Forbes přináší exkluzivní pohled do továrny americké společnosti Waymo, která přeměňuje elektromobily Jaguar na robotaxíky s vlastním výpočetním systémem, kamerami a radary řízenými umělou inteligencí. Brzy budou z linky vyjíždět desítky tisíc robotaxíků ročně.
Pokud během horkého jarního dne vyjdete před hlavní terminál letiště Phoenix Sky Harbor v Arizoně, před očima se vám zjeví budoucnost. Robotaxíky Waymo bez řidiče stojí v řadě vedle uberů řízených lidmi, aby odvezly čekající cestující do jejich dalšího cíle.
Společnost Waymo právě spustila službu robotaxíků v Austinu. Pokračuje v jejím rozšiřování v San Francisku, Los Angeles a Silicon Valley.
Město Mesa v Arizoně je však už roky její domovskou oblastí a placené veřejné jízdy tam firma spustila už v roce 2020. Město se také nově stalo centrem výroby robotických taxíků Waymo.
Asi dvacet minut východně od letiště v Arizoně se nachází továrna o rozloze 239 tisíc metrů čtverečních, která byla otevřena loni v říjnu. Každý den se v ní na jediné výrobní lince vyprodukuje několik samořiditelných bílých elektrických SUV Jaguar I-Pace.
Jsou poháněna bateriemi, které se nabíjejí přes počítač. Samostatnou jízdu zajišťují kamery, radary a lidarové senzory (technologie využívající laser k měření vzdálenosti, pozn. red.) navržené na míru.
Musí vyrábět víc
Plánem je výrazně zvýšit tempo a automatizovat výrobu, aby se udržel krok s plánovaným růstem. Uvedl to Kent Yiu, vedoucí výroby vozidel společnosti Waymo, který dříve řídil výrobní operace pro Apple a General Motors.
„Podívali jsme se na náš pětiletý plán a řekli jsme si: Dobře, abychom ho splnili, tato továrna bude muset být schopná vyrábět desítky tisíc kusů ročně,“ řekl Yiu Forbesu. „Máme tu kapacity na to, abychom daný růst podpořili.“
Rozsah výroby je ve srovnání s tradičními automobilovými závody, které vyrábějí statisíce vozidel ročně, malý. Pouze 1500 robotaxíků Waymo však poskytuje dohromady více než 250 tisíc placených jízd týdně, což je přibližně 24 jízd denně na jedno auto. Jsou tedy využívány mnohonásobně více než běžná osobní a nákladní auta.
Miliony jízd týdně
Když továrna v Arizoně vyprodukuje deset tisíc taxíků, flotila bude schopná provozovat až 250 tisíc jízd denně. To je přes jeden a půl milionu za týden. Při takovém rozsahu by se roční příjmy Wayma mohly vyšplhat na dvě miliardy dolarů. Loni je Forbes odhadoval na sto milionů dolarů. Waymo se k těmto odhadům odmítlo vyjádřit.
Multimilionová továrna v Arizoně má zásadní význam pro růst společnosti Alphabet, mateřské firmy Wayma. Samotné Waymo neuvádí, kolik Alphabet do výstavby investoval.
Po letech testování a pilotních programů, které probíhaly od roku 2009 a byly podpořeny třemi koly financování, jež přinesla více než jedenáct miliard dolarů, nemluvě o dalších nevyčíslitelných miliardách, které Google investoval do programu v letech 2009 až 2020, se z Wayma loni konečně stal skutečný podnik.

V roce 2024 rozšířilo Waymo placené jízdy kromě Arizony také do San Franciska a Los Angeles, letos v březnu následoval Austin. Jelikož se v letošním roce připravuje rovněž na spuštění provozu v Atlantě a příští rok v Miami a Washingtonu, D. C., a testuje také podmínky v Nashvillu a Tokiu, musí neustále přidávat další vozidla.
Pokud bude v těchto městech stejná poptávka jako v těch, kde působí v současnosti, mohla by firma Waymo brzy přepravovat miliony cestujících týdně. Po téměř šestnácti letech se tak velká sázka Alphabetu může konečně vyplatit.
„Naplno jsme se soustřeďovali a nadále se budeme soustřeďovat na budování nejlepšího autopilota na světě,“ řekl generální ředitel společnosti Alphabet Sundar Pichai v dubnu. „Myslím si, že když něco děláte dobře, dává vám to různé možnosti a obchodní modely v různých geografických oblastech atd.“
Mezi nové možnosti patří i licencování technologie k použití v osobních vozidlech.
Minulý týden udělala společnost Waymo krok směrem k tomuto cíli, když oznámila partnerství s Toyotou s cílem navrhnout platformu nové generace pro autonomní osobní a nákladní vozidla, stejně jako prozkoumat možnosti využití systému Wayma v osobních autech.
Tichá fabrika na robotaxíky
Továrna je provozována společně s Magnou, přední automobilovou inženýrskou a výrobní společností. Magna ve svém závodě v rakouském Grazu vyrábí vozidla Jaguar I-Pace, která Waymo používá jako svá robotaxi.
Nahradí menší montážní závod v Detroitu, který Waymo otevřelo v roce 2019, také se společností Magna, a uzavřelo ho koncem roku 2024.
Uvnitř továrny nejsou žádné pásové dopravníky ani hlučné lisování kovů jako v tradičních montážních závodech. Pracovní tempo je stabilní, ale ne velkoobjemové.
Na jednom konci se do budovy valí auta s plastovými kryty nad předem vyřezanými částmi, kde se budou instalovat senzory. Vjíždějí na ruční montážní linku, kde desítky pracovníků odstraňují kryty, nárazníky a další vnější komponenty.

Poté mohou začít s instalací elektrických kabelů, počítačů a senzorů. Na vršek každého auta se instaluje „klobouček“ s hlavním laserovým lidarem pro 3D vidění, několika kamerami a zvukovými senzory.
„Každé vozidlo přichází s předem připravenými výřezy a s montážní deskou na vrchu,“ vysvětluje Amanda York, programová manažerka továrny, která dříve pomáhala řídit montážní operace ve společnostech Johnson Controls a Boeing. „Tyto prvky nám pomáhají zefektivnit a zlepšit náš proces a účinnost výrobní linky.“
Po dokončení se znovu nainstalují nárazníky a další exteriérové části a přidají se nápisy a potisk Waymo. Posledním krokem je série testů pro kalibraci systému umělé inteligence a senzorů včetně krátkých testovacích jízd na parkovišti mimo závod.
Waymo vykoupilo staré jaguary
„Tento proces trvá od dvaceti minut do jedné hodiny, jen abychom se ujistili, že všechno funguje správně, že všechno vidí správně,“ řekl Yiu. „A pak všechna tato data odešleme na server v Mountain View, abychom se ujistili, že je všechno v pořádku.“
V dubnu byl denní cíl dokončit šest vozidel během jedné pracovní směny. Tento počet by se mohl brzy zvýšit. O vozidla k přípravě není nouze. Za vysokou zdí vedle továrny je tajný sklad. Pod jasným arizonským sluncem stojí více než dva tisíce vozidel I-Pace. Všechna jsou bílá a čekají na přeměnu v robotaxíky.
Jaguar loni ukončil výrobu luxusního modelu s cenou přibližně 72 tisíc dolarů. Waymo jich odkoupilo tisíce a bude je používat ještě několik let.
Brzy se k flotile Wayma přidají další dva modely, včetně malé dodávky od Zeekru, značky elektromobilů, kterou nedávno vytvořila čínská skupina Geely. Geely Group vlastní také Volvo a Polestar a Waymo jí již dodává výbavu.
Do konce roku má na trh přijít verze elektrického hatchbacku Ioniq 5 od Hyundai Motor pro Waymo, která se bude vyrábět v závodě korejského automobilového gigantu v Ellabelle v Georgii, který byl otevřen v březnu.
Obě auta by měla být výrazně levnější než jaguary, ačkoli cla amerického prezidenta Donalda Trumpa způsobují v případě Zeekru problémy. Dovoz hotové dodávky už byl dražší i dříve. USA totiž za prezidenta Joea Bidena zvýšily cla na čínské elektromobily na sto procent.
V té době se to dalo obejít dovozem po částech a takzvanou stavebnicovou montáží v Arizoně. Jelikož však Trump zvýšil cla na čínské výrobky na 145 procent, zeekry budou velmi drahé, i když se budou montovat po částech v Arizoně.
Waymo o podrobnostech svých plánů se zeekry mluvit nechce. Plánuje však pokračovat v jejich testování v USA. Už dokončilo crash testy vozidel, které by umožnily jejich používání na amerických silnicích.
Komfortnější robotaxíky
Přibližně tucet zeekrů, všechny v sytě modré barvě, bylo zaparkováno v okolí továrny ve městě Mesa, než je odvezli na testování.
Představují možnost, jak zatraktivnit robotaxíky s prostornou kabinou. Snadno se do nich nastupuje a vystupuje, mají posuvné boční dveře a nižší podlahu. Vozidlo je o něco větší než malá elektrická dodávka konkurenční společnosti Zoox, která na rozdíl od modelů Wayma nemá volant, pedály ani vnější zrcátka.
Potenciální rivalové v oblasti robotických taxíků, jako je Tesla, si myslí, že oproti společnosti Waymo budou mít velkou nákladovou výhodu, protože jejich vozidla, jako je například budoucí Cybercab, který byl představen na podzim minulého roku, mají mnohem nižší výrobní náklady.
Tesla však používá mnohem méně sofistikované senzory a výpočetní systémy. Namísto špičkového lidaru a radaru používá základní digitální kamery s rozlišením pět megapixelů.
Vyšší náklady i bezpečnost
To může ušetřit tisíce dolarů dodatečných nákladů. Waymo však věří, že jeho mnohem propracovanější zobrazovací systém maximalizuje bezpečnost. A jeho auta už jezdí na skutečných silnicích.
Veškeré technologie společnosti Waymo byly navrženy ve vlastní režii, včetně lidaru, radaru, kamer a výpočetního systému, a jsou vyráběny rozsáhlou globální základnou dodavatelů Alphabetu.
Spolu s přidáním nových, levnějších aut společnost Waymo uvedla, že její hardwarová šestá generace, která se začne používat později v tomto roce, bude výrazně levnější než ta, již používá dnes. To však bylo ještě před Trumpovými cly.
Firma zatím pracuje na tom, aby našla co nejefektivnější způsoby instalace své technologie do vozidel Jaguar a rozvozu do vozových parků ve všech městech, ve kterých jezdí.
Ne všechna však míří na cestu pomocí návěsů. Ta, která jdou do flotily ve městě Mesa, vyrážejí z továrny sama. Cestující mohou vyzvednout hned poté, co jsou schválena k provozu.
„Cesta z továrny do servisní zóny trvá asi dvacet nebo třicet minut,“ upřesnil Yiu. „A jakmile se auto dostane do servisní zóny, už nabírá zákazníky.“
The post Z letiště vás vyzvedne robotaxi. Jak to vypadá ve fabrice na auta budoucnosti? appeared first on Forbes.