Znovu – letos už popáté – jsme se podívali na výdělky českých youtuberů a streamerů a je to zajímavá sonda do nesmírně dynamicky se rozvíjejícího byznysu. Jen nejlepší desítka si během uplynulého roku přišla v součtu na více než čtvrt miliardy korun.
Zařadit se mezi finančně nejúspěšnější domácí tvůrce dnes znamená být zároveň podnikatelem. Platforma s ikonickým červeným tlačítkem pro ně zůstává důležitým nástrojem propagace, ale většinu peněz vydělávají jinde.
Kdo chce dneska držet krok, musí projevit mnohem větší úsilí než „pouze“ natáčet videa na internet. Čím dál tím více záleží na tom, jak jsou tvůrci online obsahu schopni a ochotni pracovat se svými fanoušky (i firmami, které je chtějí oslovovat) mimo digitální prostor.
Z nejsledovanějších youtuberů se staly značky, jež obhospodařují týmy lidí a které ročně vygenerují příjmy v desítkách milionů korun, což už se rovná menší firmě.
Proto ostatně monitorujeme jejich výdělky. Abychom ukázali jejich pestré byznysy a mnohdy zajímavé lidské příběhy. Soustřeďujeme se přitom na tvůrce, které předtím, než se postavili před kameru, nikdo neznal, tedy svou popularitu si vydobyli sami.
V tomto ohledu je na tom momentálně nejlépe Tary, vlastním jménem Taras Povoroznyk. Rodák z ukrajinského Ternopilu, který dlouhodobě natáčí videa o parkuru a osobním životě, se vrátil na první příčku žebříčku po čtyřech letech, když svůj výdělek za tu dobu více než ztrojnásobil na současných padesát milionů korun.
Vděčí za to především silné pozici na YouTube, kde letos v březnu jako první Čech překonal hranici dvou miliard zhlédnutí na svém hlavním kanále, a také milionovým provizím, které mu měsíc co měsíc plynou z drinků a pochutin s jeho jménem a podobiznou.
„Až“ druhá příčka – přestože meziročně své příjmy meziročně navýšil o sto procent – připadla Ondřejovi Koběrskému.
Největší tuzemský youtuber zaměřující se na finance zároveň provozuje nejlépe vydělávající český kanál na platformě Patreon, kde si jeho tvorbu, v níž srozumitelně provádí diváky základy investování, stabilně předplácí na šest tisíc uživatelů.
Třetí skončil stejně jako loni FIZIstyle, který se se svou FIZI crew většinou věnuje natáčení propracovaných výzev inspirovaných videy nejlépe placeného youtubera světa MrBeasta. Vládce žebříčku z let 2022 a 2023 svůj výdělek opírá o velmi prosperující e-shop a vlastní limonády, podobně jako Tary.
V posledních měsících zaujal mimo jiné tím, že neváhal utratit jeden a půl milionu korun, aby uspořádal obrovskou soutěž mezi influencery a fanoušky na motivy populárního jihokorejského seriálu Squid Game.
Čtvrté místo připadlo Miku Oganesjanovi. Tvůrce, jenž v minulosti nevybíravým způsobem monitoroval práci strážníků a správních úředníků se po dvou letech znovu vrátil před kameru, a to ve velkém stylu.
Díky videím o představitelích dezinformační scény nebo influencerech na hraně zákona se jemu a jeho týmu podařilo vytvořit v současnosti globálně největší kanál na předplatitelské platformě Herohero s více než dvaceti tisíci odběrateli.
První pětku uzavírá člen Forbes výběru 30 pod 30 z roku 2022 Martin „Mikýř“ Mikyska. Kolem svérázného humoristy upozorňujícího na pozoruhodné dění na internetu se během pěti let zformoval silně kreativní ekosystém lidí, s nimiž se ochotně spojují největší brandy u nás, jako jsou Coca-Cola, Vodafone nebo Česká spořitelna.
Do elitní desítky se ještě se vešli Janek Rubeš s Honzou Mikulkou alias Kluci z Prahy, loňská jednička Jon Marianek, největší domácí streamer Agraelus, jeho „konkurent“ Xnapy nebo MenT, který číslované pozice uzavřel s ročním příjmem sedmnáct milionů korun, tedy částkou, která by ještě čtyři roky nazpět bezpečně stačila na první příčku v žebříčku.
ROK | CELKOVÉ PŘÍJMY TOP 10 | PRVNÍ PŘÍČKA |
2021 | 83,5 mil. Kč | Tary (15 mil. Kč) |
2022 | 118,5 mil. Kč | FIZIstyle (20 mil. Kč) |
2023 | 160,5 mil. Kč | FIZIstyle (24 mil. Kč) |
2024 | 207 mil. Kč | Jon Marianek (33 mil. Kč) |
2025 | 278,5 mil. Kč | Tary (50 mil. Kč) |
Součástí výběru jsou již tradičně také takzvaní Honorable Mentions neboli tvůrci, kteří sice nevydělali tolik jako jejich kolegové uvedení výše, ale jejich tvorba či způsob, jakým ji dokážou přetavit v sedmiciferná čísla na svých bankovních účtech, jsou natolik zajímavé, že stojí za to je přiblížit.
Částky uvedené u jednotlivých tvůrců představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných výdělků jednotlivých tvůrců za období od července 2024 do června 2025.
Nijak zároveň nereflektují náklady, které s produkcí obsahu mají – a že jsou mnohdy velké – ať už třeba v podobě odměn spolupracovníkům, pořízení techniky nebo pronájmu prostor. Výjimku tvoří e-shopy, kde jsme do součtu započítávali jejich hrubý zisk, nikoli tržby.
Při počítání jsme vycházeli z rozhovorů s drtivou většinou tvůrců, veřejně dostupných dat a informací od odborníků. Na sestavování žebříčku se podílela také největší tuzemská influencerská agentura Subscribe.
The post Výdělky youtuberů strmě rostou. Elitní desítka si ročně přišla na čtvrt miliardy appeared first on Forbes.