Funguje to jednoduše. Děti si vezmou tác s příborem a zamíří přímo k bufetu, kde si samy naberou polévku i hlavní jídlo. Většinou je k dispozici i bohatý zeleninový bar. Místo zeleniny se občas podává dezert, například sladký tvaroh s ovocem.
ČTĚTE TAKÉ: Svatý Martin se blíží. Objednávky na husy se jen hrnou, na kolik letos vyjde tradiční pečínka?
Především pro ty menší děti je na začátku bufetu ukázána vzorová porce, aby měly představu, kolik jídla si mají nandat. Podle hlavní kuchařky zlínské základní školy Vladimíry Cencingerové jsou to právě nejmenší děti, které nabírání jídla samostatně zvládají nejlépe. „Ti starší už jsou takoví otrkanější, ale myslím, že si všichni zvykli. Mně ubylo to, že nemusím držet v ruce 400 talířů, což je lepší,“ popsala kuchařka redakci CNN Prima NEWS.
Novinku prosadila bývalá ředitelka školy, která se inspirovala v severských zemích. Samoobslužný systém má vést děti především k větší zodpovědnosti. Někdy ale může nastat i drobné nedorozumění, například když si Josefínka nalila sladký tvaroh na rýži. I to je ale podle dívenky „mňamka“.
Když dětem na talířku přeci jen něco zůstane, samy pak zbytky roztřídí do označených nádob. „Zbytků je podstatně méně. Podle kuchařek je to zhruba třetina toho, co bývalo dřív,“ uvedl ředitel školy Roman Hoza. Dodal, že cílem nového fungování školní jídelny není jen úspora potravin, ale také výchovné působení na děti – aby si uvědomily, že jídlo je drahá záležitost.
Podobný samoobslužný systém už funguje třeba i na základní škole v Tanvaldu na Jablonecku a postupně ho zavádějí i na dalších školách.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rázné řešení drahých potravin. Omezme slevy, navrhují potravináři, obchodníci se bouří