Libeřské lahůdky jsou dnes pojem. Firma s obratem půl miliardy korun má jednadvacet prodejen a ročně vyrobí pět milionů chlebíčků. V roce 1991 to byl ale jen jeden malý stánek s bagetami na hlavním nádraží v Praze, poháněný snahou mámy samoživitelky uživit sebe a syna. Po více než třiceti letech se Jindřiška Šindelářová spolu se svými následníky pomyslně vrací na místo činu. A otvírá tam novou prodejnu.
„Je to velmi silný a symbolický moment. Právě na pražském hlavním nádraží začal před více než třiceti lety celý příběh značky Libeřské lahůdky – tehdy tu zakladatelka Jindřiška Šindelářová prodávala první bagety. Vracíme se tedy doslova na místo, kde to všechno začalo. Vnímáme to jako návrat ke kořenům, ale zároveň jako krok kupředu – s respektem k historii a jasnou vizí do budoucna,“ říká generální ředitel Libeřských lahůdek Jan Vala.
Zakladatelka firmy Jindřiška Šindelářová na nádraží koncem osmdesátých let provozovala pro státní podnik Jídelní a lůžkové vozy stánky se zmrzlinou, pizzou a bagetami. Po revoluci si tam pořídila vlastní stánek s bagetami. Plnila je u kamarádky doma v obýváku a prodávala na podomácku vylepšeném vozíčku pro uklízečky.
Přes skromné začátky dokázala s bagetami za třináct korun vydělat svůj první milion. Postupně přibývaly vozíčky, následně prodejny a také sortiment. Bagety doplnily saláty, chlebíčky či koláče. A v roce 2002 se spolu s otevřením první větší výroby v Libři zrodily Libeřské lahůdky.
Po čase ale prostory přestaly stačit, a tak se firma přesunula do nové výrobní haly ve Vestci u Prahy, kde sídlí dodnes. „Nikdy jsem netoužila mít velký podnik. Na začátku byla jen snaha uživit se, protože jsem byla sama se synem. Růst firmy přicházel přirozeně, aniž by to byl můj primární cíl,“ vypráví Jindřiška Šindelářová.
Úspěch si ale tvrdě vydřela. A roky práce čtrnáct hodin denně, o sobotách a nedělích zaplatila i svým zdravím. Potýkala se s únavovým syndromem a syndromem vyhoření a před osmi lety prodělala infarkt. To byla poslední kapka, která ji donutila zvolnit a vedení firmy předat dál.
V Libeřských lahůdkách se dnes angažuje nová generace majitelů – její syn Jiří Kulhánek s manželkou Jitkou. A ředitelského křesla se ujal ostřílený manažer s desítkami let zkušeností v gastru Jan Vala.

Společně se snaží do tradičního rodinného podniku vnést svěží vítr. A to je znát i na nové prodejně na hlavním nádraží. „Upravili jsme tady náš koncept: zaměřili jsme se více na balené produkty a samoobslužné vitríny, díky čemuž se výrazně zrychlilo odbavení zákazníků. Novinkou je také samoobslužný kiosek pro bezhotovostní platby, který přispívá k pohodlnějšímu a rychlejšímu nákupu,“ popisuje Vala.
Návštěvnost podle něj postupně roste a největší zájem je o produkty, které si lidé berou s sebou na cestu – zejména balené briošky v kombinaci s pitím nebo kávou. Nová prodejna má v nabídce také čerstvé tousty, bagety, vyhlášené Libeřské koláče, točenou Opočenskou zmrzlinu nebo třeba předbalené krabice s nejoblíbenějšími druhy chlebíčků, které se hodí s sebou na návštěvu nebo jako občerstvení pro hosty.
„Možnost dostat se na pražské Hlavní nádraží nepřichází každý den – jde o vysoce atraktivní a zároveň velmi vytíženou lokalitu. Když se uvolnil prostor a otevřelo se výběrové řízení, okamžitě jsme věděli, že tu příležitost musíme využít. Pro nás to není jen další prodejna, ale strategický krok, jak být blíž našim zákazníkům v jednom z nejrušnějších dopravních uzlů v zemi. A po zkušebním období se nám potvrzuje, že to bylo správné rozhodnutí,“ pochvaluje si Vala.



Firma přitom neustále roste a jen loni otevřela pět nových prodejen. Investuje také ve velkém do technologií a inovací. „Nasazujeme například již zmíněné samoobslužné kiosky nebo hotovostní automaty, díky nimž obsluha nepřichází do přímého kontaktu s hotovostí, což zvyšuje hygienické standardy a snižuje chybovost při platbě,“ popisuje ředitel firmy.
Stále důležitější jsou pro Libeřské lahůdky také online prodeje. „E-shop nám kontinuálně roste – nově jsme rozšířili rozvoz i do části Středočeského kraje a spouštíme možnost výdeje e-shopových objednávek přímo na vybraných prodejnách,“ líčí Vala.
Vedle toho firma dál rozšiřuje svoji nabídku na internetovém obchodě Rohlík.cz a rozvážkové službě Wolt, kde mimo jiné uvedla chlebíčkové boxy. Chlebíčky přitom zůstávají i nadále nejoblíbenějším produktem Libeřských lahůdek, přestože dnes mají v nabídce více než tři sta produktů. A firma se i přes masivní růst drží poctivých tradičních receptur a ruční výroby.
The post Začínala se stánkem na nádraží. Teď se tam vrací s půlmiliardovými lahůdkami appeared first on Forbes.