrlíková.

info Foto se souhlasem Moniky Vintrlíkové

Zaměstnancům firmy z Česka například dělalo problémy, že v USA si museli u zdravotního pojištění vybrat z různých variant. Když platíte nižší pojistné, máte pak větší doplatky u lékaře. „Možná to není ideální systém, ale když chcete ve Spojených státech podnikat nebo pracovat, musíte určité odlišnosti akceptovat. Nemá smysl se nad tím rozčilovat,“ komentuje.

Výhodou je, že se Američané zpravidla nedívají na cizince skrz prsty. „Oceňují, když tvoříte pracovní místa a pomáháte komunitě. Nezajímá je, odkud jste. Důležité je, co děláte,“ upozorňuje Vintrlíková.

Ve Spojených státech panuje představa, že cla namotivují další firmy k přesunu výroby do USA. „Američtí podnikatelé skutečně věří, že stěhování do USA přinese renesanci domácího průmyslu. Vnímají to jako strategický krok k posílení ekonomiky a soběstačnosti,“ říká Vintrlíková.

Vyrazila s dětmi do zámoří

Vraťme se ale na začátek. Jak se malý podnik z Moravy dostal na mapu světového autoprůmyslu? V roce 1992 Moničini rodiče založili firmu Alba-metal. Postupně se orientovali na kovovýrobu pro automotive. V roce 2000 přišel první CNC stroj a éra automatizace.

Už jako studentka vypomáhala Monika Vintrlíková otci ve firmě. „Překládala jsem při jednáních v Německu i jinde v zahraničí,“ popisuje. Po promoci nastoupila do obchodního oddělení firmy, kde se věnovala hlavně jednání se zákazníky. „To bylo moje hřiště,“ podotýká. Následně rozjela automotive divizi.

Po krizi v roce 2008 si uvědomila, že je třeba být blíže zákazníkům, a rozhodla se k odvážnému kroku. Začala pracovat na jeho přípravě a v roce 2011 odletěla do Dallasu spolu se svým manželem a malými dcerami.

„Bylo to zásadní rozhodnutí. Vzít děti a začít úplně nový život v zahraničí nebylo snadné, ale věděla jsem, že je to jediná cesta, jak firmu posunout dál,“ vzpomíná na přesun do Dallasu a podnikání v USA. „Začínali jsme prací pro německého zákazníka, který v té době budoval dva nové výrobní závody – jeden v Alabamě a druhý v Jižní Karolíně. Právě díky této příležitosti jsme se postupně dostávali od menších zakázek k větším projektům,“ popisuje.

Pomocnou ruku jí podala bývalá spolužačka z vysoké školy, jejíž rodina ve Spojených státech podnikala v kovovýrobě. Poskytli jí nejen prostory, ale také kontakty a podporu. „Umožnili nám využít jejich výrobní halu, půjčili nám právníka, účetní i personalistu a propojili nás s místní obchodní komorou,“ vzpomíná Vintrlíková. „Díky tomu jsme se mohli okamžitě soustředit na byznys a nemuseli jsme první měsíce řešit provozní záležitosti.“

V roce 2013 začali ve firmě přemýšlet o stěhování do vlastních prostorů, aby byli ještě blíže k zákazníkům, nakonec se rozhodli pro Atlantu. Právě podnikatelské začátky ve Spojených státech považuje Monika Vintrlíková za nejnáročnější v celém svém byznysovém životě.

„První roky byly extrémně těžké. Řešili jsme problémy s cashflow, se získáváním zakázek a se sháněním vhodných lidí. Ale firma se uchytila. Blízkost k americkým odběratelům zajistila větší stabilitu a lepší vyjednávací pozici.“

Prošlápnout cestu do USA

Když v roce 2020 její otec zjistil, že je nemocný, začalo se řešit nástupnictví. O možném uspořádání přemýšlela rodina několik měsíců. „Rozhodli jsme se, že nebudeme se sestrou podnikat společně, ale že si firmy rozdělíme. Moje sestra převzala Alba-metal, já Albaform,“ říká Vintrlíková. Od té doby se mohla odvážněji pouštět do nových projektů, pokračovat v expanzi v cizině a také více riskovat.

A co sama kdysi ocenila, to dnes poskytuje dalším. Vintrlíková nyní ve svém americkém výrobním areálu nabízí prostory, technologické zázemí i praktické zkušenosti českým firmám, které se chtějí uchytit na americkém trhu. Pomáhá jim s logistikou, smluvní výrobou, právními otázkami, účetnictvím i s prvními kontakty na místní partnery.

„Nejsme poradci, kteří chtějí vydělat na českých společnostech. Nabízíme to, co jsme kdysi dostali, tedy důvěru a pomoc na startu,“ zdůrazňuje.

info Foto Libor Fojtík

Ve výrobním areálu Albaformu zakladá americkou pobočku Brano Group, dominantní český výrobce autodílů. „Pustili jsme se do přípravných prací. V polovině roku budeme přesouvat montážní linky a přidáme automatizaci,“ říká Václav Juříček, technický ředitel Brano Group a syn majitele rodinného podniku.

„V tuhle chvíli už má Brano zabalenou celou výrobní linku,“ popisuje Vintrlíková. Stroje čeká zhruba čtyřtýdenní cesta lodí do Spojených států. A v srpnu by už Brano mohlo začít vše sestavovat ve Spojených státech.

Pod křídla Albaformu se přesune i další český hráč, firma Sopo, patřící Vladimíru Olmrovi a vyrábějící komponenty pro elektromotory. Firma s 220 zaměstnanci plánuje, že by pobočku ve Spojených státech otevřela na podzim. „Nyní dojednáváme detaily,“ říká CEO společnosti Sopo Jan Ondráček.

Česko mají stále v srdci

Vedle byznysu působí Monika Vintrlíková jako honorární konzulka ČR ve státě Georgia a pomáhá českým firmám prosadit se na americkém trhu. V březnu spustila poblíž Atlanty inkubátor, který podnikatelům nabízí zázemí, poradenství i kontakty.

V Georgii se v posledních letech kromě Albaformu usadilo jen několik českých společností. Vedle již zmiňovaných Brano a Sopo také PBS Aerospace, Silon, Atlanta Cylinders a Silent.

Vintrlíková zdůrazňuje, že Česko má špičkový průmysl, ale na americkém trhu je málo vidět. Sama pochází z Břeclavi a s manželem, rovněž z jižní Moravy, podporují tradiční kulturu a regionální iniciativy. V americké kanceláři mají tapetu s výhledem na Pálavu, což jim připomíná domov.

Společně vedou nadační fond Moravská krása, který se stará o uchování lidových tradic a krojů. „Chceme, aby naše děti věděly, odkud pocházejí,“ říká Vintrlíková, jejíž dcera si letos přeje vlastní kroj. V Břeclavi navíc zrekonstruovali 120 let starou vilu na kulturní centrum.

Ačkoli žijí v USA, zůstávají s ČR propojeni – v létě tráví v Česku měsíc a půl, sledují dění a mají firmu i ve Žďáru nad Sázavou. „Amerika je náš pracovní domov, ale Česko máme stále v srdci,“ dodává.

The post Recept na úspěch v USA? Když máte obtíže, nesmíte se sesypat, říká šéfka Albaformu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek