18. květnaSvátek má Venku je 15 °C, Oblačno

Rekola přivedla do Prahy e-biky a velí k expanzi. Čekají nás tučnější léta, říká šéf

Forbes Před 7 hodinami

Česká bikesharingová služba Rekola loni vůbec poprvé vykázala vyšší zisk počítající se v jednotkách milionů korun, letos k tomu získala peníze od drobných investorů a chystá se na další zahraniční expanzi.

„Čekají nás tučnější léta,“ říká zakladatel Rekol a alumni výběru 30 pod 30 z roku 2017 Vítek Ježek sedící mezi pampeliškami v trávě v pražských Letenských sadech. Právě sem vedla v úterý vůbec první oficiální cesta elektrických Rekol, která se právě objevila v ulicích české metropole. 

info Foto: Rekola
Meruňkové e-biky české služby Rekola na pražském Výstavišti

Od svých manuálně poháněných bratříčků se liší nejen svou robustností a viditelnou „palubní deskou“ na řídítkách, která je mozkem elektrokol, ale zejména barvou. E-biky jsou totiž z druhé ruky a zůstaly jim barvy předchozího provozovatele. Mají meruňkové tóny.

„V Praze dnes začínáme s testovacím provozem padesáti elektrokol, ale každým týdnem budou přibývat další. Dohromady jich tu budou nižší stovky,“ vypočítává Vítek Ježek s tím, že elektrokola by měla pomoci zahustit oblasti Prahy, které jsou na kopci a které kvůli tomu trpí nedostatkem sdílených kol poháněných jen vlastními silami. Právě elektromotor pomáhá jezdcům kopce zdolávat.

Typicky jde o čtvrti jako Žižkov, Vinohrady nebo Letná, kde už po ránu fanoušek bikesharingu nenajde v podstatě žádné kolo. Všechna jsou pod kopcem, konkrétně například v Karlíně nebo v Dejvicích. 

„Chceme se teď hlavně naučit, jaké to je, provozovat e-biky ve větším měřítku. A jak se na nich chovají uživatelé v porovnání s těmi na běžných kolech,“ vysvětluje šéf Rekol s tím, že služba od nového roku testovala pár elektrokol například v Prostějově.

V Praze se už elektrokola české bikesharingové služby objevila v omezeném počtu před pěti lety, firma šla tehdy cestou vlastního vývoje rámu s baterií, který se ukázal být nakonec slepou uličkou.

Šestatřicetiletý podnikatel dnes musí řešit stěhování firmy ze svého současného sídla na Nákladovém nádraží Žižkov, do kterého se brzy zakousnou stavební stroje, aby rozlehlou starou síť vleček a navazujících obslužných budov přeměnily na moderní rezidenční čtvrť. 

Elektrifikace a stěhování ale nepatří k jediným novinkám Rekol, která jsou dnes aktivní v devíti českých městech (Praha, Brno, České Budějovice, Prostějov, Havířov, Krnov, Kopřivnice, Jihlava, Žďár nad Sázavou), ve slovenské Bratislavě a v estonském Talinu. Právě nyní se nadechují k razantnějšímu růstu.

K tomu jim pomůže i rekordní zisk po zdanění z loňského roku, který při zhruba šesti set tisících aktivních uživatelů dosáhl na 4,5 milionu korun. Rok předtím to bylo pouhých dvaadvacet tisíc, v minulosti ale byla i léta, kdy se Rekola ocitla ve ztrátě.

„Loni šlo o náš první větší zisk. Jeho výše už je něco, s čím se dá docela fajn žít,“ dodává Ježek s tím, že letos by firma mohla zisk i přes plánované investice do rozvoje ještě navýšit. Podle něj „každoročně pomáhá i to, že obliba bikesharingu v Česku roste“.

Růžová bikesharingová služba dnes už žije ze svých příjmů, před deseti lety jí pomohl investor Ondřej Fryc a dodnes drží minoritní podíl. Rekola svůj rozvoj typicky financuje skrz vlastní zdroje a bankovní úvěry, u kterých ale podle slov Ježka narážela často na limity ručení. 

„Máme zájem růst rychleji než jen organicky z toho, co firma vydělá z vlastních zdrojů.“

Rekola se vůbec letos poprvé po diskusi se svou věrnou pětisetčlennou komunitou na Discordu odhodlala k tomu, vydat dluhopisy s ročním úrokem 7,5 procenta pro retailové investory za dohromady pět milionů korun, které převážně její fanoušci a samotní uživatelé vykoupili během dvou týdnů.

„Ten zájem nás překvapil,“ pochvaluje si Ježek, který uvažuje ještě o jedné emisi dluhopisů v objemu až sedmi milionů korun. „Mohla by to být otázka už následujícího měsíce,“ upřesnil pro Forbes.

Rekola by tak na letošní rozvoj mohla mít nachystáno až patnáct milionů korun. Peníze půjdou zejména na navýšení počtu elektrokol, mimoto ale i na vstup na zcela nové trhy. 

Vítek Ježek se v tomto ohledu dívá hlavně do podzimu, kdy se bude rozhodovat o vítězích tendrů na provozování městské bikesharingové služby v jednotlivých evropských městech.

Vydání Forbesu 100 nejbohatších Čechů a Češek

Po estonském Talinu, kam Rekola vstoupila loni, je nyní zajímají trhy, jako je Belgie nebo Finsko, kde už před lety byla v tamním městě Vaasa, město se ale k vypsání tendru na provozovatele bikesharingu nakonec nerozhoupalo, a tak se Rekola ze země nakonec stáhla.

„Do Estonska jsme vstoupili, abychom si ozkoušeli škálování byznysu, zakládání dceřiných společností a další věci. A na Finsko jsme rozhodně nezanevřeli, v několika městech se tam nyní otevírají nové příležitosti,“ přibližuje Vítek zahraniční plány.

Rekola, která má v Praze konkurenty v podobě služeb jako Next Bike, Lime nebo Bolt, má přes sezonu v Praze dohromady až 1500 kol, ve všech městech, kde působí, pak až tři tisíce sdílených prostředků. Minuta výpůjčky nově nabízených elektrokol začíná na 2,33 koruny.

The post Rekola přivedla do Prahy e-biky a velí k expanzi. Čekají nás tučnější léta, říká šéf appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek