Pátek 10. říjnaSvátek má Marina Venku je 11 °C, Skoro Zataženo

V šatně s Yamalem a spol. Muzeum Barcelony vás nechá na klub doslova sáhnout

Forbes Před 14 hodinami

Nasadíte si brýle a za chvíli letíte nad stadionem FC Barcelona. Přistanete na trávník a ocitnete se v nevídané situaci: v pozici fotbalového míče. Supermoderní muzeum jednoho z nejslavnějších klubů světa je zážitkem, na který se nezapomíná. A svoji stopu tam má i Československo.

Vystupujeme z barcelonského metra ve stanici Palau Reial a venku svítí slunce. Kroky většiny spolucestujících – párů, rodin s dětmi i partiček kamarádů – vedou stejným směrem. Míříme k ikonickému stadionu Camp Nou, který je domácím zázemím fotbalového klubu FC Barcelona a má kapacitu téměř 100 tisíc diváků, čímž se řadí k největším na světě.

Momentálně prochází rekonstrukcí, která ho má posunout ještě o několik úrovní výš. Naším cílem je muzeum fotbalového klubu, které je právě kvůli opravám přesunuté pro provizorních prostor v sousedství. I když jde o dočasné řešení, Španělé k expozici přistoupili inovativně a současnou podobu, která vznikla před dvěma roky, postavili na nejmodernějších technologiích.

Už v prvním sále na nás dýchne emotivní atmosféra, která má vyjádřit velkolepost jednoho z nejvýznamnějších fotbalových klubů světa. FC Barcelona je osmadvacetinásobným mistrem Španělska, pětinásobným vítězem Ligy mistrů UEFA, v letech 2009 a 2011 získala trofej klubových mistrů světa…

Katalánským celkem, který se ve vrcholné éře proslavil ikonickým herním stylem tiki-taka založeným na kombinaci krátkých přihrávek, neustálého pohybu a držení míče, prošly hvězdy jako Lionel Messi, Ronaldinho, Neymar nebo Suárez. 

Barça, jak se klubu familiárně říká, je také silná globální značka a velký byznys, v poslední uzavřené sezoně dosáhla celkových příjmů 994 milionů eur, tedy v přepočtu bezmála 25 miliard korun.

Jak napovídá obří motto u vstupu „Més que un club“, tedy „Víc než jen klub“, Barça je symbolem katalánské kultury a hrdosti. Už malí kluci lítají po místních ulicích v modrogranátových dresech, kopají do míče a sní k tom, že hrají za jejich milovaný tým.

FC Barcelona není jen sport, je to součást jejich života. V minulosti, hlavně za Frankovy diktatury, byl klub politickým i kulturním symbolem odporu proti útlaku.

„Muzeum fotbalového týmu otevřelo poprvé už v roce 1984. Jeho nejnovější, i když dočasná podoba má moderním a interaktivním způsobem pomoci fanouškům lépe porozumět historii jednoho z nejvýznamnějších fotbalových klubů světa,“ říká Juan Pedro Fortes, který má muzeum na starosti.

Procházíme tmavým sálem Galerie trofejí, kde impozantně nasvícené září originální poháry, které klub získal za svoji historii právě v Lize mistrů, La Lize, v domácích i mezinárodních soutěžích. Samostatné místo Messi Zone je věnované jednomu z nejlepších hráčů v historii klubu, k vidění jsou jeho Zlaté míče nebo Zlaté kopačky.

V další místnosti se seznamujeme s historií klubu od jeho založení v roce 1899 do současnosti, včetně klíčových momentů, legendárních zápasů trenérů, hráčů i vývoje samotné instituce. 

Čechy bezpochyby zaujme podsvícený panel s povědomým jménem Ladislav Kubala. Jeden z největších a nejvlivnějších hráčů v historii FC Barcelona se narodil v Budapešti, ale jeho rodina měla slovenský původ a žila na území tehdejšího Československa. Sám Kubala měl několik národností a mimo jiné sedmkrát reprezentoval Československo. 

Největší slávy se ale dočkal poté, co se kvůli nástupu komunistického režimu rozhodl emigrovat do Španělska. Díky své síle, kreativitě, technice a univerzálnosti, s jakými dokázal dirigovat hru, střílet góly a vést tým, si ho fanoušci zamilovali.

Kubala hrál za Barcelonu v letech 1950 až 1961 a díky jeho popularitě bylo potřeba postavit nový stadion – právě Camp Nou, protože starý stadion Les Corts přestal kapacitně stačit. Jako pocta fotbalistovi, kterého fanoušci v roce 1999 při stém výročí klubu vyhlásili nejlepším hráčem v její historii, dodnes stojí před stadionem Kubalova socha.

Vraťme se ale zpátky do současnosti. V dalším sále na nás totiž čeká několik obřích dotykových obrazovek, kde si můžeme prohlížet jednotlivé hráče aktuální sestavy mužského i ženského fotbalového týmu. Nejen jejich fotky, ale i zajímavosti nebo videa z nejpovedenějších zákroků.

Kochejte se výkony Lamine Yamala, Roberta Lewandowského, Pedriho, ale také Aitany Bonmatí, považované za nejlepší hráčku světa, nebo Alexii Putellas, která má i přes období zranění obrovskou reputaci a vliv v klubu i mimo něj.

A přichází jeden z highlightů expozice. V obří místnosti nás obejme 360° panoramatická projekce, po které všude kolem nás nastupuje aktuální klubová sestava, kterou čeká zápas. Perfektní zvuk a špičková projekce na sedm metrů vysokém plátně vtahuje do atmosféry a pocitů, kterých se před zaplněným stadionem dostává jen těm vyvoleným. Nevíme, kam se dívat dřív.

Rozhodneme se absolvovat ještě Barça Virtual Dream, tedy zážitek ve formě virtuální reality. A rozhodně stojí za to. Nasazujeme brýle a ocitáme se jiném světě. Vybíráme si svého avatara, kterým může být kterýkoli z hráčů či hráček, a virtuálně vyrážíme do útrob stadionu.

Šatna, trénink, nakonec přelet nad stadionem v helikoptéře, která nás vysazuje uprostřed trávníku obklopeného jásajícím davem. Usedáme doprostřed hřiště a stane se z nás něco nečekaného, fotbalový míč, kterým se rozehrává utkání. 

Vracíme se zpět na zem a podívaná končí. Procházíme prosklenou chodbou, ze které můžeme pozorovat staveniště kolem Camp Nou. Pokud vše půjde podle plánů, stadion by se měl po rekonstrukci otevřít v létě příštího roku s kapacitou pro zhruba 105 tisíc diváků a s dokončenou střechou.

Trasa muzea končí, nepřekvapivě, v třípatrovém obchodě se suvenýry, kde v klubových barvách najdete vše, na co si jen vzpomenete. Nejrůznější modely dresů, triček, mikin, bund, čepic, ale i míčů, lahví, batohů, přívěsků. A na samém konci předlouhou frontu rodin s dětmi, jejichž peněženky zůstávají o stovky eur lehčí. V předmětech je ale pro mnohé uchovaný zážitek na celý život.

Právě tady v obchodě, kde se mísí návštěvníci z jednotlivých prohlídek, člověku naplno dojde, jak obrovský fenomén Barça je. Slyšíte tu španělštinu, angličtinu, francouzštinu, ale i arabštinu nebo čínštinu. Globální dosah je i díky sociálním sítím, na kterých je klub velmi aktivní, skutečně hmatatelný.

„Od června 2023, kdy jsme dočasné muzeum otevřeli, expozici navštívily více než dva miliony lidí. Přivítali jsme návštěvníky prakticky ze všech koutů světa, i když nejvíc jich přirozeně přijíždí z Evropy,“ říká Juan Pedro Fortes s tím, že po dokončení rekonstrukce se muzeum přesune zpět přímo do stadionu.

Pokud by někdo měl ještě málo, muzeum nabízí další zážitky. Třeba sky tour, během které skutečně přeletíte helikoptérou nad stadionem Camp Nou i nad nedalekým Estadi Olímpic Lluís Companys, současným dějištěm zápasů klubu. 

Ve dnech, kdy tým hraje doma, se návštěvníci mohou jít podívat přímo do stadionu. Mohou se projít po trávníku, kam večer vyběhnou jedni z nejlepších hráčů světa, navštíví prezidentský box, zázemí pro televizní štáby včetně nachystané techniky, podívají se do zázemí pro hráče, na tréninková hřiště, do posilovny, jídelny nebo šaten. Potenciál klubu umějí Španělé marketingově skutečně využít. Jako mistři.

The post V šatně s Yamalem a spol. Muzeum Barcelony vás nechá na klub doslova sáhnout appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek