Když se řekne šampaňské, většina lidí si představí luxusní lahve a výjimečné příležitosti. Markéta Zázvorková ale vidí za každou lahví mnohem víc – příběh ročníku, rukopis sklepmistra, práci vinařů i emoce, které šampaňské vyvolává.
Už více než šest let působí jako Champagne ambasadorka společnosti Moët Hennessy, pod kterou spadají legendární domy jako Dom Pérignon, Krug nebo Veuve Clicquot. A málokdo v Česku rozumí šampaňskému víc než ona.
Ochutnala stovky, možná tisíce různých šampaňských. Mluví o nich s lehkostí i hlubokou znalostí, sleduje světové trendy, rozpozná styl každého domu a ví, co zrovna letí v Paříži, Tokiu i v Praze.
„Nejde o to, kolik jste toho ochutnali, ale jestli tomu rozumíte a dokážete to předat dál,“ říká žena, pro kterou je šampaňské nejen nápoj, ale způsob života – i práce snů.
Při příležitosti uvedení nové umělecké spolupráce Dom Pérignon s japonským umělcem Takashim Murakamim, jsme si s Markétou Zázvorkovou povídali o tom, jak se člověk stane ambasadorkou šampaňského, jaké trendy právě hýbou světem champagne a kdo rozhoduje o tom, který ročník Dom Pérignon bude uvedený na trh.
Vaše role u Moët Hennessy je Champagne ambasadorka. Co si pod tímto titulem můžeme představit? Zní to jako dream job.
Být ambasadorem šampaňského znamená reprezentovat a propagovat šampaňské. Je to role, ve které sdílím svou vášeň a znalosti o šampaňském s ostatními, organizuji degustace, účastním se akcí a vzdělávám lidi o jeho historii, výrobě a jedinečných vlastnostech. Ano, pro někoho, kdo miluje šampaňské, to je práce snů.
Ale asi i časově náročná, že?
Určitě ano. Mimořádné lahve si žádají mimořádný servis, což může být náročné i na skloubení osobního a pracovního života.
Jak se někdo může stát Champagne ambasadorem?
Obvykle je to kombinace vášně pro šampaňské, hlubokých znalostí o něm a schopnosti komunikovat a sdílet tyto znalosti s ostatními. Často je to spojeno s prací v oboru vína, ať už jako someliér, obchodník s vínem, nebo novinář specializující se na víno. Samozřejmě se učíte a vzděláváte neustále. A u mne to byla i náhoda, firma si mne vybrala, nabídli mi pozici. Už předtím jsem byla sběratelkou champagne.
Kolik lahví máte ve své sbírce?
To vám neprozradím. Spíš bych řekla, že někdo kupuje kabelky, někdo boty, někdo lahve. Každý máme koníček, za který utrácíme peníze. U mě to je cestování, jídlo a víno. Sbírám specifické ročníky od specifických značek. Troufnu si říct, že od jedné značky mám jednu z nejširších kolekcí v České republice.
Kolik šampaňského jste už ochutnala?
To je těžké říct, ale jsou to stovky, možná tisíce různých šampaňských. Důležité není jen ochutnat, ale i rozumět tomu, co piji, a umět to popsat. Ale nechci se chlubit, o to nejde. Nejdůležitější kritérium je stejně, co vám chutná a co ne.
Existuje nějaké, které vám utkvělo v paměti?
Když jsem poprvé ochutnala Krug grande cuvée anebo Dom Pérignon rosé 2006. To je moje milované rosé champagne.
Jste ambasadorkou pro více značek, která je tou „nej“?
Jako ambasador se snažím být objektivní a oceňovat kvality každé značky. Každá má svůj styl a charakter a své místo v našem portfoliu.
Co všechno o šampaňském musíte vědět a jak podrobně?
Musím znát historii regionu Champagne, výrobní proces, různé odrůdy a styly šampaňského, terroir a samozřejmě ročníky a jejich specifika. Neustále se vzdělávám čtením odborné literatury, účastí na degustacích a cestováním do Champagne.
Co pravidelně čtete?
Všechno možné, od ročenek Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (organizace sdružující vinaře a výrobce šampaňského z francouzského regionu Champagne, pozn. red.), kde jsou celková čísla o sklizni, obchodu a celkově informace o všech značkách daného ročníku. Tím si koriguju osobní vjemy, co mám ohledně trhu.


Mám nastavený monitoring na zajímavé články o vínech z celého světa. Jak o tom, co dělají kolegové v jiných státech, i o tom, co dělají ambasadoři z jiných vinařství. Zajímá mne i, jak se vyvíjí vztah jednotlivých generací k pití champagne, jaké jsou trendy. A ráda si koupím knihu, kterou mohu listovat a zároveň je její obsah validní.
V této oblasti udělaly obrovský kus práce Kateřina a Klára Vorlíčkovy, které vydaly knihu BUM! 75x Champagne a chystají druhý díl. Najdete tam historii šampaňských domů i degustační poznámky. Právě i z jejich poznámek dokážu vydedukovat, jak bude chutnat šampaňské, které jsem nepila, protože vím, jaké měl projevy daný ročník a jaký je rukopis a styl daného vinařství.
Zkoušela jste si šumivé víno i vyrobit?
