Pondělí 11. srpnaSvátek má Venku je 21 °C, Skoro Jasno

Rozloučit se citlivě. Maria Makeeva vtiskla přívětivou tvář poslednímu odpočinku

Forbes Před 15 hodinami

Hřbitovy a pohřební služby hlavního města Prahy mění vizuální identitu s využitím ilustrací od Marie Makeevy. Pozůstalým odlehčí při formalitách spojených s posledním rozloučením, provedou je procesem zpracování jejich ztráty nebo jim pomohou orientovat se na hřbitově. S autorkou ilustrací jsme mluvili o tom, jak k citlivému tématu přistupovala. 

V průběhu posledního roku pracovala Maria Makeeva na souboru ilustrací, které postupně pronikají do vizuálního stylu pražských hřbitovů a pohřebních služeb.

Městská organizace Hřbitovy a pohřební služby Praha, jež spravuje 33 pražských hřbitovů, obřadní síně a krematoria, se před třemi lety rozhodla, že si nechá vytvořit novou vizuální identitu, která by esteticky demytizovala tematiku spojenou se smrtí a pietou.

Ve veřejné soutěži tehdy zvítězilo studio Lemon Design s grafikem Lukášem Matoušem. Vytvořili vkusný tichý vizuál, založený na písmu a orientačním systému. V průběhu práce na aplikaci nového vizuálního stylu se otevřel prostor pro vizuální doprovod, a tak se rozhodli přizvat ke spolupráci ilustrátorku Marii Makeevu.

První její výtvory už postupně pronikají na informační tiskoviny, propagační materiály i směrové cedule na hřbitovech a průběžně pracuje na dalších vizuálech, jež jsou zrovna potřeba. 

První vizuály byly založené na vhodně zvoleném písmu, barevnosti a grafickém řešení. „Cílem bylo doprovodit tento vizuální styl ilustracemi, které by tomuto citlivému tématu dodaly hřejivost, vizuální dotek tiché péče,“ říká Maria Makeeva.

V jejích ilustracích se zrcadlí architektura hřbitovů a obřadních síní, ale i abstraktní motivy, jež empaticky pracují s pocitem ztráty. První ilustrace měly obecně odrážet téma pohřebnictví bez konkrétního zadání.

„Nejdříve jsme zkoušeli, jestli se můj rukopis a zvolené zpracování do tohoto záměru strefí. Prvních pět ilustrací bylo hodně obecných, dokreslovaly atmosféru truchlení a prostředí hřbitovů. Postupně jsme se během několika měsíců dopracovávali i ke konkrétním tématům,“ vzpomíná ilustrátorka.

Vznikly tak desítky ilustrací jak pro hřbitovy, tak pro pohřební služby. Kresby Marie Makeevy teď zdobí například obálku katalogu rakví či různé informační brožury. 

Pro inspiraci se Maria Makeeva chodila procházet po pražských hřbitovech: „Trávila jsem tam čas o samotě, abych se naladila na atmosféru a věděla, co toto místo potřebuje,“ vypráví. Občas se musela zaměřovat také na detaily, které člověka „zvenčí“ hned nenapadnou. 

„Například když jsem vytvářela ilustrace pro katalog rakví, zvolila jsem nejdříve tvarosloví rakve s charakteristickou siluetou s mírně rozšířenými boky, jako vizuálně ustálený a ‚čitelný‘ symbol. Přišla mi ale zpětná vazba, že se jedná o staromódní typ rakve, který se v současnosti v Česku vůbec nepoužívá,“ říká o jednom z návrhů.

Siluetu rakve s rozšířenými boky tak musela nahradit pravidelným obdélníkem, aby odpovídala realitě a současnosti. 

Trávila jsem čas na hřbitovech o samotě, abych se naladila na atmosféru a věděla, co toto místo potřebuje.

Náročné byly podle Marie Makeevy především materiály pro pohřební ústav spojené se ztrátou a truchlením. Mezi nejobtížnějšími motivy uvádí zpracování obálky pro brožuru s informacemi o službách při perinatální ztrátě: „Tam jsem si dávala hodně velký pozor, abych to nakreslila srozumitelně, ale zároveň citlivě,“ říká.

