Spojené státy se propadají v žebříčku zájmu turistů z celého světa. Jen letos se čeká, že tak země přijde zhruba o 30 miliard dolarů (přibližně 623 miliard korun) z cestovního ruchu.
Přitom ještě na začátku letošního roku americká asociace cestovního ruchu odhadovala, že výdaje zahraničních turistů v letošním roce vzrostou na více než 200 miliard dolarů (přes čtyři biliony korun). Jenže optimistické plány utnul prudký pokles příjezdů a nově se čeká, že cizinci ve Státech utratí „jen“ okolo 169 miliard dolarů (zhruba 3,5 bilionu korun). Odrazuje je hlavně politická situace v zemi.
Nejlépe je to vidět na příkladu Kanady, odkud tradičně mířilo do Spojených států kolem čtvrtiny veškerých zahraničních turistů. Spolehlivý přísun cestovatelů a jejich peněz ale spolu s Trumpovým ostrým vystupováním vůči Kanadě skončil. Jen za první polovinu letošního roku klesl počet kanadských návštěvníků v zemi meziročně téměř o pětinu, což znamená minus 1,7 milionu návštěv.
Místo toho Kanaďané cestují ve své zemi, kde letos vzrostla obsazenost na nejvyšší úroveň od předcovidové doby. Ti, kdo přece jen dál míří na jih, při svých cestách mnohem víc než dřív „přeskočí“ USA. „Vidíme, že více Kanaďanů míří do Mexika, Latinské Ameriky a Karibiku,“ řekl pro CNBC Adam Sacks ze společnosti Tourism Economics, jež sleduje a analyzuje globální data z cestovního ruchu.
Mexiko, země Latinské Ameriky a Karibik jsou teď velkým tahákem i pro čím dál víc cestovatelů z Evropy, kteří hledají alternativy k cestám do Spojených států. Hlavně Němci se této zemi ve velkém vyhýbají, meziročně počet cestujících Němců do USA poklesl bezmála o devatenáct procent.
Propad zájmu Evropanů o cesty do Spojených států už se promítl i do cen letenek přes Atlantik. Podle údajů analytické společnosti Cirium z letošního července klesly ceny letenek mezi Londýnem a Atlantou meziročně o 55 procent. Ceny letenek z USA do Evropy jsou v průměru o deset procent nižší než v minulém roce. Ve výsledku to přispívá k tomu, že do Evropy letos přijíždí více Američanů.
Oslabení zájmu o cesty do Států znamená naopak výhodu pro řadu dalších oblastí světa, které zažívají boom. Podle analytiků budou největšími vítězi Španělsko, Saúdská Arábie a Turecko. Například do Španělska letos zamíří o víc než šestnáct milionů lidí více než v předcovidovém roce 2019. Právě o Evropu stoupá zájem mezi Asijci.
Podle nedávného průzkumu CNBC je pro drtivou většinu lidí z Asie nyní USA mimo jejich zájem: téměř 80 procent obyvatel jihovýchodní Asie tvrdí, že USA jako turistický cíl ztrácejí na atraktivitě. Obávají se diskriminace, Trumpovy administrativy i násilí.
Z průzkumu mezi šesti tisíci cestovateli z jihovýchodní Asie vyplynulo, že ti, kdo plánovali cesty do Spojených států, teď míří do jihovýchodní a východní Asie, Evropy a Oceánie. Naopak Evropané cestují čím dál víc do zemí Středního východu a jihovýchodní Asie.
Propad příjezdu zahraničních turistů do Spojených států je sice nyní často ve spojení s aktuálním politickým děním, není to však zcela nová věc. Zahraničních turistů v zemi ubývá už několik let a například v porovnání s rokem 2019 tam teď míří o třináct milionů lidí méně.
V porovnání s předcovidovým rokem 2019 naopak globálně v nárůstu zahraničních turistů vítězí Saúdská Arábie (ta se ale teprve v posledních letech otevírá světu), následuje ji Řecko, Japonsko, Turecko a Španělsko.
Naopak USA zřejmě budou dál pokračovat ve ztrátě podílu na globálním trhu cestovního ruchu, kde teď Spojené státy drží zhruba čtyři procenta. Prognóza pro celý letošní rok počítá s dalším propadem. Situaci tamních hotelů navíc komplikuje fakt, že ubývá i domácích turistů, kteří jezdí na kratší pobyty a celkově utrácejí méně peněz.
Naději na zlepšení nedává ani fakt, že Donald Trump nedávno zkrátil federální financování instituce Brand USA o 80 procent. Přitom právě tato organizace má za cíl podpořit cestovní ruch a přilákat cizince, aby navštívili Spojené státy.
The post Spojené státy ztrácejí turisty z celého světa. Kdo na tom může vydělat? appeared first on Forbes.