Ráda s vínem experimentuju a asi sedm let mám malý vinohrad v Praze. Snažím se pochopit vinaře i tím způsobem, že si u kamarádů zkouším vyprodukovat a sledovat proces výroby šumivých vín tradiční metodou. Je strašně těžké vyrobit skvělé víno touto metodou, v tom je právě ta expertiza vinařů. Nebaví mě jen popíjet a kritizovat, to je strašně jednoduché. Zkusit si tu práci reálně udělat, to je těžké.
S tím souvisí i to, že mi v Česku chybí respekt. Každý vinař se snaží udělat víno nejlépe, jak sám dokáže a jak si jej ideálně představuje. A moje a jeho představa mohou být odlišné. To neznamená, že to nedělal s láskou a pílí.
Jste i průvodkyní světem champagne a vypravěčkou jeho příběhů. Jaké příběhy jste měla možnost vyprávět?
Mým prostřednictvím se zákazníci dostanou nejen k lahvím, ale i k zážitkům, které si někdy lze a jindy nelze koupit. S jednotlivými domy děláme dobrodružství, která jsou spjata s danou značkou. Zhruba jednou za dva až tři roky se dělá cesta po stopách Veuve Clicquot, třeba v roce 2022 se jelo z Remeše do Benátek Orient Expressem, stejnou trasou jako v roce 1772.
Vytváříme i zážitky na míru, jako třeba nezapomenutelnou návštěvu značky, kterou milují. Naposledy jsme s privátními zákazníky přespali v Château de Saran, reprezentativním sídle společnosti, kam se běžně nedostanete. Zároveň jsme uspořádali speciální vertikální degustaci Dom Pérignon Plénitude 2 včetně lahví, které nejsou na trhu. Neprodáváme jenom drahé lahve. Snažíme se připravovat nezapomenutelné zážitky.
V čem je trh šampaňského specifický a jak se mění?
Trh šampaňského je velmi specifický svou historií, tradicí a image luxusu. Je to globální trh, ale s velkými rozdíly v jednotlivých zemích. Trh se mění s tím, jak se mění preference spotřebitelů, a také s tím, jak se mění klima a výrobní metody. Jiné champagne se pije v Africe, jiné v Americe a jiné u nás.
Lze charakterizovat, jaký typ šampaňského se pije v daných regionech?
Ano, určitě lze. Každá země má svůj oblíbený styl. Například v Jižní Africe roste popularita a konzumace sladších champagne, naopak v Evropě se pijí ta sušší. Poslední roky je trendem kategorie extra brut nebo zero dosage.
Podléhá vůbec šampaňské trendům?
Ano, i šampaňské podléhá trendům, například se zvyšuje popularita šampaňských s nižším obsahem cukru, malých pěstitelů (tzv. grower champagne) a bio produkce.
Jaký je aktuálně největší trend? Troufnete si odhadnout, co bude za pět až deset let?
Nechci být prognostikem, ale jedno vám slíbit mohu, champagne se bude pít stále, i když aktuálně poptávka lehce poklesla. Popularita a konzumace kategorie šumivých vín celkově ale roste.
Šampaňský dům Dom Pérignon představuje už dvacet let spolupráci s umělci z různých koutů kultury. Proč zrovna toto spojení?
Umělecká spolupráce Dom Pérignon spočívá ve spojení značky s umělcem, který vytvoří dílo inspirované šampaňským a jeho hodnotami. Sdílí stejné hodnoty – kreativitu, vášeň, dokonalost a touhu po překračování hranic. Umění je způsob, jak vyjádřit a sdílet filozofii značky s širším publikem. Stejně jako umělci se i Dom Pérignon neustále snaží posouvat hranice toho, co je možné.
Jde čistě o marketing, nebo má toto spojení větší hloubku?
Jistě to má marketingový aspekt, ale i hlubší smysl. Dom Pérignon věří, že umění a šampaňské se navzájem obohacují a inspirují. Dom Pérignon se učí z umění novým způsobům vyjádření a pohledu na svět. Umělci se zase inspirují historií, tradicí a filozofií značky.
Champagne se bude pít stále, i když aktuálně poptávka lehce poklesla.
V čem je Dom Pérignon jiný oproti dalším šampaňským domům? Ne každý ročník jde na trh, je to tak?
Dom Pérignon je ikonické šampaňské, které se vyrábí pouze v těch nejlepších ročnících. To znamená, že ne každý ročník je uveden na trh. Je výjimečné svou komplexností, elegancí a schopností dlouhého zrání.
Podle čeho se určuje, že daný ročník půjde na trh?
To si určuje chef de cave, který ročník na trh uvede a který ne, a toto rozhodnutí má plně v moci. To je stejné jako u umělce, je to jeho osobní svoboda u tvoření. Buď dosahuje kvalit Dom Pérignon, anebo ne. Pokud ano, uvolní jej na trh.
Jak vnímáte postavení Dom Pérignon a šampaňského v rámci Česka? Má to nějaká specifika?
V Česku má šampaňské a Dom Pérignon zvláště velmi dobré postavení. Je vnímáno jako luxusní a prestižní pití, ideální pro oslavy a speciální příležitosti. Češi se o víno obecně stále více zajímají a šampaňské není výjimkou.
Bylo to tak u nás vždy, nebo tento přístup pozorujete až v posledních letech?
Tradice pití kvalitních vín u nás sahá daleko. Minimálně do éry první republiky, kdy champagne bylo běžnou součástí každé lepší restaurace, stejně jako třeba německý ryzlink.
The post Tisíce lahví, cesty do Champagne i Orient Express. Češka našla vinařský dream job appeared first on Forbes.