A dodává: „Musela jsem při tom brát na vědomí především toho, kdo a v jaké situaci si tyto materiály bude brát do ruky.“

Nápady na zpracování byly zpravidla v její režii, s týmem správy hřbitovů řešila jen drobnější korektury. „Dali mi velkou důvěru a nenastal žádný případ, kde by se naše představy nesetkaly,“ hodnotí spolupráci. 

Ilustrace Marie Makeevy se objevují nejen na tiskovinách, ale čerstvě třeba také na propagačních předmětech, které jsou v marketingové komunikaci pražských hřbitovů a pohřebních ústavů novinkou. Jde například o látkové tašky, hrnky nebo svíčky, třeba s motivem ruky pokládající květinu.

Kresby Marie Makeevy zdobí rovněž webové stránky Hřbitovů a pohřebních služeb (HPS). V budoucnu se ilustrace mohou objevit i v rámci orientačního systému na pražských hřbitovech: „Navrhovala jsem pár ikonek, například takové, které označují místo, kde se na hřbitově smějí zapalovat svíčky.“

Ilustrace navrhovala loni také pro Den otevřených hřbitovů a doprovázejí rovněž pozvánky na komentované prohlídky pražských míst posledního odpočinku. 

Tematiku spojenou se smrtí a posledním rozloučením zpracovala Maria Makeeva v menší míře už dříve, na tištěných kondolencích, jež jsou součástí jejího rozsáhlého projektu oživení papírových vzkazů k různým životním událostem.

Konkrétní ilustraci z kondolencí však do komunikace pražských hřbitovů nepoužila. „Téma bylo shodné, ale tentokrát jsem šla více do hloubky a na míru. Ve své kondolenci jsem použila tisk zlatou barvou, charakteristický pro moji autorskou tvorbu, kdežto nový vizuální styl hřbitovů pracuje s jinou barevnou paletou, k níž se hodil mírně odlišný rukopis,“ vysvětluje ilustrátorka.

Jde o tlumené odstíny teplejší šedé, s nádechem fialové i olivově zelené. „Jsou to velmi klidné, teplejší zemité odstíny, které také přirozeně ladí se zvolenými druhy papíru tiskovin,“ popisuje Makeeva výběr barev.

Nová vizuální identita HPS se snaží měnit stereotypní pohled na téma odchodu z tohoto světa a piety s ním spjaté a obhajovat jeho místo v lidském životě. „Snaží se složitou životní situaci zmírňovat citlivým přístupem,“ říká o nově nastaveném směru organizace ilustrátorka.

Na spolupráci oceňuje rovněž to, že jde o veřejnou instituci, jež se otevřela designu a novým nápadům: „Na novém přístupu, který se promítá i do zpracování vizuálního stylu, velmi oceňuji to, jak je lidský, přátelský a otevřený. A je inspirativní sledovat, jak přirozeně to muže jít ruku v ruce s vysokými standardy, které se od podobné instituce a takto tradičně konzervativního tématu očekávají,“ říká Makeeva. 

S novou komunikací proběhla také inovace spektra služeb, jež pohřební ústavy nabízejí, ať už jde o pohřby v přírodě, nebo třeba jiný typ ceremoniálu.

„Když se například komorní, rodinný pohřeb odehrává ve velké síni, může to pro zúčastněné působit tísnivě, a proto nedávno vznikl takzvaný pohřební ateliér, který dává možnost ceremonie rozloučení v neformálnějším, intimnějším prostředí,“ dává příklad ilustrátorka. 

Spolupráce Marie Makeevy s pražskými hřbitovy průběžně dál pokračuje, ale přitom autorka pracuje i na dalších projektech. Paralelně se zakázkou pro hřbitovy tvořila třeba ilustrace pro síť hotelů a připravuje také doprovodné ilustrace pro různé kulturní eventy. V minulosti se věnovala rovněž vizuálům pro média či firmy.

„Práce na zakázku je skvělá a naučí člověka mnoho nového, ale už se těším na to, že po delší době zase budu pracovat na svých projektech,“ přiznává s tím, že po třech letech práce na zakázku se chce opět na chvíli vrátit ke své volné autorské tvorbě. Na konkrétní informace je podle ní ještě brzy, nicméně prozrazuje, že nepůjde o tisky na papír, ale spíše o aplikovanou ilustraci. 

The post Rozloučit se citlivě. Maria Makeeva vtiskla přívětivou tvář poslednímu odpočinku appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek