Je devět ráno a před obchůdkem stojí fronta vinoucí se za roh úzké uličky Olieslagerssteeg a ještě dál. Amsterdamská pobočka obchodu Pop Mart otevírá až za hodinu, ale kdo si nepřivstal, tuze prohloupil. Fronta není na pomeranče, ani na banány. Za prosklenými dveřmi se skrývá několik stovek krabic s mončičáky Labubu, celosvětovým virálním trendem, na němž jeho tvůrce vydělává miliardy.
Trendující hračky nosí celebrity Kim Kardashian, Rihanna, Dua Lipa a mnohé další. Svou kabelku jimi chce ozdobit snad každý. Jestli ale něco působí přinejmenším nepatřičně, pak jsou to právě desetitisícové kabelky značek Louis Vuitton, Loewe nebo Hermes ověšené hračkou Labubu.
A tento trend ne a ne opadnout. Naopak.
„Měli jich posledních pět kusů a mohla jsem si koupit jen jednoho. Prodávali také krabice po šesti, ale tu jsem nechtěla,“ říká pětadvacetiletá Lotte, která si svůj úlovek odnáší v době oběda. V krabici má přiznaně ošklivou hračku speciální Coca-cola edice za 450 až 700 korun.
Uvnitř ji čeká překvapení. Může to být jeden ze tří typů mončičáků Labubu z obrázku na krabici. Tu otevřít na ulici nechce. Bude ji otevírat až se bude natáčet na video, které pak vše nasdílí v rámci takzvaného „unboxingu“, který v současnosti plní sociální sítě, nejvíce pak TikTok.
O ulici vedle už má otevřeno obchůdek a téměř identickými hračkami a je úplně prázdný. Nejsou totiž v krabicích a případné napodobeniny v holandské metropoli nikdo nechce.
Labubu mončičáci trendují i v Česku. Oblibu mají především na TikToku. Některé řady Labubu lze koupit v obchodních řetězcích, jiné zájemci objednávají ze zahraničí. Poté se přeprodávají i za částky ve výši dvou tisíc korun.
Za hračkou a celosvětovým trendem stojí čínská společnost Pop Mart. Wang Ning, předseda představenstva a generální ředitel čínské společnosti, zažil dokonce v tomto týdnu během jediného dne obrovský nárůst svého majetku o 1,6 miliardy dolarů (přes 35 miliard korun). Tento prudký skok je výsledkem celosvětově rostoucího zájmu o plyšáky, zejména pak v USA, kde se její mobilní aplikace dostala na vrchol žebříčku nejstahovanějších programů.
Ve svých 38 letech tak Wang disponuje jměním v hodnotě okolo 18 miliard dolarů (zhruba 400 miliard korun) a hodnota akcií Pop Martu, obchodovaných na hongkongské burze, vzrostla v pondělí o 13,2 procenta. Nutno rovněž dodat, že za poslední měsíce se jejich cena více než zdvojnásobila. Firma tak má aktuálně hodnotu 292,7 hongkongských dolarů (820 miliard korun).
Jak je to možné? Proč oškliví levní mončičáci nejprve okouzlily mladé generace v Číně, nyní zbláznily a dobývají světové trhy?
„Nejde o hračku. Jde o příběh. O emoce. A když něco chtějí všichni kolem nás, máme tendenci chtít to taky. Ve finále nejde o to, co to je. Jde o to, kdo to má. Kdyby pár světových influencerů začalo nosit papírové kapesníky jako módní doplněk, stane se z toho trend. V podstatě kopírováním trendů chceme okolí říct: „Vím, co je moderní a patřím k nim,“ říká Romana Mazalová, psycholožka se specializací na reklamu a manipulaci.
I přes napjaté obchodní vztahy mezi Čínou a Spojenými státy stojí američtí zákazníci fronty už za brzkých ranních hodin, aby si zajistili limitované edice těchto sběratelských panenek.
Největší oblibě se těší série Labubu v pobobě králíčka a rošťáckým úsměvem, která si získala i pozornost světových celebrit. Právě takového mončičáka lze spatřit i na kabelce popové ikony Rihanny. Přestože jsou tyto hračky v USA až o 60 procent dražší než v Číně, a to ještě před zavedením celních tarifů, zájem Američanů o ně se nezmenšuje.
Podle amerického Forbesu se odrazil i v úspěchu nákupní aplikace Pop Mart, která se minulý týden stala nejstahovanější bezplatnou nákupní aplikací v americkém Apple App Store.
„Geniální je, že vůbec nevypadá jako marketing. Žádné reklamy, žádné „Kup teď s dvacetiprocentní slevou“. Ale spíš omezené edice, tajemství, spekulace na trhu s hračkami, influenceři a jejich TikTok videa s vybalováním. A hlavně — nedostatek. To je zlatý grál, když něco nejde sehnat, začíná to mít hodnotu,“ komentuje Mazalová.
Jednou z reakcí na nedostatek je i lidská schopnost jít do extrémů. Například v sousedním Německu weby Labubu naskladňují mezi druhou a pátou hodinou ráno a mnozí tak ponocují s přístroji, jen aby se jim podařilo co nejdříve naklikat a dokončit objednávku. Tito „klikači“ však často nekupují pro sebe a hračky přeprodávají v částce začínající na dvou tisících korun.
Kvůli nedostatku zboží dokonce po světě vznikají i půjčovny osmatřiceticentimetrových hraček. Ani o další extrémní chování není nouze. Denně se objevují zprávy, že se lidé ve frontách na novodobé mončičáky hádají či se dokonce poperou. Rovněž je jasné, že čile vznikají padělky a napodobeniny.

Podle odborníků na hongkongských trzích, jako je Kenny Ng z Everbright Securities International, je současná hodnota akcií Pop Martu stále opodstatněná. Firma se obchoduje přibližně za čtyřicetinásobek odhadovaného zisku na akcii pro rok 2025, což je vzhledem k jejímu růstovému potenciálu přiměřené.
Trendy tohoto typu mají podle psycholožky Mazalové většinou tři fáze. V té první o produktu ví pár zasvěcených a zde ho mohou podpořit influenceři. V druhé fázi všichni produkt chtějí, jedná se o efekt „stáda“ a produkt může být vyjádření statusu ve smyslu, kdo ho má, je „in“. V té finální už zůstanou jen skalní fanoušci. Produkt mají či znají všichni, zjistí, že nechtějí být jako všichni ostatní, a trend tak začne umírat. „Myslím, že jsme tak u konce druhé fáze. Ještě je to zajímavé, ale myslím, že brzy bude nový trend,“ dodává.

Otázka je, zda hračky budou mít do budoucna sběratelskou hodnotu, protože tak už začínají být komunikovány. Wang Ning v březnu tohoto roku předpověděl, že tržby společnosti by mohly do roku 2025 vzrůst o 50 procent a překročit 2,7 miliardy dolarů. Jeho optimismus je zvláště založen na silném růstu zahraničních trhů, kde se sběratelské hračky Pop Martu již rychle vyprodávají, zejména v jihovýchodní Asii.
Labubu mončičáci však na trhu nejsou zase takovou novinkou. „Často jezdím do Thajska a tam tenhle trend začal dřív. Labubu tam lidé nosí na opascích, šijí mu oblečky a staví miniaturní domečky. Není to jen hračka, ale součást sběratelství a způsob, jak si tvořit vlastní fantazijní svět,“ říká psycholožka Mazalová.
V roce 2024 tvořily tržby společnosti z oblastí mimo pevninskou Čínu téměř 40 procent celkového obratu společnosti, který dosáhl v přepočtu 42,5 miliardy korun. Zisk za celý rok dosáhl 10,1 miliardy korun, což je téměř trojnásobný nárůst oproti roku 2023. Letos se dá očekávat růst ještě větší.
The post Svého skřítka má i Rihanna. Jak trend ošklivých mončičáků Labubu zbláznil svět appeared first on Forbes.