Uběhli jste dvacet kilometrů? A můžeme je vidět? Když to totiž není na Stravě, jako by to nebylo. Jaký je příběh aplikace, která se stala sociální sítí milionů sportovců všech úrovní a zavařila vojákům i vládci Kremlu?
Dnes tuto mobilní a webovou aplikaci používá přes 150 milionů uživatelů. Její kouzlo tkví v tom, že zaznamenává váš běh, jízdu na kole nebo plavání. Stačí si službu spárovat se zařízením typu chytrých hodinek, vytvořit si na aplikaci profil a za chvíli už lze porovnávat vlastní výsledky s přáteli či cizími lidmi. A vzájemně se tak hecovat.
Navíc aplikaci používají i profesionální sportovci, tudíž je lze sledovat a srovnávat se s nimi. Aktuálně třeba s probíhajícím cyklistickým závodem Tour de France.
Právě porovnávání výsledků s ostatními a s tím spjatá vzájemná motivace byly věci, které stály u zrodu Stravy. Tu založili dva kamarádi z americké Harvardovy univerzity, když jim chyběla atmosféra, kterou zažili v tamním veslařském družstvu.
„Chtěli jsme znovu vytvořit pocit, že jsme součástí týmu, i když jsme už nemohli fyzicky trénovat s našimi přáteli. Pocit, který vás motivuje k dosažení ‚nových výšin‘,“ popsal před lety původní myšlenku spoluzakladatel aplikace Michael Horvath.
Poprvé se o nápadu, který Stravě předcházel, bavil Horvath s druhým spoluzakladatelem Markem Gaineyem v roce 1996. „Bavili jsme se o vytvoření služby, která by spojovala sociální síť a sledování vlastních výkonů – v době, kdy se tomu tak ještě ani neříkalo,“ uvedl Horvath.
A právě to, že předběhli dobu, byl problém. Technologie nebyly tak daleko, a jejich nápad tedy nešel vytvořit tak, jak by chtěli. Že je od nápadu ostatní tehdy odradili, berou tvůrci po letech jako „to nejlepší, co se jim mohlo přihodit“. Jinak by projekt tehdy právě na technologických omezeních selhal a Strava by dnes asi neexistovala.

K nápadu vrátili o zhruba čtrnáct let později, kdy už doba a technologie pokročily. Přišly chytré hodinky a GPS. Horvath a Gainey tak vzali peníze, které vydělali ve své předchozí firmě, a rozjeli v malém týmu aplikaci Strava.
„Nejvíc se osvědčilo doporučení od člověka k člověku. V našich úplných začátcích nás bylo šest a uháněli jsme kamarády, ať se přidají,“ popsal Horvath.
Byť oba byli veslaři a běžci, primárně se jejich aplikace zaměřila na cyklisty. Těm podle tvůrců Stravy tehdy na rozdíl od běžců investovali více do technologií a byli více zaměření na data týkající se jejich výkonů.
Postupně se aplikace dostala k běžcům i dalším vytrvalostním sportovcům. Klíčovou inovací, kterou se lišila od konkurence, bylo právě soutěžení a porovnávání výsledků na konkrétních tratích.
Hele, Putin!
Sdílení dat zároveň přineslo firmě (a jejím uživatelům) problémy. Na základě veřejných dat šlo vyhledat tajné základny amerických vojáků v zahraničí. Na ně právě upozornila takzvaná heat mapa, která ukazovala častý pohyb na určitých trasách. Na základě toho firma upravila své nastavení, aby si uživatelé mohli veřejné sdílení dat omezit.
Evidentně ne všichni na to ale pamatují. Ruští bodyguardi několikrát odhalili místo, kde se nachází ruský prezident Vladimir Putin. Například se tak ukázalo, že vládce Kremlu pravidelně trávil čas v luxusních rezidencích, od jejichž vlastnictví se přitom veřejně distancoval.
Podobně ochranka prozradila i to, kde se nachází například francouzská hlava státu Emmanuel Macron nebo tehdejší šéf Bílého domu Joe Biden.

Popularitě služby nahrává to, že je v základní verzi zdarma. Příjmy má aplikace z placeného předplatného, které uživatelům odemyká pokročilé nástroje, například pro analýzu tréninků. Zároveň firma nabízí anonymizovaná data, třeba o cyklistickém provozu, která města a urbanisté mohou využít při plánování. Třetím zdrojem příjmů jsou spolupráce s různými sportovními značkami.
Jaké příjmy má firma z předplatného a kolik z dalších zdrojů, společnost neuvádí.
Letos v květnu vybrala další peníze od investorů a hodnota společnosti je tak nyní 2,2 miliardy dolarů. Zároveň stále posiluje svou pozici na trhu, když letos uskutečnila dvě akvizice. Koupila aplikaci Runna zaměřenou na běžecké tréninky a The Breakaway, která nabízí personalizovaný cyklistický trénink a analýzu dat.
Obě aplikace budou nadále fungovat samostatně, pomalu se ale začlení do ekosystému Stravy. Ta získala jméno ze švédského slova „sträva“, což znamená „snažit se“ nebo „usilovat“. Sama Strava pak o sobě říká, že není úplně sociální sítí. Jejím cílem totiž je lidi od obrazovek a displejů odlepit. „Říkáme jim, ať odloží telefon a jdou ven,“ řekl Forbesu v roce 2019 tehdejší CEO firmy James Quarles.
The post Získala si miliony příznivců a zatopila velmocím. Jaký je příběh aplikace Strava? appeared first on Forbes.